matematykaszkolna.pl
ostatnie zadanie woj: niech ktos napisze jak rozwiazal ostatnie zadanie za 5 pkt
 336 
v=

 t 
 336 
v+9=

 t−40 
dobrze ulozylem uklad rownan?
8 maj 12:21
woj: o maturze ofc mowa
8 maj 12:21
xyz: jak dales t − 40 to juz widze ze zle bo trzeba bylo to na godziny zamienic
8 maj 12:26
Patryk: xyz ile miałeś w tym z ostrosłupem ?
8 maj 12:27
xyz: 400
8 maj 12:27
paulaf: A mógłbyś rozpisać jak zrobiles? XD
8 maj 12:31
Dominik: ja zapisalem vt = 336
 2 
(v + 9)(t −

) = 336
 3 
po jednym przeksztalceniu dochodzi sie do twojej postaci
 336 
v + 9 =

 
 2 
t −

 3 
 
niestety jednak miales zla jednostke czasu.
8 maj 12:31
woj: taa, w ostroslupie 400, a co do ukladu to wiedzialem ze zle ulozylem bo delta wychodzila przeogromna i nie dalo sie zpierwiastkowac i sie pogubilem ... coz w plecy 5 pkt
8 maj 12:32
bash: oczywiście założenie powinno być jeszcze emotka v>0
 2 
t>

 3 
8 maj 12:32
Denar: jeden pociąg 72 km/h, a drugi 63km/h też tak mieliście?
8 maj 12:39
Dominik: tak
8 maj 12:40
anulaa: ^^
8 maj 12:59
anulaa: a nie pierwszy jechał szybciej?
8 maj 13:00
Bogdan: Pokazuję przykładowy zapis zadania z pociągami. v − prędkość I pociągu, v > 0 (v + 9) − prędkość II pociągu, t − liczba godzin jazdy I pociągu na trasie 336 km, t > 0
 2 2 
(t −

) − liczba godzin jazdy II pociągu na trasie 336 km, t −

> 0,
 3 3 
 2 
40 min. =

h
 3 
(1) v*t = 336
 2 2 
(2) (v + 9)(t −

) = 336 ⇒ 336 −

v + 9t − 6 = 336
 3 3 
 2 2 2 
(2) 9t =

v + 6 ⇒ t =

v +

 3 27 3 
 2 2 27 
(1)

v2 +

v − 336 = 0 /*

⇒ v2 + 9v − 4536 = 0
 27 3 2 
Δ = 18225, Δ = 135
 −9 − 135 
v =

< 0 sprzeczność
 2 
lub
 −9 + 135 
v =

= 63 i v + 9 = 72
 2 
Odp.: I pociąg jechał z prędkością 63 km/h, II pociąg z prędkością 72 km?/
8 maj 13:00
Bogdan: rysunek Maturalne zadanie z ostrosłupem można rozwiązać np. tak: PP = 100 ⇒ 2a = 10 ⇒ a = 5 PB = 260 ⇒ 4*a*h = 260 ⇒ 4*5*h = 260 ⇒ h = 13 H = h2 − a2 = 132 − 52 = 12
 1 
Objętość V =

*100 * 12 = 400
 3 
8 maj 13:20
Damian: a co jesli nie mam założeń? a poza tym wszystko ok?
8 maj 13:20
Damian: i jeśli w tym zadaniu Bogdanie zrobiłem ok tylko napisałem chyba 400cm2 zamiast 400cm3 a punkt?
8 maj 13:24
Damian: to odejmą punkt?
8 maj 13:24
Bogdan: Myślę, że nie odejmą
8 maj 13:25
Bogdan: ale założenia powinny być
8 maj 13:25
anja: Chyba raczej I pociąg jechał 72 km/h, a drugi 63 km/h emotka
8 maj 15:43
Bogdan: W moich oznaczeniach prędkość v jest opisana jako prędkość I pociągu, a (v + 9) jako prędkość II pociągu
8 maj 15:45
maturzystka: Mam pytanie, ja zrobiłam to zadanie tak: V2 = V1 − 9 t2= t1 + 2/3 Gdzie: V2 − prędkość wolniejszego pociągu t2 − czas wolniejszego pociągu V1 * t1 = 336 (t1 + 2/3)(V1−9)= 336. Wyszło mi 63km/h i 72km/h . Chyba jest to dobry, inny sposób, prawda? emotka
8 maj 17:33
maturzystka: Bogdan, napisałeś że v + 9 to prędkość drugiego, czyli wolniejszego pociągu. Prędkość drugiego pociągu to prędkość pierwszego odjąć 9 a nie plus. Prędkość pierwszego moglibyśmy zapisać jako v+9, ale kiedy v to prędkość drugiego pociągu. Zgadza się?
8 maj 18:05
Karlo: W zadaniu z ostrsłupem brak założenia a>0
8 maj 18:58
Bogdan: Nie napisałem maturzystko, że v+9 to prędkość drugiego, czyli wolniejszego pociągu, ale napisałem, że v+9 to prędkość drugiego pociągu (nie użyłem sformułowania "wolniejszego"), co prawda oznaczyłem pociągi odwrotnie to podanej w treści zadania, gdzie pociąg pierwszy jedzie nie z prędkością v, ale z prędkością v+9. Nie zmienia to jednak sposobu i poprawności rozwiązania, to tak, jakby ktoś zamiast zapisanej w treści zadania literki a określającej długość prostokąta i literki b określającej szerokość przy poleceniu dotyczącym obliczenia pola zamienił oznaczenia i przyjął od samego początku, że b to długość, a a to szerokość. Nie ma sprzeczności w przebiegu przedstawionego przez mnie rozwiązania zadania z pociągami.
8 maj 19:03
Eta: Dla Bogdana ....emotka emotka
8 maj 19:07
maturzystka: Dobrze, tylko po prostu czytając treść zadania, gdzie wyraźnie zaznaczone są pociągi pierwszy i drugi od razu nasuwa się wątpliwość, że oznaczenia są niepoprawne, co nie zmienia faktu że wynik jest dobry, ale po prostu jest to trochę pomieszane. A co z moim tokiem rozumowania i oznaczeniami?
8 maj 19:13
Bogdan: W zadaniu z ostrosłupem Karlo można oczywiście zapisać: a > 0, ale w tym zadaniu nie pojawia się możliwość uzyskania ujemnej wartości a (tak, jak np. w zadaniu z pociągami i tam takie założenie v>0 jest uzasadnione) i zapis a > 0 nie musi pojawić się w treści rozwiązania, tym bardziej, że na rysunku wyraźnie są zaznaczone literką a odcinki w podstawie ostrosłupa, a jak wiemy odcinek nie ma długości ujemnej. Twój maturzystko zapis jest oczywiście poprawny i przedstawia on nie inny, a ten sam sposób rozwiązania zadania, czyli sposób z układem równań, w którym iloczyny pewnych wielkości przyrównane są do stałej wartości. Swoje rozwiązanie przedstawiłem już po egzaminie, ale jeszcze przed opublikowaniem arkuszy maturalnych na podstawie luźnej informacji o dwóch pociągach, z których jeden jechał z prędkością v, a drugi szybciej o 9 km i stąd zapewne przyjąłem takie oznaczenia. Zadania z takim układem od lat występują w arkuszach maturalnych.
8 maj 19:33
Bogdan: Witaj Eto , mamy jednak również wnikliwych maturzystów, co bardzo cieszy
8 maj 19:35
maturzystka: W porządku rozumiem, więc teraz już wszystko jasne emotka Dziękuję bardzo za odpowiedź emotka
8 maj 19:41
Bogdan: Pozdrawiam maturzystko i życzę powodzenia we wszystkich egzaminach, nie tylko maturalnych emotka
8 maj 19:44
maturzystka: Dziękuję i również pozdrawiam emotka
8 maj 19:48
Karlo: możliwośc uzyskania ujemnej "a" pojawia się niestety w tym zadaniu. 100 = (2a)2 [(100−(2a2)] = 0 (10−2a)(10+2a) = 0 2a=10 → a=5 2a = −10 → a=−5 Gdy nie napiszemy odpowiedniego założenia, nasze zadanie legnie w gruzach.. Pozdrawiam emotka
8 maj 19:58
pigor: ..., a ja zawsze rozwiązywałem sobie takie zadania równaniem np. tak: niech v+9, v= ? − szukane prędkości średnie 1−szego i 2−ego pociągu odpowiednio i v >0, to z warunków zadania i znajomości nieco fizyki : t1 =t2−40'= t24060= t223 ⇔ ⇔ 336v+9= 336v23 / * 32v(v+9) ⇔ 504v= 504v+ 504*9− v(v+9) ⇔ ⇔ v2+9v−504*9= 0 i Δ=92+4*504*9= 92+ 4*56*92= 92*225, więc Δ= 9*15= 135, ⇒ v= 12(−9+135)= 12*126 = 63 >0 , oraz v+9= 63+9= 72, zatem odp. 72kmh i 63 kmh − szukane prędkości średnie pociągów . ... emotka
8 maj 20:01