matematykaszkolna.pl
Procenty - ile kosztuje kurtka po .. Anonim: Kurtka kosztuje 50 zł, zdrożała o 35 % a potem staniała o 40 %, ile teraz kosztuje kurtka proszę o dokładnie wytłumaczenie jak obliczyć tego typu zadania, z góry bardzo dziękuje
31 sie 16:08
5-latek: Cena kur tki po podwyzce o 35% wynosi 50zl+(50zl*0,35)=50zl+17,5=67,50zl Cena kurtki po obnizce o 40% wynosi 67,50zl−(67,50zl*0,4)= policz Wiadomo ze 35%=0,35 40%=0,4
31 sie 16:28
Bogdan: Można od razu: 50*1,35*0,6 = ...
31 sie 16:43
Gustlik: Dwie proporcje: −podwyżka o 35 %: 50 zł − 100 % x zł − 135 %
 50*135 
x=

=67,50 zł
 100 
− obniżka o 40 % 67,50 zł − 100 % x − 60 %
 67,50*60 
x=

=40,50 zł
 100 
31 sie 23:24
baca: Gustlik masakra, i Ty uczysz?
31 sie 23:31
bezendu: @baca przecież to jest dobre rozwiązanie ?
31 sie 23:34
baca: ale naokoło świata, jak mawia sam Gustlik
31 sie 23:42
jasiek: 1,3*0,6*50zł= 39 zł −− obecna cena kurtki i tyle w tym "temacie" ( bez wycieczki "z Gdańska do Sopotu przez Krym"
1 wrz 00:37
jasiek: Oj sorry 1,35*0,6*50zł = 40,50 zł
1 wrz 00:41
pigor: ... , no właśnie czas skończyć ze schematycznym (patrz Gustlik) lub addytywnym podejściem do procentów, bo tylko multiplikatywne podejście do nich załatwia zadania w jednej linijce np. tak : nowa cena = 60%*135%*50= 30*1,35= 40,5= 40zł 50gr i tyle . ... emotka
1 wrz 12:47
5-latek: Czesc pigor . Tylko jakos w szkole nie chca skonczyc Przeciez tak jak juz kiedys pisalem pamietasz na temat <wyznacz pozostale funkcje trygonometryczne > to samo takie zadania sa walkowane w szkole i nie powinny sie pojawiac na forum . Jednak sie pojawiaja . Dlaczego . Albo z lenistwa albo uczen naprawde nie rozumie . Pytanie dlaczego nie rozumie ?. Prosi o dokladne wytlumaczenie . Przeciez rozumowanie jest tu proste jeszeli kurtka zdrozala o 35% to aktualna cena kurtki po podwyzce bedzie wynosic 135 % ceny kurtki przed podwyzka czyli 50*135% . Teraz jesli kurtka staniala o 40% to aktualna cena kurtki po obnizce bedzie wynosic 60%( ceny po podwyzce . Wobec tego nowa cena kurtki po podwyzce o 35% i potem po obnizce o40% wynosi 50*135%*60%=40,50zl. Wiec moze dobrze ze ma pokazane rozne sposoby rozwiazania tego zadania . Poza tym zobacz ze nawet nie podziekowal za rozwiazania emotka
1 wrz 13:22
pigor: ..., zgadza się i − jeśli już − ja bym krok po kroku to zadanie uczył np. tak : niech c=? − szukana obecna (nowa) cena kurtki , to z warunków zadania (słowo po słowie), ponieważ 50 zł = 100%*50 zł , więc 135%*50, zatem 60%*(135%*50)= 6*5*100%*1,35= 30*1,35= 40,40 zl= c . ... emotka
1 wrz 13:38
Anonim: dzięki za rozwiązania, właśnie o to mi chodziło, po prostu nie mogłem tego zrozumieć, a teraz juz wiem, dzięki.
1 wrz 14:35
Gustlik: rysunekbaca, tak się składa, ze proporcje są o wiele łatwiej przyswajalne przez wielu uczniów, niż "standardowa" szkolna metoda liczenia procentów, w efekcie uczeń proporcją zrobi zadanie szybciej i bez pomyłki niż szkolną metodą, choć pisania jest nieco więcej. Czasem mamy do czynienia z sytuacją, że na skróty biegnie źle utrzymana i wyboista droga, którą się ciężko i długo jedzie (patrz rysunek), natomiast autostrada biegnie dookoła świata, jest wprawdzie dalej, ale czasowo znacznie krócej, bo można jechać szybko. Taką autostradą są właśnie proporcje.
14 wrz 01:50