matematykaszkolna.pl
nieskończoność obi2exe: Nieskończoność to dla absolwenta szkoły średniej temat dziura. Zagadnienie przewróconej ósemki jest przez nauczycieli pomijane i najczęściej jego wyjaśnienie sprowadza się do kilku niewyczerpujących słów. Tak czy inaczej w ostatnim czasie interesuję mnie granica ciągu. W prawdzie prawie mam to już "jaskrawe", ale pozostała sprawa związana z rachunkami, w których występuje nieskończoność. Czy mógłby ktoś pokazać jak mnożyć nieskończoność dla przykładu z zerem, liczbą ujemną, pierwiastkiem itd... Co z odejmowaniem i dodawaniem i jak ma się do tego przewrócona ósemka.
2 lip 20:39
use: otóż w granicach mozesz wyjsc na cos co sie nazywa SYMBOLEM NIEOZNACZONYM przykładowo jak otrzymasz [*0] to jest to symbol nieoznaczony i nie wiemy do czego to zmierza wiec trzeba cos z tym
 0  
zrobic najlepiej doprawadzic do sytuacji [

] albo [

] i liczyc granice Hospitalem
 0  
, jednak to wymaga znajomosci pochodnych emotka Wsumie to dziwne pytanie zadales bo jezeli chodzi o odejmowanie czy dodawanie to cokolwiek odejmiesz od ( prucz oczywiscie ) to to nadal bedzie , podobnie z dodawaniem emotka
2 lip 20:47
PW: "Nieskończoność" nie jest liczbą, nie są określone dla tego pojęcia żadne działania. Wszelkie napisy typu "+" czy "•0" są umownym zapisem − skrótem myślowym, nie oznaczają działania arytmetycznego..
2 lip 20:55
use: dokładnie tak jak powiedział PW są to TYLKO SYMBOLE emotka ktorych sie uzywa dla ulatwienia po prostu emotka
2 lip 20:57
obi2exe: Ok. Jednak na tej stronie spotkałem się z zapisem razy (−3) == − dlaczego
2 lip 21:03
asdf: rysunek
 1 1 
w granicach ciągu wyniki takie jak

,

,....,log2, e423 itd itd..określają
 2 234234 
wartość funkcji do jakiej się zbliża przy nieskończonych argumentach n. dla prostego rachunku, policz sobie granicę:
 n+1 
limn→

= 1 (graficznie udowodnione nawet)
 n−8 
2 lip 21:15
asdf: rysuneksymbol określa wartości osiągane przy argumentach n dążących , np funkcja:
 n2+1 
limn→

, początkowo osiąga ona wartości ujemne...natomiast to co istotne do
 n−2 
badania ciągu jest fakt granicy w nieskończoności. Na rysunku tego nie widac, ale tak jest − funkcja dalej nigdy się, ani nie przegnie, ani nie zmieni monotoniczności. po prostu dla każdego kolejnego argumentu n funkcja osiągać będzie większe wartości.
2 lip 21:18
Trivial: asdf, ja na tym wykresie nie widzę czemu ten iloraz ma być niby 1
2 lip 21:19
asdf: rysunekja też nie emotka to ma dążyć do 1 emotka
2 lip 21:25
Trivial: wow. dziś nie myślę. emotka
2 lip 21:27
obi2exe: Ok. Jednak na tej stronie spotkałem się z zapisem razy (−3) == − dlaczego Nie zobaczyłem analogii.
2 lip 21:27
asdf: jak tam po sesji? Postawiłem sobie za cel, ze nie bede nic robic przez najblizsze 2 tygodnie, chyba nie podołam
2 lip 21:28
Trivial: zapis *(−3) = −∞ to nie jest formalny zapis. to tylko intuicja. Bierzemy bardzo dużą liczbę dodatnią, mnożymy przez −3 i otrzymujemy bardzo dużą (na moduł) liczbę ujemną.
2 lip 21:29
asdf: @obi2exe wartość danego wyrażenia jest ujemna, gdy ilość występujących przy liczbach minusów jest nieparzysta, np. −1 * 3 = −3 −1 * (−31230123012) = 31230123012 −1 * (−31230123012) * (−1) = −31230123012 nie da się prościej emotka
2 lip 21:31
asdf: może nie ilość występujących minusów, a wartości, bo np.
 1 
log4(

) * = − emotka
 2 
ale chyba nie musze tego wyjasniac − wiesz o co chodzi..
2 lip 21:33
obi2exe: "zapis *(−3) = − to nie jest formalny zapis. to tylko intuicja. Bierzemy bardzo dużą liczbę dodatnią, mnożymy przez −3 i otrzymujemy bardzo dużą (na moduł) liczbę ujemną." − tak rozumiem, dzięki. @asdf − nie wiem co chcesz tym wytłumaczyć? Chodzi Ci o to, że dwa minusy to plus? Tak?
2 lip 21:40
asdf: tak − dwa minusy to plus, chociaż w ostatnim przykładzie Ci udowodniłem, że tak nie jest, np.
 1 
log4(

) * e jest mniejsze od zera...chodzi bardziej o wartości przy każdym wyrażeniu.
 2 
2 lip 21:42
obi2exe: Aha, takie przykłady są chyba oczywiste, z tą nieskończonością też tak myślałem, ale lepiej się upewnić zanim coś wejdzie w krew. Dzięki.
2 lip 21:48