matematykaszkolna.pl
Wielomian ciąg dalszy bezendu: Przy dzieleniu wielomianu W(x)=x4+px3+qx2+2 przez x−1 otrzymujemy resztę −1 zaś przy dzieleniu W(x) przez x+1 resztę 1 Wyznacz p i q W(1)=−1 i W(−1)=1 1+p+q+2=−1 1−p+q+2=1 p+q=−4 −p+q=−2 2g=−6 q=−3 p=−1 I teraz mam problem z tym zadaniem Przy dzieleniu wielomianu W(x)=x3+sx2+tx−5 przez wielomian Q(x)=x2+2 otrzymujemy resztę R(x)=x−3 Wyznacz wartości s i t
5 wrz 22:58
ICSP: w(x) = Q(x)*P(x) + R(x)
5 wrz 23:01
ICSP: pytanie zatem do Ciebie W jakiej postaci powinien być wielomian P(x) aby spełniał warunki powyższego zadania ?
5 wrz 23:02
PW: Z definicji − co to znaczy, że reszta jest równa (x−3)?
5 wrz 23:03
bezendu: Ten warunek znam ale nie wiem jak to zastosować do zadań tego typu emotka
5 wrz 23:05
ICSP: no to wstaw swoje dane do warunku emotka Potem zastanów się jakim wielomianem jest p(x) Wskazówka : Patrz na stopnie wielomianów
5 wrz 23:06
PW: Byłem zbyt ślamazarny − zanim zadałem pytanie, to ICSP już odpowiedział .
5 wrz 23:07
bezendu: ICSP nie wiem co tu wstawić ? ____ *(x2+2)+x−3
5 wrz 23:10
nina: R(x)= (t−2)x−5−2s i R(x)= x−3 odp s=1 , t=3
5 wrz 23:13
ICSP: po lewej stronie masz wielomian stopnia IV po prawej stronie masz iloczyn wielomianu pewnego stopnia z wielomianem stopnia II. Do tego iloczynu dodajesz wielomian stopnia I . Pytanie : Jaki powinien być stopień "wielomianu pewnego stopnia ". Oznaczyłem go wcześniej przez P(x)
5 wrz 23:13
bezendu: stopnia 1 ?
5 wrz 23:15
Mila: Podziel wielomian przez (x2+2) i otrzymaną resztę porównaj z (x−3) t=3 s=−1
5 wrz 23:15
ICSP: (x−a)(x2 + 2) + x−3 ma stopień IV ?
5 wrz 23:16
bezendu: Mila Czy mogę Cię prosić o zadanie tego typu na jutro ? Wtedy jak dałaś mi te zadania od razu zrozumiałem z Twoją i Ety pomocą emotka
5 wrz 23:17
bezendu: Nie, wiec powinien być stopnia 2
5 wrz 23:18
ICSP: więc powinien być stopnia II Zapisz teraz wielomian stopnia II matematycznie. Potem wymnóż i porównaj współczynniki. Dostaniesz układ równań emotka
5 wrz 23:19
ZKS: ICSP chyba bezendu chodzi o to zadanie na dole co jest stopnia III. emotka
5 wrz 23:21
nina: s= 1, t=3
5 wrz 23:22
bezendu: ZKS tak chodzi mi o to zadanie na dole emotka
5 wrz 23:25
Mila: poszukam. JUż rozwiążę, to zrozumiesz. (x3+sx2+tx−5) : (x2+2)= x+s −(x3+2x) =========== = sx2+tx−2x−5 −(sx2+2s) ================= = −2s+tx−2x−5 to jest reszta porządkuję: R(x)=x(t−2)−2s−5 reszta z dzielenia R(x)=x−3 reszta z treści x−3=x(t−2)−2s−5 t−2=1⇔t=3 −2s−5=−3⇔−2s=2⇔s=−1 w(x)=x3−x3+3x−5 sprawdź czy po podzieleniu otrzymasz resztę (x−3)
5 wrz 23:26
ZKS: W(x) = Q(x) * P(x) + R(x) W(x) − R(x) = Q(x) * P(x)
W(x) − R(x) 

= Q(x)
P(x) 
x3 + sx2 + tx − 5 − x + 3 

= Q(x) [musi to być wielomian bez reszty więc
x2 + 2 
x3 + sx2 + (t − 1)x − 2 

będzie się dzieliło bez reszty]
x2 + 2 
x + s _________________ x3 + sx2 + (t − 1)x − 2 : x2 + 2 −x3 − 2x −−−−−−−−−−−−−− sx2 + (t − 3)x − 2 −sx2 − 2s −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− t − 3 = 0 ⇒ t = 3 −2 − 2s = 0 ⇒ s = −1 W(x) = x3 − x2 + 3x − 5
5 wrz 23:26
nina: (x3 +sx2+tx−5) : (x2+2)= x + s −x3−2x −−−−−−−−−− = sx2+(t−2)x −5 −sx2 −2s −−−−−−−−−−−−−−−− = (t−2)x −5−2s = R =x−3 ⇒ t−2=1 i −5−2s= −3
5 wrz 23:26
bezendu: Mila po podzieleniu wychodzi reszta x−3 Dziękuje wszystkim emotka Do jutra emotka
5 wrz 23:29
nina: emotka
5 wrz 23:30
Mila: emotka
5 wrz 23:35
Mila: Zadania dla Bezendu 1) Reszta z dzielenia W(x)=4x3−5x2−23x+m przez dwumian (x+1) jest równa 20. Oblicz m oraz pierwiastki W(x). 2)* Jednym z pierwiastków wielomianu W(x), stopnia trzeciego jest liczba 1, a suma pozostałych dwóch pierwiastków jest równa 0. Do wykresu wielomianu należy punkt(3,1).wiedząc,że reszta z dzielenia W(x) przez dwumian (x−2) jest równa −2. Wyznacz wzór tego wielomianu.
6 wrz 15:33
bezendu: Zadanie 1 W(−1)=20 −4−5+23+m=20 m=6 W(x)=4x3−5x2−23x+6 W(3)=0 W(x)=(x−3)(4x2+7x−2) (x−3)(4x2+7x−2)=0
 1 
(x−3)(x+2)(x−

)=0
 4 
 1 
x=3⋁ x=−2 ∨ x=

 4 
6 wrz 16:24
bezendu: Zadanie 2 zapisałem takie coś a+b+c=0 27a+9b+c=1 8a+4b+c=−2
6 wrz 16:38
Piotr 10: W zadaniu 2 skorzystaj ze wzorów Vieta dla trzeciego stopnia emotka
6 wrz 16:47
Mila: Zadanie 1) Dobrze. zadanie 2 staraj się bez wzorów Viete'a dla 3 stopnia. ( na maturze zapomnisz a nie ma w tablicach). To jest zadanie z matury próbnej. Co powiesz o dwóch pierwiastkach, jeżeli ich suma wynosi 0? Skorzystaj z postaci iloczynowej wielomianu ( ma 3 pierwiastki).
6 wrz 18:58
bezendu: Jeżeli ich suma wynosi zero to są to liczby przeciwne i to wynika np z x2−9 ?
6 wrz 19:26
Mila: (x−p)*(x+p)
6 wrz 19:30
bezendu: Mila czyli te warunki z godziny 16:38 są złe ?
6 wrz 19:37
Mila: W(x)=ax3+bx2+cx+d dlaczego przyjąłeś, że współczynnik przy x3 jest równy 1?
6 wrz 19:40
bezendu: Racja emotka czyli teraz mam a+b+c+d=0 27a+9b+3c+d=0 8a+4b+2c+d=−2
6 wrz 19:42
Mila: Dlaczego środkowy warunek =0? Skorzystaj z postaci: w(x)=a(x−1)*(x−p)*(x+p) p− pierwiastek
6 wrz 20:00
bezendu: Pomyłka, środkowy warunek =1 a(3−1)(3−p)(3+p)=1 tak ?
6 wrz 20:04
Mila: Dalej,..
6 wrz 20:31
bezendu: 2a(9−p2)=1/2
 1 
a(9−p2)=

 2 
 1 
9a−ap2=

o to chodzi ?
 2 
6 wrz 20:38
Mila: Ułóż równania podstawiając do wzoru W(x)=a(x−1)*(x−p)*(x+p) w(2) W(3) następnie oblicz p i a potem przedstaw wielomian w postaci ogólnej
6 wrz 20:45
bezendu: a(3−1)(3−p)(3+9)=1 a(2−1)(2−p)(2+p)=0 2a(9−p2)=1 4−p2=0 p=2 lub p=−2 10a=1
 1 
a=

 10 
 1 
W(x)=

(x−1)(x−2)(x+2)
 10 
6 wrz 21:09
Mila: W(2)=−2 POpraw
6 wrz 21:11
bezendu: a(3−1)(3−p)(3+p)=1 a(2−1)(2−p)(2+p)=−2 2a(9−p2)=1 4−p2=−2 p2=6 p=6 lub p=−6 2a(9−6)=1 6a=1
 1 
a=

 6 
 1 
W(x)=

(x−1)(x−6)(x+6)
 6 
6 wrz 21:23
Mila: emotka
6 wrz 21:26
bezendu: hmm to nie wiem gdzie jest błąd
6 wrz 21:33
Mila: a(3−1)(3−p)(3+p)=1⇔2a*(9−p2)=1 a(2−1)(2−p)(2+p)=−2⇔a*(4−p2)=−2⇔
2a(9−p2) −1 

=

a(4−p2) 2 
2*(9−p2) −1 

=

(4−p2) 2 
4(9−p2)=p2−4 36−4p2=p2−4 5p2=36+4 p2=8 podstawiam a*(4−8)=−2 a*(−4)=−2
 1 
a=

 2 
 1 
W(x)=

*(x−1)*(x2−8)
 2 
Teraz wymnóż i uporządkuj, przeanalizuj błędy, które robiłeś. Jak tam klasówka?
6 wrz 21:54
bezendu: Klasówka jest przełożona za tydzień, nawet dobrze bo jeszcze będę mógł poćwiczyć i się pouczyć, a na lekcji mam reguła mnożenia, rzut kostką (drzewko)
6 wrz 22:00
Eta: rysunek
6 wrz 22:04
bezendu: Witaj Eta to drzewko jednak wyglądało trochę inaczej (3 rzuty kostką ) wiec za mało gałęzi
6 wrz 22:07
Eta: Ja nie znoszę drzewek w \doświadczeniach jednoetapowych Jedynie w doświadczeniu wieloetapowym
6 wrz 22:10
Saizou : ale na drzewkach rosną jabłka
6 wrz 22:11
bezendu: Ale tylko było pokazane że można zrobić za pomocą drzewka emotka moc zbioru A razy moc zbioru B emotka
6 wrz 22:11
Eta: Swoją drogą, to bardzo ciekawe jak narysujesz "drzewko" z 216 gałązkami
6 wrz 22:11
bezendu: Dla chcącego nie ma nic trudnego emotka
6 wrz 22:13
Eta: Szczególnie...... jak zaczniesz go "rysować" na maturze emotka
6 wrz 22:14
bezendu: To są dopiero początki emotka
6 wrz 22:16
Eta: emotka
6 wrz 22:26
Piotr 10: Milla wzory Vieta dla wielomianów trzeciego stopnia są prawie analogicznie jak dla drugiego stopnia. Dla drugiego stopnia wzory Vieta mamy w tablicach w maturalnych
 b 
10 x1+x2=−

; ax2 + bx + c, a≠0
 a 
 b 
x1+x2+x3=−

; ax3 + bx2 + cx + d , a≠0
 a 
 c 
20 x1 *x2=

 a 
 c 
x1*x2+x1*x3+x2*x3=

(Mnożenie przez siebie wszystkich pierwiastków)
 a 
 d 
30 x1*x2*x3=−

⇒ Ten wzór trzeba zapamietąć
 a 
Więc, jest troszkę analogii ze wzorami Vieta dla drugiego stopnia, bynajmniej ja sobie tak to zapamiętałem emotka
7 wrz 10:49