matematykaszkolna.pl
procenty zadanie: Liczba rzeczywista dodatnia x jest wieksza od liczby rzeczywistej dodatniej y o p%. Czy stad wynika, ze liczba y jest mniejsza od x o q%, jezeli a) p=25, q =20 ? wiem, ze to jest dosc proste ale jakos nie moge nic wymyslec wydaje mi sie, ze chyba x=y+p%y ? ale co dalej?
28 sie 21:10
panda: x= y+p%y= (1+p%)y y= x−q%x = (1−q%)x dla p=25%=0,25 i q= 20%=0,2 x= 1,25y ⇒ y= 0,8x= (1−0,2)x
28 sie 21:24
zadanie: ale skad mam wiedziec, ze jezeli x=1,25y to y=0,8x? jaka proporcje trzeba ulozyc?
28 sie 21:53
Aga1.: 1,25y=x // :1,25 y=1:1,25x
28 sie 21:58
pigor: ... . Liczba rzeczywista dodatnia x jest większa od liczby rzeczywistej dodatniej y o p%. Czy stad wynika, ze liczba y jest mniejsza od x o q%, jeżeli a) p=25, q=20 ? −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− otóż, z warunków zadania : x=125%y ⇔ 100x=125y ⇔ 4x=5y ⇔ y=45x ⇔ y= 80%x , a więc TAK. emotka
28 sie 22:22
PW: Trochę pomarudzę. Nie wolno pisać takich rzeczy: q=20%=0,2. Sam napis 20% nie ma sensu i zupełnie nie ma uzasadnienia, żeby utożsamiać go z liczbą 0,2. Mówić o procentach można tylko łącznie z określeniem. jakiej liczby dotyczy. Symbol "%" jest literackim określeniem setnej części i jako taki w ogóle w obliczeniach nie powinien występować. Widząc "literackie określenie" 20% liczby 38 szybko tłumaczymy je sobie na matematyczny zapis
 20 

•38
 100 
i tylko tak możemy dalej liczyć. Zauważ, że piszesz np. q%x. Jak odczytać napis 25%30? Ani to literatura, ani rachunki. A "układanie proporcji" naprawdę można sobie darować jako historyczną metodę dydaktyczną. Żeby w ogóle mało zdolne dzieci mogły coś wyliczyć, pokazywało im się coś takiego: 128 − 100% 25,6 − x% i mówiło: pomnóż "na krzyż". Dziecko liczyło: 128•x%=25,6•100%
 2560 
x%=

%
 128 
x%=20% i w ten sposób bohatersko odkrywało, że liczba 25,6 stanowi 20% liczby 128. Nie wiedziało tak naprawdę, co ten czarodziejski procent znaczy, ale liczyło. Cel dydaktyczny był rzekomo osiągnięty. Czy taką matematykę chcemy uprawiać?
28 sie 22:36
zadanie: dziekuje
28 sie 23:00
zadanie: ale w szkole pisze sie np.12%*x
28 sie 23:07
zadanie:
 12 
12%*x=

*x
 100 
28 sie 23:08
zadanie: to co to jest zle?
28 sie 23:17
PW: Nie powinno się tak pisać, jest to jedna z przyczyn dziwnych trudności dzieci z opanowaniem tak prostego pojęcia. Symbol "%" nie jest znakiem matematycznym. Nie oznacza ani liczby, ani funkcji i jako taki nie powinien być używany w rachunkach. Spotkałem się z takim podejściem: definiowało się funkcję o nazwie % :
 1 
%(x) =

•x
 100 
 1 
i wtedy 25%(x) = 25•

•x, ale ten sposób wymagał konsekwentnego pisania nawiasu: %(x) −
 100 
wartość funkcji "procent" dla argumentu x. Wydaje się to jednak sztuczne. Pozostańmy przy rozdziale literatury od rachunków. Uczyłem swoich uczniów w ten sposób, że zaczynałem od podyktowania do zeszytów: "Procent jest
 p 
literackim określeniem setnej części. Określenie "p% liczby x" oznacza

x". Wyniki
 100 
były dobre, nigdy nie mieli kłopotów z takimi zadaniami. Dla humoru pokażę niebezpieczeństwo takich zapisów. Skoro 12%x ma sens matematyczny, to jaki sens miałoby (12%x)2? 144 kwadratowe procenty z x2?
28 sie 23:33
zadanie: dziekuje bardzoemotka
29 sie 13:41