matematykaszkolna.pl
Ułamki egipskie!!! rashi:
 1 
Ułamki postaci

, gdzie n jest liczbą naturalną dodatnią, nazywamy ułamkami egipskimi.
 n 
Przedstaw ułamek jako sumę różnych ułamków egipskich.
 2 
a)

 11 
 2 
b)

 17 
 2 
c)

 31 
7 wrz 22:40
PW:
 1 12 
(1)

+1=

 11 11 
 1 
Wystarczy obie strony pomnożyć przez

:
 6 
 1 1 2 

+

=

.
 6•11 6 11 
Spostrzeżenie (1) jest chyba kluczem do wszystkich zadań.
8 wrz 00:49
maritta: sorry ale ja tego nie rozumiem /
8 wrz 01:15
PW: Trudna sztuka działań na ułamkach?
8 wrz 10:45
maritta: skąd wzięła się ta 1?
8 wrz 11:00
PW: A to jest właśnie ten pomysł, który bierze się "z głowy, czyli z niczego"
 2 
Myślenie może przebiegać tal: wynik dodawania ma być równy

. Prawdę mówiąc
 11 
 2 4 6 8 12 
niekoniecznie

, gdyby było

,

,

,

to też dobrze, bo
 11 11 11 11 11 
 2 
wynik podzielimy przez 2, 3, 4, 6 i będzie żądane

.
 11 
Jak najprościej uzyskać ułamek o liczniku parzystym i mianowniku 11? Ano dodając
 1 

i 1, jak w zależności (1). Wystarczy teraz obie strony równości (1) podzielić przez
 11 
 1 2 
6, czyli pomnożyć przez

i mamy: po prawej stronie żądane

, a po lewej stronie
 6 11 
 1 1 1 1 

•(

+1) =

+

,
 6 11 66 6 
sumę dwóch ułamków egipskich. Pomysł z zależnością (1) to jest to coś, co odróżnia matematykę od rachunków. Trzeba pewnego rodzaju "olśnienia", żeby na to wpaść. Można też do takiego pomysłu dojść w wyniku wielu nieudanych prób, aż wreszcie samo się nasunie. Teraz, kiedy już ktoś nam pokazał ten pomysł, pozostają rachunki. Zadanie b) i c) różnią się od a) innym mianownikiem − zamiast 11 mamy 17 czy 31, ale pomysł jest ten sam.
8 wrz 11:22