matematykaszkolna.pl
help Tone: Czy da się tu wyliczyć deltę ? 2x2 −5x −9>0 licząc deltę wychodzi mi 97 czy mogę to jakoś skrócić ?
19 wrz 16:58
asdf: 97 to liczba pierwsza, nie rozlozysz tego juz
19 wrz 17:05
Tone: czyli jak to wyliczyć jakaś mała wskazówkę bym prosił :.
19 wrz 17:07
asdf: normalnie.. x1 =... x2 =... pozniej szacujesz ktory pierwiastek jest większy i tyle
19 wrz 17:09
Tone: bez delty ? czy jak podstawiam do wzoru to 97 a potem skracam jakoś .
19 wrz 17:10
ZeroOsiem: delta=97 to nadal delta.
19 wrz 17:13
Tone: aha czyli podstawiam do x1 i zamiast P{} piszę normalnie 97?
19 wrz 17:14
asdf: co bez delty Kurde..widziałeś wyprowadzenie delty i wiesz po co to jest, czy tylko używasz "bo tak trzeba"?
19 wrz 17:14
Tone: Δ piszę 97 ?
19 wrz 17:14
asdf: proszę: http://www.matematyka.pl/1016.htm A dlaczego delta musi byc ≥ 0 Bo pierwiastek kwadratowy z liczby ujemnej nie istnieje
19 wrz 17:15
asdf: Δ = 97
19 wrz 17:16
ZeroOsiem:
 −b±Δ 
x1,2=

 2a 
19 wrz 17:16
Tone: no tak tak się składa że nie miałem takiego przypadku zawsze mi wychodziła albo cała delta albo delt>0 albo mniejsza wiec nie wiem czy tak można bo wyrazie wzór pokazuje x1=−b−Δ2*a
19 wrz 17:19
Tone: aha czyli od razu x1,x2 teraz rozumiem , i w każdym taki przypadku jeżeli mam liczbę z której nie da się wyciągnąć pierwiastka robię tak jak tutaj .
19 wrz 17:20
asdf: no wyraźnie pokazuje, więc nie wiem w czym masz problem, nie jest napisane, że Δ musi całkowity lub "pięknie" skrócony. Po prostu tak wyszło i tyle.
19 wrz 17:21
Tone: eh tylko jakieś banialuki wychodzą ma wyjść mi tu przedział od(−4.4) a po wyliczeniu tego co tutaj jesczy jak podstawie to do wzoru to mam to skrócić czy jak bo wychodzą całkiem jakieś 1,41 coś tam po przecinku
19 wrz 17:28
ZeroOsiem: Tylko, że ten przedział(−4,4) ma się nijak do podanej nierówności. Czemu nie tak?:
 5−97 5+97 
(−,

)∪(

,)
 4 4 
19 wrz 17:38
asdf: Tone, tu nie chodzi o to, byś miał ładne wyniki itd, przecież to tylko liczby, co byś powiedział na takie rozwiązanie? Nie musisz wiedzieć czym jest całka, ani te funkcje, ale zobacz jak to wygląda na początku:
 1 
∫arccos(

dx ...niby świetnie, ładnie, prosto, a rozwiązanie jest takie:
 x2 
http://www.wolframalpha.com/input/?i=int+arccos%281%2Fx%5E2%29 koszmar! A serio − co z tego, rozwiązanie jest dobre i tyle, nie ma co sie przejmować czy to wygląda czy nie wygląda.
19 wrz 17:45
Tone: ponieważ w odpowiedziach nie ma takiego przedziału jest tak A. (−1,1) B.(−2,2) C.(−3,3) D.(−4,4)
19 wrz 17:46
PW: Jeżeli rozwiązaniem nierówności ma być przedział (−4,4), to nierówność musiała mieć postać a(x−4)(x+4)>0, a<0. a(x2−16)>0 Może nie jest to odpowiedź do tego zadania?
19 wrz 17:47
Tone: z tego co teraz napisałeś to już nic nie wiem jutro się dowiem na korkach
19 wrz 17:47
Tone: W rozwiązaniu pewnie coś napierdzieli albo nie wiem już sam wyraźnie jest napisane Zbiór rozwiązań nierówności czyli 2x2 −5x−9<0 zawier się w przedziale i takie są tam odp jak napisałem wyżej
19 wrz 17:49
PW: Tone, a na pewno w poleceniu było "rozwiązaniem jest przedział", czy też może "rozwiązanie zawiera się w przedziale" albo "przedział zawiera się w rozwiązaniu"? Podaj dokładnie pytanie.
19 wrz 17:51
Tone: zawiera się w przedziale przecież dobrze napisałem .
19 wrz 17:52
PW: A widzisz, idzie o oszacowanie wyliczonych pierwiastków − tych "nieładnych".
19 wrz 17:52
Tone: tak mam napisane w poleceniu
19 wrz 17:53
Tone: o matko nawet nie wiem co to jest , bo powiem wam jaka była sytuacja teraz uczę się od nowa do matury a nie rozwiązywałem żadnych zadań z matmy przez 2 lata to wszystko zapomniałem teraz przychodzę po pracy i próbuje to zrozumieć , jeszcze mam jutro korki ale chciałem się też wykazać własną inicjatywą ale jak widać nie jest to takie proste jak myślałem akurat w tym zadaniu,
19 wrz 17:54
PW: "przecież napisałem" − kiedy? Robisz zamęt, bo nie powiedziałeś od początku o co idzie, a potem warczysz. Nie mogłem widzieć Twojej wypowiedzi z 17:49, bo właśnie pisałem swoją. Powodzenia na korepetycjach.
19 wrz 17:55
Tone: nie warczę ;;
19 wrz 17:55
Tone: to jak to z tym szacowaniem , bo mam funkcje kwadratową − równania kwadratowe i tak patrzę i na wzory skróconego mnożenia i delta i nic mi nie pasuje załamki można dostać.
19 wrz 17:57
Tone: dobra to zostawię bo i tak z tego figę wiem , może pomożesz przy następnym ile liczb całkowitych spełnia nierówność πx>2x2
19 wrz 18:00
Tone: przenoszę tutaj i będę miał taką postać 2x2 −πx ?
19 wrz 18:04
Tone: który znak przekręciłem ten < ?
19 wrz 18:10
Trivial: Tone, po pierwsze przekręciłeś znak nierówności przy przepisywaniu. Po drugie, w zadaniu nie chodzi o zbiór rozwiązań nierówności, tylko trzeba wskazać w którym przedziale ten zbiór się zawiera. Rozwiązanie nierówności (tej ze znakiem < 0) jest:
 5−97 5+97 
(

,

)
 4 4 
Teraz trzeba oszacować te liczby. 97 < 100 = 10 Czyli mamy, że: Dla krańca dolnego mamy:
 5−97 5−100 5−10 

>

=

= −1.25
 4 4 4 
 5+97 5+100 5+10 

<

=

= 3.75
 4 4 4 
Z grubsza można oszacować, że przedział rozwiązań mieści się w przedziale: (−1.25, 3.75), który zawiera się tylko w odpowiedzi d), czyli (−4, 4).
19 wrz 18:13
PW: (2x−π)x<0
 π 
2(x−

)x<0
 2 
 π 
(x−

)x<0
 2 
 π 
Miejscami zerowymi funkcji kwadratowej są

i 0. Wystarczy narysować parabolę
 2 
przechodzącą przez te dwa punkty na osi OX ("ramiona do góry" mówiąc językiem szkolnym) i
 π 
widać − rozwiązaniem nierówności są wszystkie x∊(

, 0), a całkowite liczby w tym
 2 
przedziale to .... Rozwiązanie poprzedniego zadania polegało na tym samym − narysować i popatrzeć, w którm z podanych przedziałów mieści się rozwiązanie.
19 wrz 18:15
Tone: eh nic z tego nie kapuje zostawiam w tamtej postaci
19 wrz 18:16
Tone: dzięki pW i Trival emotka
19 wrz 18:17
Tone: Trivial:
19 wrz 18:18
Tone: Teraz mam przynajmniej jakiś zarys tego czegoś Thx
19 wrz 18:20
Tone: Tylko skąd się tam nawias wystawiłeś x przed nawias czy jak ? bo było 2x2
19 wrz 18:22
Trivial: Chodzi o to, żeby przybliżyć wartości rozwiązania. emotka Równie dobrze można to przybliżyć kalkulatorem, np.:
5−97 5−9.849 


≈ −1,212
4 4 
5+97 5+9.849 


≈ 3,712
4 4 
19 wrz 18:23
Tone: aha czyi tak jakby zaokrąglić to do pewnego wyniku ?
19 wrz 18:24
Tone: coś tam 5 przez 10 przypominam sobie , że coś się tam zaokrąglało
19 wrz 18:26
Tone: Ale dzięki że jeszcze dogłębniej mi to "wyprostowałeś"
19 wrz 18:27
asdf: w tym zadaniu bym wzial po prostu najwiekszy przedzial i tyle nawet bym sie nie rozczulal nad zadaniem
19 wrz 20:09
PW: Pod warunkiem, że jest to test jednokrotnego wyboru i wiemy o tym − mamy pewność, że trzy odpowiedzi są fałszywe. To jest bardzo inteligentne, ale niestety pozwala zdać test bez znajomości rozwiązywania równań kwadratowych ani umiejętności przybliżania liczb niewymiernych. Dlatego jestem przekonany, że matura testowa słabo bada umiejętności matematyczne. Słyszałem też o takiej nauczycielce, która radziła uczniom: jeśli nic nie umiesz, zawsze zakreślaj "b". Masz sporą szansę uzyskania wystarczającej liczby punktów.
19 wrz 21:59
Mateusz: Podobnie sprawa ma się z egzaminami zawodowymi w części teoretycznej przynajmniej w zawodzie technik informatyk z tego co zauwazyłem najczęsciej poprawną odpowiedzią jest C inna sprawa ze ten test miałaby duze szanse zdac załóżmy Pani z warzywniaka ktora o komputerach wie tyle ze są, dać jej samą karte odpowiedzi bez testu gdzie zakreslałaby sobie odpowiedzi jakie chce ma sporą sznase na zdanie go tj uzyskanie 50% punktow emotka( mowa o egzaminach przed tegoroczną reformą).
19 wrz 22:19
asdf: @Mateusz Nie zgodze sie, sam wiem, bo sie przygotowywalem i jakos udalo mi sie zdac ten egzamin. Czesc teoretyczna moze na egzaminie jest latwa, jednak zakres wiedzy jaki jest do ogarniecia jest na prawde duzy, lecz wiekszosc to sucha teoria bez wykorzystania.
19 wrz 22:26
fx: @Mateusz − mocno przesadzasz. Jestem ciekaw jaka to pani z warzywniaka zdałaby ten egzamin. Ja go zdawałem kilka lat temu i teoretyczna jego część nie była trywialna. Zdecydowanie nie do zdania dla osoby, kŧóra nie miała kontaktu z informatyką. Ja wiem, że jest teraz taki modny trend aby dewaluować wszystkie egzaminy ale nierozsądnie wpisywać się w trend bez zastanowienia.
20 wrz 05:42
Mateusz: Nie twierdze że zdałaby od razu na 100% tylko że miałaby szanse uzyskać te 50% punktow ktore jest wymagane do zaliczenia, a to spora różnica, nie twierdze tez ze jest to banalny egzamin bo żeby ten egzamin dobrze zdać tj uzyskać przynajmniej 80 czy 90% to trzeba naprawde coś umieć, tu rozchodzi się nie tyle o jego forme co o niski próg zaliczeniowy.
20 wrz 09:04
Mateusz: Nawet proponuje zrobić sobie eksperyment wziąć sobie karte odpowiedzi do jakiegokolwiek testu nawet nie z technika informatyka i postrzelać sobie odpowiedzi i sprawdzić w kluczu ile się ustrzeliło poprawnych odpowiedzi.
20 wrz 09:11