matematykaszkolna.pl
jak to rozwiącać Andrzej: Równanie x8−x5+x2−x+1=0. a)ma dokładnie jeden pierwiastek rzeczywisty b)ma dokładnie dwa różne pierwiastki rzeczywiste c)nie ma pierwiastków rzeczywistych d)żadna z powyższych odpowiedzi
23 maj 18:31
Andrzej: proszę o pomoc
23 maj 18:37
Andrzej: ?
23 maj 18:47
Andrzej: nie wiem jak to rozwiązać
23 maj 18:47
Andrzej: ?
23 maj 18:51
Nienor: Wyciągnij wniosek z: −jeżeli liczba całkowita jest pierwiastkiem wielomianu całkowitego o niezerowym wyrazie wolnym, to jest ona dzielnikiem wyrazu wolnego −jeżeli ułamek nieskracalny jest pierwiastkiem wielomianu całkowitego, to jest dzielnikiem wyrazu wolnego oraz jest dzielnikiem współczynnika wiodącego
23 maj 18:55
Andrzej: to znaczy chyba ze to równanie nie pierwastków mam racje czy nie
23 maj 19:16
Andrzej: ?
23 maj 19:17
Andrzej: jak to zrobic
23 maj 19:21
Andrzej: ?
23 maj 19:24
Mila: Nie ma. Jednak nie mam w tej chwili rozsądnego pomysłu, to LO, czy studia?
23 maj 19:26
Andrzej: lo
23 maj 19:26
Andrzej: milu mam pytanie czy pomoglabyś mi rozwiącać kilka zadaniań teraz?
23 maj 19:27
Mila: Wpisz zadania.
23 maj 19:29
Nienor: Ach, racja, to mają być pierwiastki rzeczywiste, no to faktycznie robi się problem. Można powiedzieć, że nie ma pierwiastków wymiernych, jak na razie.
23 maj 19:32
Andrzej: 1.Ciąg (an) jest rosnący, zatem ciąg (bn) o wyrazie ogólnym bn=n√⋅an jest rosnący bn=(an)4 jest rosnący bn=(an)3 jest rosnący żadna z powyższych odpowiedzi wydaje mi sie ze odpowiedzi a,b,c bedą poprawne ale do konca nie jestem oewny 2.Niech Sn=(2−3)+(22−32)+...+(2n−3n), gdzie n∈N. Wynika stąd, że Sn=2n+1−3n+1 Sn=2n+1−3n+1+1/2 Sn=4n−9 Sn=(n2)−(n3)− wzór newtona tu i tu 3.Rozważmy stożek o tworzącej długości 3 cm i wysokości długości 3√ cm. Niech P oznacza pole największego przekroju, uzyskanego przez przecięcie tego stożka płaszczyzną prostopadłą do płaszczyzny podstawy stożka. Wówczas P≤4,5 cm2 P jest równe polu przekroju osiowego przekrój o polu P jest trójkątem równobocznym żadna z powyższych odpowiedzi 4.Kąty trójkąta mają miary α,β,γ przy czym sinα/3=sinβ/4=sinγ/5. Wynika stąd, że długości boków tego trójkąta są równe 3, 4, 5 długości boków tego trójkąta są liczbami naturalnymi trójkąt ten jest trójkątem prostokątnym żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa 5.Istnieje taka liczba x, że: sinx=0,4 i cosx=0,8 sinx=2/3 i tgx=1/3 sinx+cosx=1 żadna z powyższych odpowiedzi
23 maj 19:34
Andrzej: z góry dziekuję
23 maj 19:35
Mila: 5) a) sinx=0,4⇔sin2x+cos2x=1 0,16+cos2x=1⇔cos2x=1−0,16 cosx=0,84≠0,8 lub cosx=−0,84≠0,8 Odp. Nie
 2 
b)sinx=

 3 
4 4 

+cos2x=1⇔cos2x=1−

9 9 
 5 
cosx=

 3 
 2 5 1 
tgx=

:


 3 3 3 
odp. nie c) sinx +cosx=1 ma rozwiązanie x=2kπ lub x=π/2+2kπ Tak W pozostałych muszę ustalić zapisy, bo nie wiem,czy dobrze interpretuję. 1.Ciąg (an) jest rosnący, zatem ciąg (bn) o wyrazie ogólnym bn=nan jest rosnący bn=(an)4 jest rosnący bn=(an)3 jest rosnący żadna z powyższych odpowiedzi tak ma być? Za godzinę będę miała czas. Tymczasem rozwiąż równanie sinx+cosx=1 (wynik, podałam)
23 maj 19:51
Andrzej: Milu bardzo bym cie prosił o rozwiązanie tych zadan tak przed godziną 23.00.
23 maj 20:53
Nienor: rysunek4. Odwrócone tw. sinusów. Tw. sinusów wygląda tak:
a b c 

=

=

=2R
sinα sinβ sinγ 
I w zasadzie wszystki odpowiedzi są poprawne. 3. Pierwiastek z czego
23 maj 21:00
Adam: nienor pod pierwiastkiem jest 3 a nie przed znakiem pierwiastka
23 maj 21:15
Nienor: rysunekNajwiększe pole ma ten trójkąt, którego wysokością jest H stożka (raczej oczywiste). Wówczas a=9−3=6 (z tw. Pitagorasa).
 1 
Pole jest równe P=

(6+6*3=2*3*3=23≈5,1
 2 
Przektój wzdłuż H stożka jest nazywany przekrojem osiowym. Trójkąt nie jest równoboczny.
23 maj 21:26
teofrast: Odnośnie pierwszego zadania, wczoraj na forum rozwiązywaliśmy analogiczne: forum/204344.html. Oznaczając wielomian po lewej stronie jako W(x) badamy zmiany znaków przy współczynnikach W(−x). Okazuje się, że wszystkie są dodatnie: W(x) nie ma zatem pierwiastków ujemnych. Przedstawiając W(x) = ( x−1 ) (x7 + x6 + x5 + x) + 1, stwierdzamy, że : dla x ≥ 1 przyjmuje on wartości dodatnie, idem dla x =1 . Pierwiastki, jeśli są, będą zatem zlokalizowane w przedziale ( 0, 1). Teraz dysponujemy co najmniej 2 metodami : A) znaleźć postać quasi−kanoniczną ( suma dwóch kwadratów plus liczba ) B) posłużyć się moją metodą wskazaną w w/.w poscie, opisując wielomian P(x)=x8−x5+x2−x trójkątem, którego podstawa jest przedział [0, 1], a ramionami styczne wystawione w punktach krańcowych tego przedziału. Powodzenia!
23 maj 21:27
teofrast: idem dla x=0 oczywiście... Pierwsza zaś konstatacja z twierdzenia Kartezjusza...
23 maj 21:28
ZKS&: Dla x ∊ (− ; −1] ∪ [1 ; ) x8 − x5 ≥ 0∧ x2 − x ≥ 0 ∧ 1 > 0 otrzymaliśmy że dla takich argumentów wyrażenie to jest zawsze większe od 0 dla x ∊ (−1 ; 1) x2 − x5 > 0 ∧ 1 − x > 0 ∧ x8 > 0 otrzymaliśmy że dla tych argumentów wyrażenie to jest zawsze większe od 0. Nasze równanie postaci x8 − x5 + x2 − x + 1 = 0 tak więc nie ma pierwiastków rzeczywistych.
23 maj 21:31
ZKS: teofrast to ma być sposób dla licealisty? emotka
23 maj 21:34
Mila: 2) Sn=(2−3)+(22−32)+...+(2n−3n), s1=2+22+23+24.....+2n c.g. a1=2, q=2
 1−2n 1−2n 
S1n=2*

=2*

=−2*(1−2n)=2n+1−2
 1−2 −1 
s2=3+32+....+3n c.g b1=3, q=3
 1−3n 1−3n −3 −1 
S2n=3*

=3*

=

*(1−3n)=

*(3−3n+1)
 1−3 −2 2 2 
 1 
Sn=2n+1−2+

*(3−3n+1)
 2 
23 maj 21:36
ZKS: Oczywiście dla x ∊ (−1 ; 1) x2 − x5 0 ∧ 1 − x > 0 ∧ x8 0.
23 maj 21:39
Mila: O! To miłe, mniej pisania. Nie odpowiedziałeś czy dobrze zrozumiałam treść zadania z ciągami, czy było założenie, żż=e an>0?
23 maj 21:40
teofrast: ZKS bardzo ładne ( sprytne ) rozwiązanie ! Co do pytania odpowiadam. Na podobnej zasadzie, na jakiej wymaga się np. umiejętności posługiwania sie kongruencjami od gimnazjalistów na oficjalnej OMG, umiejętności rozwiązywania równań diofantycznych na OMG i OM, umiejętności rozwiązywania równań funkcyjnych na OM, umiejętności szacowania ( tzw. nierówności olimpijskie) itd itp. Wystarczy sobie wejść na stronę liceum Staszica w Warszawie, albo I LO w Białymstoku, aby skonstatować, że wszystko jest sprawą względną. Są tez kraje na świecie, gdzie wszystkie w/w zagadnienia są omawiane w ramach oficjalnego programu. Programy zresztą sie zmieniają jak w kalejdoskopie. Wystarcvz wziąc podręczniki z lat 40, 50, 60, 70, 90, ub. wieku, by to zobaczyć. Dziś jest, jutro nie ma, potem znów jest − trudno sie połapać w tej schizofrenii władz edukacyjnych. Chora władza generuje chorą szkołę. Ja pochodne i przyległości w szkole miałem; nie miałem za to kursów o wypędzaniu szatana...
23 maj 21:47
Mila: Proste równania funkcyjne na OMG też były.
23 maj 21:56
Mila: Nie mam odpowiedzi do treści w ciągach: a)bn=n an ? czy a) bn=nan ?
23 maj 22:10
ZKS: Albo inny sposób.
 1 1 1 
x8 − x5 +

x2 +

x2 − x + 1 +

x2 =
 4 4 2 
 1 1 1 
(x4

x)2 + (

x − 1)2 +

x2
 2 2 2 
To wyrażenie będzie równe zero tylko wtedy gdy
 1 1 1 
x4 =

x ∧

x = 1 ∧

x2 = 0
 2 2 2 
widać że taka sytuacja nigdy nie zajdzie więc brak pierwiastków rzeczywistych.
23 maj 22:18
ZKS: Mila skoro nie ma zainteresowanego to nie potrzebie to robimy bo widać że autor tylko czeka na gotowe rozwiązanie.
23 maj 22:20
teofrast: Jesli f(x)↗ to f(x)↗ ( pierwiastek zachowuje monotoniczność). g(x) = x ↗. Iloczyn dwóch funkcji rosnących i dodatnich jest funkcją rosnąca. Zatem jesli an = f(n) ↗ to bn = nan tez rosnie
23 maj 22:30
Andrzej: W grupie liczącej 100 osób 40 zna język rosyjski, a 80 zna język angielski. Wynika stąd, że każda osoba z tej grupy zna język obcy oba języki zna co najmniej 20 osób oba języki zna nie więcej niż 40 osób żadna z powyższych odpowiedzi Czy tu wszustkie odpowiedzi sa poprawne?
23 maj 22:40
Andrzej: ?
23 maj 22:45
teofrast: Kres górny wyznacza liczba Rosjan jest ich 40 ; kres dolny wyznacza zasada włączania i wyłączania dla dwóch zbiorów: card( A∪B) = card (A) + card(B) − card (A∩B) , skad card (A∩B) =20
23 maj 22:52
PW: Równanie x8−x5+x2−x+1=0 Jeszcze jeden sposób (zbliżony do ZKS) Wiadomo z nierówności między średnią arytmetyczną a geometryczną, że x8+x2≥2x2x2=2|x5|, a więc x8−x5+x2−x+1≥2|x5|−x5−x+1≥|x5|−x+1 Widać, że dla x≤1 jest to wyrażenie dodatnie (w sposób oczywisty), a dla x>1 też jest dodatnie, bo wtedy x5>x.
23 maj 22:55
Mila: Nie, 1) 40 osob może znać i rosyjski i angielski, 40 osób tylko angielski⇒20 osób nie zna żadnego z tych języków oba języki zna nie więcej niż 40 osób 2) 40+80=120 120−100=20 20 osób zna tylko język rosyjski 20 osób zna i rosyjski i angielski, 60 tylko angielski oba języki zna co najmniej 20 osób
23 maj 22:56