matematykaszkolna.pl
Wyznacz wszystkie punkty M wajdzik: Dane są punkty K=(2,−1) i L=(4,2) oraz prosta o równaniu 2x−y+2=0. Wyznacz wszystkie punkty M należące do danej prostej takie, że trójkąt KLM jest prostokątny. y=2x+2
 2+4 −1+2 1 
Obliczam środek odcinka |KL|, S=(

;

)=(3;

)
 2 2 2 
 y2−y1 
y−y1=

(x−x1)
 x2−x1 
 2+1 
y+1=

(x−2)
 4−2 
 3x−6 
y+2=

//*2
 2 
2y+2=3x−6 2y−3x+8=0
 3 
y=

x−4
 2 
3 

*a=−1
2 
 2 
a=−

 3 
 2 
y=−

x+b
 3 
 5 
b=

 2 
 2 5 
y=−

x+

 3 2 
 2 5 
{y=−

x+

 3 2 
{y=2x+2
 2 5 
2x+2=−

x+

//*6
 3 2 
12x+12=−4x+15 16x=3
 3 
x=

 16 
 19 
y=

 8 
 3 19 
M=(

;

)
 16 8 
Coś mi tutaj punkt M wyszedł dość w dziwnym wyniku. Myślę, że źle się za to zabrałem. Proszę o pomoc. emotka
18 lip 09:07
5-latek: proponuje Ci na poczatek zrobic rysunek prosciej jest napisac rownanie prostej przechodzacej przez dwa punkty tak
 x−x1 y−y1 

=

 x2−x1 y2−y1 
Srodek odcinka KL jest Ci niepotrzebny jak narysujesz rysunek to bedziesz widzial ze jesli trojkat KLM ma byc prostokatny to kat KLM ma byc prosty a dalej juz wiesz
18 lip 10:17
5-latek: I jak juz wyznaczysz punkt M to dla trenigu sprawdz czy ten trojkat jet prostokatny tzn policz dlugosc odcinka |KL| dlugosc odcinka |LM| i dlugosc odcinka |MK| i |MK2|=|KL2|+|LM2|
18 lip 10:29
wajdzik: rysunek
18 lip 11:21
wajdzik:
x−2 y+1 

=

4−2 2+1 
3x−6=2y+2 2y=3x−8
 3 
y=

x−4
 2 
I teraz jak wyliczyć tego M w końcu? z układu równań?
 3 
{y=

x−4
 2 
{y=2x+2
18 lip 11:23
5-latek: Nie z tego ukladu przede wszystkim zobacz ze nie ma potrzeby pisania calego rownania prostej przchodzacej przez punkty K iL
 y2−y1 
Potrzebny jest tylko wspolczynnik kierunkowy prostej KL czyli a=

 x2−x1 
Teraz musisz napisac rownanie prostej prostopadlej do KL i przechodzacej przez punkt L (rownanie prostej przechodzacej przez punkt ma postac (y−y1)=a(x−x1) Dopiero teraz wyznaczysz punkt M uklad rownan −−−to rownanie i y=2x+2
18 lip 11:43
wajdzik:
 y2−y1 2+1 3 
a=

=

=

 x2−x1 4−2 2 
a=U{3}{2] − współczynnik kierunkowy y−y1=a(x−x1)
 3 
y+1=

(x−2)
 2 
 3 
y+1=

x−3 //*2
 2 
2y+2=3x−6 2y=3x−8
 3 
y=

x−4
 2 
I wyszedł mi ten sam układ, co ja zrobiłem znowu źle?
18 lip 11:51
5-latek: Rysunek to mial byc uklkad wspolrzednych zaznaczone punkty i proste > Mozesz ro zrobic tez tak ; liczymy wektor KL[x2−x1 y2−y1] [2 3] Wspolrzedne wektora KL sa wspoczynnikami prostej prostopadlej do wektora KL wiec rownanie prostej prostopadlekj do wektora KL i przechodzacej przez punkt L na postac 2(x−4)+3(y−2)=0 to 2x−8+3y−6=0 to 2x+3y−2=0 Teraz 2x+3y−2=2x−y+2 i wyznaczasz punkt M
18 lip 11:55
5-latek:
 3 2 
A wspolczynnik kierunkowy prostej prostopadlej do KL to jest

czy −

?
 2 3 
18 lip 12:04
5-latek: Mowilem CI wczoraj . Pare dni odpocznij i potem wez sie do nauki . Sluchaj starszego emotka
18 lip 12:07
wajdzik:
 1 
M=(−

,1)
 2 
Teraz sprawdzę czy trójkąt jest prostokątny.
18 lip 12:09
5-latek: W poscie z 11.55 jest blad . ma byc to 2x+3y−14 =0 a nie 2x+3y−2=0 Pomylilem sie emotka
18 lip 12:12
wajdzik:
 2 
jak najbardziej −

... Powiem Ci tak, parę dni już odpocząłem... w sumie na piciu bo
 3 
miałem w ciągu trzech dni osiemnastki. Zadań mam multum, a chciałbym skończyć ten dział, następny i już zacząć powtarzać działy z pierwszej klasy bo nie chciało mi się pracować zbytnio w pierwszej klasie i teraz muszę to nadgonić. emotka
18 lip 12:12
wajdzik: M=(1,4)
18 lip 12:13
wajdzik: |KL|=13 |LM|=13 |MK|=26 |MK2|=|KL2|+|LM2| 26=13+13 Wszystko się zgadza. Dzięki wielkie
18 lip 12:20
5-latek: To jeszcze odpocznij . zadania w pewnym sensie sa podobne .Staraj sie pracowac na postaci ogolnej prostej i na wektorach tam gdzie to mozliwe
18 lip 12:25
pigor: ... Dane są punkty K=(2,−1) i L=(4,2) oraz prosta o równaniu 2x−y+2=0. Wyznacz wszystkie punkty M należące do danej prostej takie, że trójkąt KLM jest prostokątny. −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− no i w końcu jaka jest odpowiedź , a ja bym robił to tak : szukam M=(x,y)= (x,2x+2)= ? takich, że MK⊥ ML lub KM⊥ KL lub LM⊥ LK ⇔ ⇔ [2−x,−3−2x] ⊥ [4−x,−2x] lub [x−2,3+2x] ⊥ [2,3] lub [x−4,2x] ⊥ [−2,−3] ⇔ ⇔ (2−x)(4−x)+(−3−2x)*(−2x)=0 lub 2(x−2)+2x*3=0 lub −2(x−4)+2x*(−3)=0 ⇔ ⇔ 8−6x+x2+6x+4x2= 0 lub x−2+3x= 0 lub −x+4−3x= 0 ⇔ ⇔ 5x2=−8 lub 4x=2 lub 4x=4 ⇔ x∊∅ lub x=12 lub x=1 ⇒ ⇒ (x=12 i y= 3) lub (x=1 i y=4), czyli M=(12,3) lub M=(1,4) . ... emotka
18 lip 23:18
5-latek: Kolega sam mial do tego dojsc ze jescze jest jeden punkt M (nie punkt G) Doszedlby jesli by zrobil rysunek emotka
20 lip 16:00
pigor: ...cóż, ja zazwyczaj nie czytam poprzednich wątków, bo nie wiem zazwyczaj o co chodzi, a poza tym, to szkoda mi czasu ; jednak jak minie co najmniej 12h i nic się nie dzieje, piszę wtedy swój sposób online z tego samego powodu i tyle . ... emotka
20 lip 18:20
wajdzik: Pigor, wybacz, że nie odpisałem ale zrobiłem sobie krótką przerwę. emotka Twój sposób jest ekstra, właśnie go przeanalizowałem i myślę, że będę się nim posługiwał. emotka
22 lip 10:38
pigor: ...cieszę się, że potrafisz się uczyć z ... emotka dobrze "zrobionych" gotowców, bo ja nie mam czasu i chęci na korepetycje przez komputer ; pozdrawiam i życzę powodzenia.
22 lip 17:08