matematykaszkolna.pl
wielomian pomocy!: czy mógłby któś dokończyć zadanie z równania wielomianowego? x6 − 64 = 0 (x4)2 − 64 = 0 (x4 − 8) (x4 + 8) = 0 (x2 − 2 2 ) (x2 + 2 2 ) = 0 w tym miejscu nie wiem co dalej... czy liczyć z delty, czy uzyc raz jeszcze wzoru skróconego mnożenia? gdy użyłam delty wynik wyszedł mi nie prawidłowy, a ze wzorem nie wiem jak postąpić z 2 2 ... prosze o pomoc
26 lip 20:20
Piotr: Wprowadź lepiej sobie zmienna pomocnicza t, czyli x3=t
26 lip 20:25
Piotr: t2−64=0 (t−8)(t+8)=0 t=8 v t=−8 Czyli x=38 v x=−38
26 lip 20:30
Piotr: czyli x=2 lub x=−2
26 lip 20:30
pomocy!: i mam z delty to policzyć tak?
26 lip 20:31
pomocy!: sorki, nie zobaczyłam Twoich kolejnych wiadomości
26 lip 20:31
pomocy!: rozumiem już, dziękuje emotka
26 lip 20:33
Piotr: Najlepiej jak masz potegę, np. x6 lub x4 itd wprowadzać sobie literke ''t''. Tylko musisz pamietac, ze jak masz parzysta potegę czyli np. x4 , x6 i jak wprowadzisz literke ''t'' to t musi być t≥0 emotka
26 lip 20:34
pomocy!: dzięki emotka z czystej ciekawości jescze próbowałam tą moją delte w to włożyć, ale nie wychodzi... dlaczego?
26 lip 20:41
pomocy!: ahhh idiotka ze mnie! mam błąd w liczeniu... już wyszło emotka
26 lip 20:42
Piotr: t2−64=0 a=1 b=0 c=64 Δ=04*1*(−64)=256 piewiastek z Δ=16
26 lip 20:44
pomocy!: a mam jeszcze jedno pytanie jak zrobiłeś z x3 = 8 x = 38 ? wybacz ze taka dociekliwa jestem, ale od podstawówki w szkołach matematyki właściwie nie miałam, i wszystkiego ucze sie sama... a za miesiąc poprawka z matury..
26 lip 20:51
Piotr: Okej juz mowie emotka
26 lip 20:51
Piotr: x3=8 Mnożę teraz obustronnie razy pierwiastek trzeciego stopnia, czyli 3 i otrzymuję 3x3=38 Wiem, że 3x3=x( to jest taka zalezność) a 38=2 czyli x=2 i z drugim przypadkiem tak samo
26 lip 20:53
pomocy!: aaa no tak... dziękuje Ci bardzo i pozdrawiamemotka
26 lip 20:56
Piotr: emotkaemotka
26 lip 20:57
Mila: Po pierwsze x6=(x3)2 albo x6=(x2)3 x6 − 64 = 0 ⇔ (x3)2−64=0⇔ (x3)2−82=0 teraz korzystaj ze wzoru: a2−b2=(a+b)(a−b) (x3+8)(x3−8)=0 x3+8=0 lub x3−8=0 x3=−8 lub x3=8⇔ x=−2 lub x=2 ( bo 23=8) II sposób x6=64 x6=26 lub x6=(−2)6 x=2 lub x=−2
26 lip 21:05
5-latek: Pomocy. Takie rzeczy musisz po prostu wiedziec To sa sprawy podstawowe. x3=8 to x=2 bo 23=8 a 23=2*2*2=8 to samo 38=2 bo z definicji pierwiastka ktora mowi "Pierwiastek n−tego stopnia z liczby a jest to taka liczba b ktora podniesiona do potegi n daje liczbe a " czyli mozemy zapisac to tak na=b wtedy i tylko wtedy gdy bn=a −−−−−−−−zapamietaj to to w naszym przykladzie 38=2 bo 23=8 Teraz pierwiastek stopnia parzystego istniej tylko z liczby dodatniej ( w zbiorze liczb R a tylko taki Ciebie teraz interesuje ) np −4 nie istnieje . a 16=4 czyli istnieje Pierwiastek stopnie nieparzystego czyli 3 5 7 9 itd istnieje zarowno z liczby dodatniej jak i z liczby ujemnej .Podam CI przyklad 38=2 to juz wiemy a 3−8=−2 bo zgodnie z defincja pierwiastka (−2)3=−8 tak samo bedzie 532=2 bo 25=32 a 25=2*2*2*2*2=32 ale tez 5−32=−2 bo (−2)5=−32 a (−2)5=−2*−2*−2*−2*−2=−32 Podam CI jeszce pare przykladow do zapamietania 24=16 bo 2*2*2*2=16 a 416=2 bo z definicji pierwiastka (popatrz na nia ) 24=16 26=64 i to samo 664=2 bo 26=64 33=27 bo 3*3*3=27 i to samo 327=3 a takze 3−27=−3 bo (−3)3=−27 34=81 bo 3*3*3*3=81 i to samo 481= 3 43=64 i to samo 364=4 a takze 3−64=−4 bo (−4)3=−4*−4*−4=−64 53= 125 bo 5*5*5=125 i to samo 3125=5 a takze 3−125=−5 Postaraj sie przyjamniej pare przykladow zapamietac
26 lip 21:37
5-latek: I jeszce jedno . Juz w swoim poscie zwrocila na to uwage Mila . Pokaze CI to na przykladzie x2−16=0 ⇒x2=16 ⇒samo x=16 ⇒x=4 ale tez x=−16 czyli x=−4 bo (−4)2=(−4)*(−4)=16 Czyli po chlopsku jak masz po rozwiazaniu x2= cos dodatnie to beda zawsze dwa rozwiazania czyli x=z cos lub x=−z cos Teraz jesli bedzie takie rownanie x2+16=0 to x2=−16 Zwroc na taka sytuacje uwage Rownanie to nie ma rozwiazan w zbiorze liczb R . dlaczego . Dlatego z enie istnieje pierwiastek kwadratowy z liczby ujemnej .Bedzie to czesta sytuacja gdzie musisz byc czujna emotka
26 lip 22:00
i tyle: x6 = 64 x6 = 26 lub x6 = (−2)6 x = 2 lub x = −2 i tyle
26 lip 22:40
5-latek: emotka
26 lip 22:47
pomocy!: 5−latek dziękuje Ci bardzo emotka jak juz wspomniałam poziom matematyki w mojej szkole był straszny + trzyletnia przerwa w nauce = nauka od podstawemotka chodze na korepetycje ale czasu jest tak mało, a tempo takie szybkie, że nie mam czasu z nim omówic wszystkiego... w kazdym razie dziękuje wszystkim za pomoc emotka
27 lip 00:55