matematykaszkolna.pl
Działania z ułamkami, potęgami i pierwiastkami Ka: Czy ktoś mógłby rozwiązać mi to zadanie, ale z dokładnym wytłumaczeniem? Oblicz x+y, x−y, x*y, xy, yx, x2, y2, jeśli: x=3+2 y=2−1 Z góry dziękuję
20 wrz 19:41
5-latek: x+y=3+2+2−1= teraz 2+2= emotka+emotka= ile jakblek ? 3−1= emotka+emotka+emotkaemotka= ile jablek ?
20 wrz 19:48
.ee: 5−latek, uzyj lepiej gruszek (jesli masz je pod reka) w ostatniej linijce
20 wrz 19:53
Ka: A więc, 2 + 2 = 2 jabłka 3−1=2 jabłka ?
20 wrz 19:53
PW: Dodawanie, mnożenie i dzielenie [N[z dokładnym tłumaczeniem]?
x 3+2 

=

=
y 2−1 
(tu następuje działanie nazywane usuwaniem niewymierności z mianownika)
 3+22+1 
=


=
 2−12+1 
ten drugi ułamek to przecież liczba 1, a więc pomnożenie przez nią nic nie zmieniło, ale w mianowniku można zastosować wzór skróconego mnożenia (a−b)(a+b)=a2−b2
 (3+2)(2+1) 3•2+3•1+22+2•1 
=

=

=
 (2)2 − 12 2−1 
 32+3+2+2 

= 42 + 5
 1 
20 wrz 19:58
PW: Widzę, że zawyżam poziom. Ale to zrozumiałe, zacząłem od razu od dzielenia, musiałbym mieć nóż do krojenia jabłek.
20 wrz 20:00
5-latek: Nie mam pod reka ale mam sliwki ( ale i tak za duzo nie moge ich zjesc) Moge sie z mimi z Toba troche podzielic. zauwazylem ze nie sa robaczywkiemotka Bo to emotka=2 to jak masz dwa takie <labłka> to bedzie 22 3−1=2 to juz dzieci w przedszkolu wiedza.. No chyba ze jestes jeszce w zlobkuemotka czyli =22−2 Teraz x−y=3+2−(2−1)=3+22+1= policz . Nie mam tutaj ikonki krowy to nie wstawie . najpierw policz ile to sie rowna Potem naste[ny
20 wrz 20:03
Ka: Ahaaa... czyli: x−y=3+22+1=4 ?
20 wrz 20:06
5-latek: Mialo byc do pierwszego 22+2 oczywiscie . emotka
20 wrz 20:06
Ka: Aha emotka
20 wrz 20:08
PW: To mi się podoba, też przeważnie tłumaczyłem "na krowach".
20 wrz 20:09
.ee: Na pierwiastki najlepiej − z wiadomych powodow − nadaja sie marchewki.
20 wrz 20:09
5-latek: Dobrze . czyli cos juz wiesz x*y=(3+2)(2−1) teraz mnozymy kazdy z kazdym to zaczne 3*2+3*(−1)+2*2+2*(−1)= licz
20 wrz 20:10
5-latek: .ee ja jestem naprawde szczery . Nawet marchewka bym sie tez z Toba podzielil Urosla naprawde duza na ogrodkuemotka
20 wrz 20:13
Ka: x*y=...=32−3+42=22−1 ?
20 wrz 20:17
5-latek: Dobrze , A po co te znaki zapytania? Teraz x2 to (3+2)2 korzystamy z ewzoru skroconrgo mnozenia (a+b)2=a2+2*a*b+b2 u nas a=3 i b=2 to dzialaj dalej
20 wrz 20:21
Ka: x2=9+2*3*2+4=9+62+2=11+62
20 wrz 20:24
5-latek: To teraz y2 to (2−1)2 tu korzystamy ale ze wzoru (a−b)2 =a2−2*a*b+b2 wiec policz
20 wrz 20:27
5-latek: Tutaj a=2 i b=1
20 wrz 20:28
PW: .ee już wiem, dlaczego marchewki (długo myślałem). Korzeniowe.
20 wrz 20:31
.ee: Drugi powod jest bardzo banalny.
20 wrz 20:34
PW: Kształt? Znowu zawyżam poziom?
20 wrz 20:36
5-latek: MIanowicie ? Ciagle czekamy na odpowiedz Ka
20 wrz 20:37
.ee: Ksztalt jest pochodna pierwszego powodu. Charakterystyczny kolor tudziez powszechnosc wystepowania (losowo spotkany 5−latek byl gotow sie podzielic marchewka ze swego ogrodka − za co niniejszym serdecznie dziekuje).
20 wrz 20:44
Ka: Przepraszam, że dopiero teraz: y2=...=4−22+2=4−22
21 wrz 18:40
5-latek: Dobrze Tylko zauwaz ze 2*2=4 ale tego tak nie piszemy tylko od razu =2 tak samo np 4*{4=4
 y 
Teraz

zapisz to i wzoruj sie na tym co napisal PW w poscie z godziny 19.58 .
 x 
jesli cos nie bedzie wiadomo to pisz
21 wrz 19:08