matematykaszkolna.pl
. asdf: rysunekcałka oznaczona. zadanie: 1. Podać definicje sumy całkowej i wyjaśnić występujące w def. oznaczenia. Obliczyć sumęcałkową dla funkcji f(x) = cos(x) w przedziale <0;π>, jeżeli przedział dzielimy na 4 części, a za punkty pośrednie wybieramy prawe końce przedziałów. (Sporządzić rysunek) zał: funkcja jest ciągła w przedziale <a,b> przedział <a,b> dzielimy na n normalnych podziałów (równej długości), gdzie n∊N oraz zachodzi nierówność: a = x0 < x1 < x2 < ... < xn = b Δxi = xi+1 − xi, gdzie 1 ≤ i < n.
 1 
δn = max(Δxi), a z tego musi wynikać, że limn→ δn = 0, bo limn→

= 0
 n 
za punktu pośrednie w każdym podziale wybieramy takie ξi ∊ (xi, xi+1) Suma całkowa to suma wszystkich prostokątów, czyli: limn→i=1n f(ξi)*Δxi Δxi − podstawa f(ξi) − wysokość teraz mam: f(x) = cosx, w przedziale <0;π> na 4 części, wybierając prawe końce przedziałów, czyli:
 1 
Δxi = xi+1 − xi =

 4 
 1 π 2 
ξ1 =

π ⇒ f(ξ1) = cos(

) =

 4 4 2 
 2 π 
ξ2 =

π ⇒ f(ξ2) = cos(

) = 0
 4 2 
 3  π π 22 
ξ3 =

π ⇒ f(ξ3) = cos(

) = cos(π−

) = −cos(

= −

 4 4 4 4 2 
ξ4 = π ⇒ f(ξ4) = cos(π) = −1 i jak to teraz będzie, pole to 1?
22 cze 20:29
asdf: kurde.. źle
 π π π π 
S = f(ξ1)*

+ f(ξ2)*

+ f(ξ3)*

+ f(ξ4)*

=
 4 4 4 4 
π2 π2 π2 

+ 0 − (

) − (−1) =

+ 1?, na pewno nie może wyjść pole ujemne
8 8 4 
więc to będzie tyle co napisałem, czy:
 π π π π 
S = f(ξ1)*

+ f(ξ2)*

+ f(ξ3)*

+ f(ξ4)*

=
 4 4 4 4 
 π2 π2 
|

+ 0 − (

) + (−1)| = |−1| = 1?
 8 8 
22 cze 20:42
asdf: ?
22 cze 20:55
Trivial: Tak trudno sprawdzić licząc całkę w pamięci? ∫0π cosxdx = 0.
22 cze 21:01
asdf: no ale tu masz na 4 części..gdzie przy f(ξ3) = 0 Jakie tu w koncu bedzie rozwiązanie? funkcja f(x) = cosx, podzielona na 4 częsci w przedziale <0;π>, obliczyć pole..wyznaczylem ξ1234, ale pole juz nie wiem jakei bedzie
22 cze 21:08
Nienor: asdf masz granicę z takich przediałów normalnych.
22 cze 21:10
Trivial: rysunek Aha, nie doczytałem. Trzeba policzyć dzieląc przedział na 4 kawałki...
 π 
σ =

(cos(π/4) + cos(2π/4) + cos(3π/4) + cos(4π/4)) = −1.
 4 
22 cze 21:10
Nienor: w definicji oczywiście emotka
22 cze 21:11
Trivial:
 π 
σ = ... = −

.
 4 
22 cze 21:12
asdf: to będzie po prostu:
 π π π π 
| f(ξ1) *

+ f(ξ1) *

− f(ξ1) *

− f(ξ1) *

| = |−1| = 1,
 4 4 4 4 
czy:
 π π π π 
| f(ξ1) *

| + |f(ξ1) *

| + |f(ξ1) *

| + | f(ξ1) *

| = 1 +
 4 4 4 4 
 π2 

?
 4 
22 cze 21:12
Nienor: A racja, pisze 4
22 cze 21:12
asdf:
 π 
czyli suma całkowa to −

tak ? emotka
 4 
22 cze 21:14
Trivial: Tak.
22 cze 21:14
asdf: dzieki, o to mi chodziło emotka
22 cze 21:14
asdf: Mam teraz takie zadanie: Dany jest punkt A(−1,2,0) oraz prosta l: x= t, y = −1 + 2t, z = −1 − 3t Sprawdzic czy punkt lezy na prsotej, wystarczy: x = t y = −1 + 2t z = −1 − 3t podstawiając: −1 = t ⇒ t = −1 2 = −1 + 2t ⇒ 2t = 3
 1 
0 = −1 − 3t⇒ t =

 3 
czyli sprzeczność, tak ? emotka
22 cze 21:18
asdf: dalej mam : jesli nie, to znaleźć rzut punktu A na prostą l: x = t y = −1 + 2t z = −1 − 3t n = [1, 2, −3] wektor AP0 = [t +1, −1 + 2t − 2, −1 − 3t] = [t+1, 2t − 3, −3t − 1] rzut czyli musi byc prostopadły więc: AP0 * n = 0 [t+1, 2t − 3, −3t − 1] * [1,2,−3] = 0 t+1 + 4t − 6 + 9t + 3 = 0 14t − 2 = 0
 1 
t =

 7 
 1 2 3 
P0 = (

, −1 +

, −1 −

) tak?
 7 7 7 
22 cze 21:23
Trivial: Z pierwszego równania wyliczasz t. x = t → t = −1. Potem tylko podstawiasz... y = −1 − 2 = −3 sprzeczność.
22 cze 21:23
Trivial: Wygląda OK.
22 cze 21:40
asdf: ok, dzieki emotka
22 cze 21:46
Trivial: Inna metoda: Macierz rzutu prostokątnego P na wektor n = [1 2 −3]T jest macierz
 nnT 1 
P =

=

[1 2 −3]T[1 2 −3]
 nTn 14 
Rzut punktu A na prostą L to:
 1 
A' = P0 + P(A − P0) = [0 −1 −1]T +

[1 2 −3]T[1 2 −3][−1 3 1]T
 14 
 1 
= [0 −1 −1]T +

[1 2 −3]T*(−1 + 6 − 3)
 14 
 1 1 
=

[0 −7 −7]T +

[1 2 −3]T
 7 7 
 1 
=

[1 −5 −10]T
 7 
22 cze 21:50
Trivial: gdzie P0 oznacza punkt należący do prostej (P0 = [0 −1 −1]T)
22 cze 21:52
asdf: skąd ty to wszystko umiesz...? emotka
22 cze 22:04
Trivial: Miałem podstawy algebry liniowej. emotka
22 cze 22:11
asdf: podstawy....
22 cze 22:16