matematykaszkolna.pl
alg dawid: Trivial, Krzysiek moglibyście tutaj zajrzeć, jeśli mielibyście czas ? Ogólnie miałem za zadanie udowodnić wzór roz. Laplace'a tj.: det(A) = ai1Ai1 + ... + ain + Ain Muszę raczej udowodnić coś takiego: D(A1, . . . , bAj, . . . , An) = bD(A1, . . . , An), przy czym mogę korzystać z D(A) = ai1Ai1 + ... + ain + Ain jeżeli będzie potrzebne [b to dowolony skalar, natomiast A1, ... to kolumny wysokości (gdzie D : Mm x n(K) → K) ]
11 maj 14:01
11 maj 14:19
dawid: ale chyba nie tego co ja chcę udowodnić − chodzi mi o to: D(A1, ... , bAj, ... ) = bD(...)
11 maj 14:36
ogipierogi: aaaa to przepraszam
11 maj 14:38
dawid: emotka
11 maj 17:25
dawid: emotka
11 maj 18:50
Trivial: Jeżeli mamy macierze: Ab = [ a1 a2 ... bak ... an ] A = [ a1 a2 ... an ] to det(Ab) = b*det(A). Podpowiem tylko o co tutaj chodzi bez dawania dowodów formalnych. Wyznacznik jest sumą wszystkich możliwych wyborów iloczynów elementów macierzy, tak żeby z żadnego wiersza i kolumny nie wybrać więcej niż jednego elementu. Dodatkowo, jeśli nasz wybór jest permutacją nieparzystą, znak jego iloczynu zmieniamy na przeciwny. Jak odróżnić, kiedy permutacja jest parzysta, a kiedy nieparzysta? Liczymy ile wymian wierszy jest potrzebne aby elementy leżały na przekątnej. Parzystość liczby wymian jest taka sama jak parzystość permutacji. Przykład: 2x2
nawias
1 2
nawias
nawias
3 4
nawias
 
 
Możliwe wybory to:
nawias
1 2
nawias
nawias
3 4
nawias
 
→ 1*4 = 4
 
nawias
1 2
nawias
nawias
3 4
nawias
 
→ −2*3 = −6
 
Drugi wybór wymaga jednej wymiany wierszy tak żeby jego elementy leżały na przekątnej:
nawias
3 4
nawias
nawias
1 2
nawias
 
 
więc permutacja jest nieparzysta. W = 4 − 6 = −2. I teraz: jeśli mamy kolumnę przemnożoną przez liczbę b, to w każdym iloczynie będzie dokładnie jedna liczba pomnożona przez b (nie możemy wybierać więcej niż jednego elementu z kolumny). Znak permutacji nie zmieni się. Możemy wyłączyć b przed nawias i gotowe. emotka
11 maj 22:02
dawid: To najlepiej zacząć od podstaw, czyli: jak się liczy wyznacznik:
a a a 
−a a a
−a −a a 
Jakie metody na to są, ponieważ nie miałem z tego jeszcze wykładu, a listę chcę zrobić jedną "do przodu".
12 maj 11:52
dawid: Bo Metoda Sarrusa znam: [a a a] | [ a a] [−a a a] | [−a a] [−a −a a] | [−a −a] = a3 − a3 + a3 − (−a3 − a3 − a3) = a3 + 3a3 = 4a3 dobrze ? I jak to obliczyć z Lapleace'a
12 maj 12:07
dawid: emotka
12 maj 12:52
dawid: ok, już rozprawiłem się z Lapleace'm ale nie wiem jak zrobić taki przykład: | a b c d | | b −a d −c | | c −d −a b | | d c −b −a | i jest taka wskazówka, aby wpierw obliczyć AAT następnie wykorzystać tw. Cauchego mówiące o wyzn. iloczynu macierzy.
12 maj 13:45
asdf: o to chodzi, zeby wyzerować to co jest pod każdą komórką znajdującą się na głównej przekątnej, zaznaczone na czerwono, jak 0.00 −1.00 0.00 −1.00 2.00 −1.00 0.00 −1.00 2.00 w 1 <=> w2, [P[zmiana znaku na koniec wyznacznika! na przekątnej nie moze byc zero, więc szukam pierwszego lepszego wiersza, ktory ma liczbe ≠ 0, ]] −1.00 2.00 −1.00 0.00 −1.00 0.00 0.00 −1.00 2.00 w3 == w 3 − (1.000000)*w2, −1.00 2.00 −1.00 0.00 −1.00 0.00 0.00 0.00 2.00 det=−2.000000 Na koniec mnoze wszystkie liczby na przekątnej: (−1)(−1)* 2 = 2, ale u gory zmienialem jeden raz wiersz więc (−2), jakbym zmienial parzystą ilosc razy to wyznacznik nie zmienia znaku
12 maj 13:55
dawid: Jak zauważyłeś, że AT = −A ? Na jakiej podstawie? Dopiero zaczynam z macierzami i wyznacznikami, stąd takie podstawowe pytania emotka
12 maj 14:06
Trivial: Weź spójrz na tę macierz i powiedz mi, że nie widzisz AT = −A. Przecież to się rzuca od razu w oczy.
12 maj 14:07
dawid: Nie umiem tego wytłumaczyć http://www.math.edu.pl/macierz-transponowana Przeczytałem to i z tego wychodzi, że: AT = | a b | b −a | c d | d c ... Ale nie łapie do końca tego −A, jak to odwraca w sensie wszystkie znaki czy co
12 maj 14:12
dawid: I gdzie tutaj zastosowaliśmy Cauchego ?
12 maj 14:23
Trivial: Eh. Chyba ja widzę za dużo. emotka
12 maj 14:27
dawid: widzisz bo to bardzo dobrze umiesz emotka, ja dopiero zaczynam, niestety ...
12 maj 14:31
dawid: mógłbyś to jakoś bardziej opisać emotka?
12 maj 14:39
Trivial: Tamten sposób nie działał. emotka a b c d b −a d −c c −d −a b d c −b −a * a b c d b −a −d c c d −a −b d −c b −a = a2+b2+c2+d2 0 0 0 0 a2+b2+c2+d2 0 0 0 0 a2+b2+c2+d2 0 0 0 0 a2+b2+c2+d2 det(AAT) = det(A)det(AT) = det(A)det(A) = (det(A))2 det(AAT) = (a2+b2+c2+d2)4 Czyli det(A) = ±(a2+b2+c2+d2)2 Jeszcze trzeba określić jakoś znak wyznacznika.
12 maj 14:48
Trivial: Można to zrobić podstawiając a = 1, b=c=d=0 i zobaczyć czy dostaniemy +1 czy −1. Z wcześniejszego wzoru: det(A) = ±(12 + 0)2 = ±1. Sprawdźmy... 1 0 0 0 0 −1 0 0 0 0 −1 0 0 0 0 −1 det(Aa=1,b=c=d=0) = (−1)3 = −1. Zatem wybieramy znak . Końcowa odpowiedź: det(A) = −(a2+b2+c2+d2)2
12 maj 14:54
dawid: Czyli tak: 1) mnożymy 2) następnie podstawiamy pod wzór 3) określamy znak ale gdzie mu tutaj wykorzystujemy informacje o tw. Cauchego ?
12 maj 14:56
Trivial: No przecież rozdzieliłem det(AAT) = det(A)*det(AT), potem jeszcze użyłem det(AT) = det(A) i otrzymałem det(AAT) = (det(A))2. Skoro (det(A))2 = (a2+b2+c2+d2)4 to det(A) = ±(a2+b2+c2+d2)2 i musimy jeszcze określić który znak "działa". Wybrałem przykładowe wartości tak żeby łatwo się liczyło i koniec. emotka
12 maj 14:59
dawid: a wymnożyć − to normalnie, w sensie tak jak zwykłą macierz emotka ?
12 maj 15:01
Trivial: Niestety tak. Można zauważyć tylko tyle, że ta macierz jest ortogonalna (AAT = k*J), k − jakaś stała, J − macierz jednostkowa.
12 maj 15:04
dawid: Można jakoś łatwo uzasadnić, że jak skoro mamy macierz o wymiarach m x m, gdzie m jest liczbą nieparzystą. Zachodzi dla niej warunek, że aij = −aij. I trzeba uzadanić, że det jest = 0. [i oraz j to liczby dowolne] Z samego warunku mogę zauważyć, że elem. występujące na przekątnej "=0".
12 maj 15:38
Trivial: Zakładam że chodziło Ci o aij = −aji ⇒ AT = −A Teraz jest to, co niby "zauważyłem" wcześniej. emotka det(AT) = det(−A) = −det(A) Ale mamy też: det(A) = det(A) co daje det(A) = −det(A) czyli det(A) = 0. A jeśli zachodzi warunek aij = −aij, to każdy element jest zerem. emotka
12 maj 15:41
dawid: a mógłbyś to na jakimś prostym przykładzie to zilustrować? te AT = −A
12 maj 16:16
Trivial: 0 1 2 3 4 −1 0 5 6 7 −2 −5 0 8 9 −3 −6 −8 0 10 −4 −8 −9 −10 0
12 maj 16:20
dawid: a jakby wyglądało AT = A ?
12 maj 16:29
Trivial: Na przekątnej mogłoby być cokolwiek, a cała reszta odbita symetrycznie do tej przekątnej. (bez minusów)
12 maj 16:33
dawid: no ok, a wniosek ten: det(AT) = det(−A) = −det(A) to na podstawie czego tak wyciągamy ten minus ? oraz nie rozumiem do końca zapisu, że skoro mamy det(A) = det(A) oraz det(A) = −det(A) to jak z tego otrzymać det(A) = 0 ? i skąd wiadomo, że det(A) = det(A) ?
12 maj 16:35
dawid:
12 maj 17:00
dawid: emotka
12 maj 18:42
dawid:
12 maj 21:13
dawid: emotka
12 maj 21:41
Trivial: A właśnie! det(−A) = (−1)mdet(A) = −det(A) // m jest nieparzyste. To z podstawowych własności wyznaczników: det(cA) = cn*det(A), gdzie n − rozmiar.
12 maj 21:44
Trivial: A skąd wiemy, że det(A) = 0? Czy znasz jakąś inną liczbę x, która spełnia równanie x = −x? (u nas x = det(A))
12 maj 21:48
dawid: faktycznie emotka, dziękuje bardzo to może ostatnie zadanko na dzisiaj chodzi mi o to, że mam macierz | 1 2 | | 2 5 | i mamy podać mac. odwrotną wykorzystując przy tym wzory na mac. odwr w "terminach" http://pl.wikipedia.org/wiki/Dope%C5%82nienie_algebraiczne
12 maj 22:07
Trivial: det(A) = 5 − 4 = 1
 
nawias
5 −2
nawias
nawias
−2 1
nawias
 
D =
  
 1 
nawias
5 −2
nawias
nawias
−2 1
nawias
 
A−1 =

DT =
 det(A)  
12 maj 22:28
dawid: rozumiem, że wpierw liczymy wyznacznik, a to:
 
nawias
5 −2
nawias
nawias
−2 1
nawias
 
D =
co oznacza ?
  
12 maj 22:30
asdf: macierz dopelnien
12 maj 22:31
dawid: a jak ją się tworzy?
12 maj 22:31
Trivial: Tak jak w tym artykule na wiki.
12 maj 22:33
asdf: dla macierzy dopełnień: aij skreślasz i−ty wiersz, j−tą kolumne i liczysz wyznacznik, zmieniasz znak jak i+j jest nieparzyste: |a11 a12 | |a21 a22 | D: a11 = (−1)1+1 * | a22 | a12 = (−1)1+2 * | a21 | a21 = (−1)2+1 * | a12 | a22 = (−1)2+2 * | a11 | na youtube wpisz macierz dopelnien albo wygogluj
12 maj 22:36
dawid: no tak, tylko tam w przykładzie jest przez usunięcie jakiegoś elementu, a tutaj dostajemy coś innego
12 maj 22:36
Trivial: Nie dostajemy nic innego. Skreślając zostaje tylko jeden element (tak jak wyjaśnił asdf).
12 maj 22:56
dawid: a co oznacza w tym wzorze DT ? po co to "T" ?
13 maj 12:40
dawid: oraz mam taki przykład gdzie macierz: | 2 2 3| | 1 −1 0| |−1 2 1| oraz dopełnienie wyszło mi: |−1 −1 1| | 4 5 −6| | 3 3 −4| dobrze? jeżeli tak to jak to dokończyć w sensie obliczyć macierz odwrotną korzystając z dopełnienia
13 maj 12:57
asdf: nie sprawdzalem wyniku, teraz musisz ją transponować, czyli to "T" − zamiana wierszy z kolumnami emotka tak jakby: patrzysz na kolejne liczby tak jakbys czytal a zapisujesz je w macierzy w dół..a jak sie skonczy wiersz to w kolumnie kolejnej itd.., np. −1 −1 1 4 5 −6 3 3 −4 transponowana: −1,4,3, −1,5,3, 1,6,−4
13 maj 13:30
asdf: tam powinno byc −6
13 maj 13:31
dawid: asdf, Twój post z wczoraj czego dotyczył (dokładnie z godziny 13:55)
13 maj 14:19
Marcela: Pomóżcie ! V sześcianu jest równa 81 3 . Oblicz jego Pc.
13 maj 14:24
Marcela: Oblicz Pc i V graniastosłupa prawidłowego trójkątnego o wysokości podstawy równej 8 cm i przekątnej ściany bocznej 35 cm.
13 maj 14:28
dawid: załóż własny temat
13 maj 14:32
Marcela: założyłam !
13 maj 14:37
asdf: To jest sposób liczenia wyznacznika macierzy − poszukaj na youtube, a na pewno bedziesz wiedziec o co chodzi emotka
13 maj 16:16
dawid: Trivial, a mógłbyś napisać dowód formalny tego zadania z 11 maja 14:01 ? Bo nie wiem nawet jak zacząć.
18 maj 14:38