matematykaszkolna.pl
Matura 2015 Vizer: Matura 2015 Nie wiem czy widzieliście, ale pojawił się wstępny informator maturalny do matury z matematyki na rok 2015 (i nie tylko z matematyki), jest pare (a nawet dość dużo) zmian dla zdających szczególnie z części rozszerzonej, między innymi możliwość pytań zamkniętych, mniej zadań schematycznych czy pojawienie się elementów rachunku różniczkowego. Więcej można zobaczyć tutaj dla zainteresowanych : http://www.cke.edu.pl/files/file/Matura-2015/Informatory-2015/Matematyka_p.pdf Oraz inne informacje : http://www.cke.edu.pl/pl/news/matura-2015.html
18 lip 16:30
use: Fajnie emotka tylko wsumie znając życie to i tak nie wiele to zmieni, nawet na rozszerzeniu bo z analizy dadzą jedno albo maks dwa zadania poza tym zapewne na takim poziomie ,że ....emotka Jedyny plus jaki jaki tutaj widze, to to ,ze juz w szkole sredniej uczen liźnie troche granic i pochodnych, ale nie ma sie tez co oszukiwac wg mnie nie wiele to i tak zmieni, jak zawsze ^^
18 lip 16:44
ciuchcia: Widziałem to we wtorek, niestety dużo jeszcze brakuje, aby matura była na takim poziomie, jak choćby w 2003 / 2004, bo raczej drastycznie nie podniosą poziomu z roku na rok. Póki co poziom zadań pozostawia wiele do życzenia. Bardzo przeciętny uczeń, który powtórzy schematy, a nie będzie myślał uzyska bez problemu 90% z rozszerzenia. Odnośnie wspomnianych zadań z rachunkiem różniczkowych − będą na bardzo podstawowym poziomie i się tylko zastanawiam, czy to przyniesie jakikolwiek sukces, prócz zwiększenia materiału, któremu trzeba więcej czasu poświęcić. W zadaniach przedstawionych można zauważyć już, że trzeba robić to co zawsze + plus schematy ze studiów, więc schematy są emotka. To został jeszcze pomysł na zamknięte pytania − raczej nie przyniesie wielu pozytywów (jeżeli chodzi o wykształcenie ludzi) − bo to kto będzie umiał, zakreśli dobrze − ok ma pkt − ale jak ktoś strzeli i ustrzeli (kompletnie nie umie tego zrobić) − również ma pkt − więc fakt, może to jedynie podnieść poziom statystyk, o które im chodzi. Jeżeli chcą cokolwiek zmieniać, proponuję zacząć od zlikwidowania gimnazjów, bo człowiek tam się nic nie uczy, prócz powtórzenia rzeczy z podstawówki. emotka emotka
18 lip 16:51
Piotrek: ja w moim liceum w ciagu 2 lat szkolnych zrobilem program z 3 lat z matmy rozszerzonej (oprocz tam 2 działow) oraz troche granic pochodnych i całek wiec mysle ze jak najbardziej mozna sie wyrobic z programem
18 lip 16:54
fx: Trochę mnie ten trend lamentu nad marnością matury zadziwia. Przecież analiza matematyczna została po prostu przesunięta na studia i tyle. Studiuję fizykę i naprawdę nie uważam aby brak analizy w liceum zrobiło mi krzywdę. Nie można zapominać, że szkoła średnia ma wyposażyć słuchaczy w taki zestaw wiadomości i umiejętności aby słuchacz mógł dowolnie kierować swoją dalszą edukacją. Nie każdy wybiera dalej matematykę czy uczelnie techniczne. Dlaczego by nie rozszerzyć zakresu historii i języka ojczystego w szkole? Przecież spora część ludzi wybiera kierunki nie mające nic wspólnego z matematyką. Trochę rozsądku potrzeba. Naprawdę. Poszedłem na studia będąc po średnio zdanej maturze podstawowej. Pierwszy semestr − oczywiście spory przeskok ale dla osoby, która traktuje studia poważnie nie jest to duży problem, że kończąc szkołę średnią nie zna pojęcia granicy i pochodnej. Dużo bardziej brakuje mi porządnej znajomości języka obcego. Już nie wspomnę o tym, że stokroć bardziej niż podstawy granic i pochodnych wolałbym porządnie ustalony program fizyki w szkole średniej.
18 lip 19:11
use: Po pierwsze fx nie chodzi o mature podstawową tylko o rozszerzoną, wiec jezeli ktos bedzie chcial studiować historie to nie bedzie zdawal matury rozszerzonej z matematyki o to chodzi emotka Nie mam nic do ludzi ktorzy wybieraja inne sciezki edukacyjne jak fizyka czy historia , nie ma sprawy ,jednak wydaje mi sie ze poziom rozszerzony powinien byc nieco bardziej "rozszerzony". Poza tym z drugiej strony patrząc na nasze ksztalcenie ogólne w Polsce to ono powinno trwac mysle maks do 15−16 roku zycia, pozniej powinno sie juz kierunkować jakies profile w szkolach czy cos, kto lubi matme niech sie uczy matmy a kto historie niech sie uczy historii bo wiadomą rzeczą jest to, ze jak czlowiek czegos nie lubi, to po prostu traci czas, a czlowiek konczący liceum ma jakby nie bylo prawie 20 lat, wiec wydaje mi sie za jakby sie wczesniej zaczął uczyc czegos co lubi,i miał do dyspozycji wiele czasu na to, to moglby do tego momentu miec juz naprawde niezłą wiedze ^^ A tak to marnuje sie czas na nauke i zaliczanie przedmiotow na ktorych czlowiekowi i tak nie zalezy I żeby rozwiac wszelkie wątpliwosci olewam gadke w stylu ( "koncząc szkole srednia czlowiek powinien być obeznany we wszystkim po trochu" ) życie jest za krótkie na takie pierdoły, trzeba łączyc przyjemne z pożytecznym ^^
18 lip 19:25
use: poza tym jak najbardziej do 16 roku zycia, uczmy sie wszystkiego po trochu nie ma sprawy ^^
18 lip 19:29
Mila: Zgadzam się z FX, analiza matematyczna powinna być na studiach. Rozumiem sentyment matematyków do analizy , ale po co tak rozszerzać matematykę w LO. Właśnie przez nadmiar treści w przeszłości ( ambicje specjalistów), wycofano matematykę z matury, straty są ogromne. Matematyki nie uczono się przez ostatnie 20 lat.
18 lip 19:46
bezendu: Fx studiujesz fizykę to superemotka mam do Ciebie kilka pytanie co na maturę rozszerzoną z fizyki oprócz Holiday'a ?
18 lip 19:56
fx: Use: I żeby rozwiac wszelkie wątpliwosci olewam gadke w stylu ( "koncząc szkole srednia czlowiek powinien być obeznany we wszystkim po trochu" ) życie jest za krótkie na takie pierdoły, trzeba łączyc przyjemne z pożytecznym ^^ −−− Nie zamierzam przyjmować Twojej retoryki jednak warto zauważyć, że mając te 19/20 lat mało kto potrafi jasno sprecyzować co chce robić w swoim życiu. Dlatego właśnie szkoła średnia ma otwierać Tobie możliwie wiele możliwości i tę funkcję spełnia dobrze i mam nadzieję, że nigdy z tej funkcji nie zostanie wyzuta. bezendu: Na fizykę R w zupełności wystarczy Haliday. Na kierunkach technicznych gdzie fizyka nie jest przedmiotem kierunkowym może ta lektura w zupełności wystarczyć jako podstawowa lektura w ramach inżynierskiego kursu fizyki. Jako uzupełnienie polecam Oreara ale to zdecydowanie na studia. Przychodzi mi jeszcze na myśl − jako lektura czytelna dla licealisty − Fizyka dla kandydatów na wyższe uczelnie Blinowskiego − w antykwariacie w cenie paczki papierosów.
18 lip 20:16
bezendu: fx mam 5 tomów ale kupić jeszcze zbiór zadań z Holiday'a ?
18 lip 20:18
fx: Tego zbioru w rękach nie miałem. Polecam stare wydanie dwutomowe − jest bardziej treściwe. Jest tam całkiem sporo zadań, które powinny wystarczyć na maturę, do tego informator maturalny i tyle. Ewentualnie zbiór zadań z fizyki Kalisza i Massalskiego − zadania proste w kontekście studiów, na maturę R powinny być dobre .
18 lip 20:24
bezendu: Dzięki ale i tak już nie dostanę tego dwutomowego wydania jak zakupiłem 5 tomów emotka
18 lip 20:25
fx: Ewentualnie jeszcze mogę polecić wszelkie starsze podręczniki do szkół średnich − z lat '70 czy '80 − przejrzystość prezentacji treści na bardzo wysokim poziomie i to bez mnogości obrazków i infantylnych porównań.
18 lip 20:30
bezendu: pierwsze zajęcia z fizyki to powtórka materiału z lo ?
18 lip 20:32
fx: Trudno mi powiedzieć, nie wiem jak na studiach innych niż fizyka. Na moich ruszyliśmy z kopyta nie bacząc na liceum. Na innych kierunkach z tego co miałem okazję czasem rzucić okiem na notatki to może nie powtórka z LO ale zagadnienia te same tylko ujęte nieco inaczej.
18 lip 21:10
andy: rysunekΔgfghffghfgghgfh
22 wrz 13:44
andy: rysunek
22 wrz 13:49