matematykaszkolna.pl
. maturzystka: hej, obstawiacie coś konkretnego na maturze z matematyki? emotka co warto sobie powtórzyć? emotka pozdrawiam! emotka
3 maj 13:57
bezendu: ja obstawiam funkcje kwadratową, wielomiany, funkcje liniową, geometrie, prawdopodobieństwo, wartość bezwzględną i funkcje wymierną emotka
3 maj 13:59
Trivial: Kiedy jest matura z matematyki?
3 maj 14:02
bezendu: 8 maja
3 maj 14:03
Izulka: 8 maja w środę niestety!
3 maj 14:03
Trivial: To jeszcze dużo czasu! Można 3 lata spokojnie nadrobić.
3 maj 14:06
adamantan: taaa , 3 lata w 4 dni
3 maj 14:08
bezendu: ja mam jeszcze cały rok emotka
3 maj 14:09
klok: Macie jakieś dobre sposoby na prawdopodobieństwo? Kompletnie sobie z tym nie radzę, nie potrafię odróżnić kiedy co mam stosować.
3 maj 14:11
lol : oby były wielomiany , funkcje z działu wyznacz miejsce zerowe f(x) bo jak narazie to w tym w miare sie czuje i geometria
3 maj 14:15
lol : http://www.youtube.com/watch?v=SR6qcMB6j3g filmik o prawdopodobienstwo
3 maj 14:17
klok: Super, dzięki.
3 maj 14:25
Trivial: klok. Proste pytania: 1. Czy kolejność ma znaczenie? TAK / NIE 2. Czy elementy mogą się powtarzać? TAK / NIE 1. TAK 2. TAK → Wariacje z powtórzeniami, Prosta reguła mnożenia 2. NIE → Wariacje bez powtórzeń, Uogólniona reguła mnożenia, Permutacje 1. NIE 2. TAK → Kombinacje z powtórzeniami − http://pl.wikipedia.org/wiki/Kombinacja_z_powt%C3%B3rzeniami 2. NIE → Kombinacje bez powtórzeń
3 maj 14:25
lol : jakie w macie typy co bedzie na matmie
3 maj 14:34
publicat: ja proponuje przejrzeć arkusze z poprzednich lat, część zadań się powtarza emotka i są co roku na maturze
3 maj 16:48
Dominik: Trivial, zaintrygowales mnie tymi kombinacjami z powtorzeniami. dla przykladu podanego na wikipedii, tj zbior {a, b, c, d} − ilosc kombinacji 2−elementowych. czy to nie powinno wynosic
 42 

? w koncu pierwsza litere moge wybrac na 4 sposoby, druga tez i musze podzielic
 2! 
przez ilosc sposobow na ktore mozna je ustawic (tj. ab i ba to samo). niestety wychodzi 8, wiec odjalem jeszcze jakies elementy zbioru − ktore? co jest nie tak? jak w zadaniach, w ktorych uzylbys kombinacji z powotrzeniami zastapilbys je zwyklym mnozeniem? masz moze przyklad takiego zadania?
3 maj 17:25
Boogeyman: Moge wstawić wam na jakis hosting plików pdf z zadaniami z poprzednich matur poukładanymi działami.
3 maj 17:44
bezendu: @Boogeyman na pewno się przyda emotka
3 maj 18:00
alubos: Zauważyłam kilka "hitów" ostatnich latach: 1. równanie/ nierówność (wielomiany, moduł) 2. równanie prostej 3. okrąg w układzie współrzędnych 4. funkcja kwadratowa 5. bryły przestrzenne 6. zadanie "o pociągach" z wykorzystaniem v=s/t i równania kwadratowego 7. znienawidzone przez wszystkich "wykaż, że"
3 maj 18:06
Deivo: Sory, że się wtrącam, ale mam pytanie z polskiego. Jakie części Dziadów trzeba znać do matury ? Bo w spisie lektur w internecie pisze, że tylko cz.III, a nam polonistka gadała że II, III i IV. Tak wiem, że to strona poświęcona matematyce, ale nie miałem gdzie zapytać
3 maj 18:12
Use: Dominik, może w pełni nie odpowiem na twoje pytanie ale zauważam jedną rzecz a mianowicie jeżeli mamy sytuacje którą podałeś a wiec zbior powiedzmy A={a,b,c,d} i robimy z tego dwuelementowe kombinacje z powtorzeniami ( cokolwiek to znaczy). to możemy przecież najpierw zrobić zwykłą kombinację czyli 4 po 2 z tego otrzymamy wynik 6. Teraz jak juz mamy taki wynik po prostu możemy dodać sytuacje w których się mogą powtarzac te elementy czyli {aa},{bb},{cc},{dd} , jak widac takich sytuacji jest 4 . Co razem daje 10 mozliwosci...
3 maj 18:13
Boogeyman: Łapcie :https://www.dropbox.com/s/2gu5nmtrb0uu4xw/matury%20dzialami%20%281%29.pdf chwile sie wczytuje. Co do zadan z wykaz ze to trzeba jak najszybciej zaczac cos pisac, potegowac, wyciagac przed nawias bo najgorsze jest bezczynne siedzenie. Jak nei do wspolnego mianownika to ze wzoru itd emotka
3 maj 18:13
Use: Tez ogarniam tylko III czesc bo to jest w spisie lektur ... ( a podobno jest zapis że może byc nawet taka lektura na maturze która w ogóle nie była omawiana także pewenie i te części moga sie pojawic ...)
3 maj 18:15
Technik: @Deivi dobrze wyczytałeś obowiązuje tylko III cześć emotka @Boogeyman Ty piszesz z fizykę zarzuć jakimś linkiem do ciekawych arkuszy emotka
3 maj 18:16
Basiek: 1) http://www.cke.edu.pl/images/stories/Inf_mat_od2008/inf_polski_a.pdf Jedyne PEWNE źródło wiedzy. Tu szukajcie, co Was obowiązuje. 2) "Dziadów" i tak nie będzie... 3) Obowiązują TYLKO te lektury, które są w spisie. Tylko i wyłącznie. I tylko w wytyczonych ramach. Owszem, na maturze rozszerzonej z języka polskiego może pojawić się tekst całkowicie z kosmosu. Na maturze podstawowej− nie. Pozdrawiam, bez paniki i powodzenia. emotka
3 maj 18:17
Use: tylko szkoda że poslugujesz sie informatorez z 2008 roku...
3 maj 18:21
Boogeyman: Pisze, pisze. Nie mam zbioru arkuszy. wiekszosc matur poprzednich przerobilem na lekcjach fizyki. Arkusze masz na stronie CKE razem z rozwiązaniami. Ja ucze sie czytajac dzial z podręcznika szkolnego (mam Zamkoru) − podobno najlepsze, oglądam jak ten Pan rozwiazuje zadania : http://www.filoma.org/ . Miałem lekcje z doktorem fizyki w liceum, które kilka dni temu skonczyłem emotka i powiedział on ze nie ma zadnego godnego zbioru do nauki fizyki. Najważniejsze to wykuc teorię i robić mase zadań. Fizyka jest bardzo specyficzna, często trzeba kombinować i myśleć intensywnie przy wyglądających na intuicyjne zadaniach. Ciężko będzie emotka
3 maj 18:21
bash: Oczywiscie, ze mogą być różne teksty..Uczeń może dostać tekst, którego zupełnie nie zna...ale zna jego autora i powinien wiedzieć w jakiej konwencji jest napisany emotka
3 maj 18:23
Technik: @Boogeyman podstawę czy rozszerzenie http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/4000/podstawy-fizyki-t-15.html?gclid=CPCenqmOh7YCFURf3god5DkAXw to już standard emotka najlepsza książka do fizyki emotka
3 maj 18:25
Basiek: @Use− "od 2008r.", a że nowego nie ma... obowiązuje ten. Polecam jednak popracować nad czytaniem ze zrozumieniem, emotka @bash− nie, dostaje się test, który musi być zamieszczony jako literatura obowiązkowa w standardach maturalnych. Chociaż oczywistym jest, że nikt w żadnej szkole nie przerobi całej książki, ani każdego wiersza danego autora (najczęściej jest to wybór wierszy, więc obowiązują wszystkie). Ale to, że uczeń "nie zna", nie znaczy, że teksty są z kosmosu. Wszyściuchno z informatora.
3 maj 18:28
Boogeyman: Rozszerzenie, znam tę pozycję emotka Kolega z klasy polecał, ale nigdy nie używałem emotka
3 maj 18:29
alubos: "Dziady" to chyba całe, no bo ciężko zrozumieć zmianę Gustawa w Konrada, bez znajomości kontekstu.
3 maj 18:30
bash: Basiek..są aneksy do wczesniejszych informatorów, warto przeczytać dokładnieemotka informator z 2008 roku ma zmiany...poza tym moja wychowawczyni jest egzaminatorem i jeździ na szkolenia do cke, więc mam informacje z pierwszej ręki
3 maj 18:32
3 maj 18:33
Use: Dokładnie bash, poza tym nie lubie jak ktoś publicznie wciska kit , strasznie tego nie lubie Basiek...
3 maj 18:38
Basiek: Porównajcie sobie listę lektur. emotka Gdyby zmiany były znaczne, mielibyście nowy informator. emotka A tu są zbiorczo małe zmiany z wszystkich możliwych matur. Nie wciskam kitu. Sama pisałam maturę na podstawie tego informatora "od 2008" i jakoś zdałam. emotka Wszystkie.
3 maj 18:40
matura: człowieku nie spinaj.... chciała dobrze a z tego co wiem ona maturę ma za sobą i nie jest na bieżąco a Ty od razu naskakujesz na nią....
3 maj 18:40
bash: ja mówię jak jest..może dostać tekst, którego nie zna..ale jego autor będzie z podstawy programowej...
3 maj 18:42
3 maj 18:43
Boogeyman: A może ktoś chce przetestować swoją wiedzę? Posiadam 24 maturki probne z matmy rozszerzonej przygotowane przez serwis zadania..info. Są one "troszeczkę" trudniejsze niż narmalne.
3 maj 18:45
Basiek: "Na poziomie podstawowym tematy są redagowane w odniesieniu do jednego lub więcej utworów literackich albo fragmentu/fragmentów utworów literackich wymienionych w rozdziale Wymagania egzaminacyjne i zobowiązują do odczytania utworu/utworów głównie na poziomie idei." Dla mnie to jest jednoznaczne. Ufff, dobrze, że jeszcze potrafię czytać ze zrozumieniem. Życzę powodzenia. Chyba jednak się przyda. A że ja egzamin mam wcześniej, to zabieram się za naukę. Dość gadania po próżnicy. Ale i tak lubię mieć rację. I ją mam.
3 maj 18:48
brOs: a macie jakiś sposób na równania i nierówności, z tego co widzę to zawsze pierwsze zadania otwarte jest właśnie żeby to rozwiązać
3 maj 19:02
Boogeyman: Jaki masz z nimi problem? Dawaj jakies zadanie to sobie potlumaczymy.
3 maj 19:05
brOs: nie mam pojęcia od czego zacząć, zadanie chociażby z poprzedniego roku : Rozwiąż nierówność x2 + 8x + 15 > 0
3 maj 19:08
Boogeyman: Umiesz rysować wykres funkcji kwadratowej? Odróżniasz argument od wartości funkcji?
3 maj 19:10
brOs: tak
3 maj 19:12
Boogeyman: http://www.wolframalpha.com/input/?i=x2+%2B+8x+%2B+15%3E0 Rysujesz sobie wykres tej funkcji liczac miejsca zerowe. Widzisz, że współczynnik przy X2 jest dodatni także wykres ma skierowane ramiona do góry. Rozwiazywanie rownan i neirownosci polega na znalezieniu takich x(argumentow) dla ktorych spelnimy warunki zadania. Tutaj szukamy takich x dla ktorych wykres lezy ponad osią OX czyli przyjmuje wartosci wieksze od 0.
3 maj 19:14
Boogeyman: Miejsca zerowe nie wliczają się do przedziałów ponieważ funkcja przyjmuje w nich wartosc 0 a tego nei chcemy. Szukamy takich x gdzie wartosc funkcji jest wieksza od zero takze mamy przedzialy otwarte.
3 maj 19:17
lol: a nie łatwiej poprostu powiedzieć że trzeba policzyć Δ ?
3 maj 19:19
lol: w sensie skorzystać ze wzoru na pierwiastki równania kwadratowego emotka
3 maj 19:20
brOs: w tablicach matematycznych cke są te wzory?
3 maj 19:22
Boogeyman: Liczenie delty nie wyjaśnia sensu rozwiązywania równań i nierówności. Jest to tylko częśc zabiegów, które nas do rozwiązania przyblizają. Najpierw trzeba zrozumieć o co w tym tak serio chodzi.
3 maj 19:23
Boogeyman: @brOs jasne, że są. Polecam znać na pamięć a nie nerwowo szukać podczas egzaminu emotka
3 maj 19:24
asdf: nie dziwie sie czemu uczniowie szkół średnich mają problemy ze zrozumieniem nawet tak prostych rzeczy − skoro nie mają nic wyprowadzonego tylko "to jest delta, a wzór jest taki..". Kiedy to sie w koncu zmieni?
3 maj 19:30
Dominik: Po wyznaczeniu x1 i x2 rysujemy wykres i zaznaczamy przedział, w tym przypadku: x2+8x+15>0 △=b2−4ac △=82−4*1*15 △=64−60 △=4/ =2
 −8−2 
x1=

 2 
x1=−5
 −8+2 
x2=

 2 
x2= −3 Teraz wykresik: zaznaczamy na nim punkty −5 i −3 i patrzymy dla jakich ("xisów") funkcja jest >0 czyli x∊(−;−5)U(−3+) i to by było chyba na tyle i musisz pamiętać o znakach przy nierównościach
3 maj 19:35
publicat: masz rację, a poziom z roku na rok coraz bardziej żenujący ..
3 maj 19:35
Dominik: Nie zawsze musimy korzystać z delty...
3 maj 19:35
brOs: na maturze trzeba rysować wykres? jest to punktowane?
3 maj 19:40
Dominik: Przy nierównościach trzeba, aby wyznaczyć przedział, następnie.
3 maj 19:41
Boogeyman: @asdf Za dwa lata na maturze bedzie obowiazywal juz pelny przebieg zmiennosci funkcji. To będzie chaos. Nauczyciele przyzwyczajają się do tego, że coraz więcej uczniów chodzi na korki i olewają.
3 maj 19:45
Dominik: Szczerze, to co umiem zawdzięczam tylko i wyłącznie internetowi, w szkole tak tłumaczą, że zgroza..
3 maj 19:47
Boogeyman: Mnie juz dobija ten polski, siedze nad streszczeniami od wczoraj i już padam. Jeszcze do angielskiego slownictwo, nauczyc sie prezentacji...
3 maj 19:53
Trivial: rysunek Dominik, Jeśli chodzi o te kombinacje z powtórzeniami to jest tak jak mówi Use. Pary (1,2),(1,3),(1,4),(2,1),(2,3),(2,4),(3,1),(3,2),(3,4),(4,1),(4,2),(4,3) powtarzają się dokładnie dwa razy, ale pary (1,1),(2,2),(3,3),(4,4) występują tylko raz. Zatem mamy Twoim sposobem
 12 

+ 4 = 10.
 2 
Przykładowe zadanie: Na ile sposobów można narysować prostokąt we wnętrzu kwadratowej kraty rozmiaru n×n?
3 maj 19:56
asdf: @Boogeyman No i dobrze, to co teraz jest to jest parodia, 3 lata liczyć delte..
3 maj 20:01
Dominik: Zadanie z prędkością są co roku i za 5pkt − ułożyć poprawnie układ równań bo to najtrudniejsze i po robocie emotka
3 maj 20:05
Dominik: Próbne zawsze są trudniejsze od majowych? bo tak zauważyłem
3 maj 20:05
3 maj 20:06
Boogeyman: @asdf Niestety nie każdy może opanować nawet podstawy. Znam ludzi, którzy chodza na korki, dodatkowe lekcje i nie ogarniają. Poziom dzisiejszej matury jest dobrany tak, zeby kazdy byl w stanie ja zdac. Powinna byc jeszcze obowiazkowa matura z fizyki. Nie wiem co o tym myslec. Moj nauczyciel matematyki powiedzial ze osoby ktore nie potrafia opanowac podstaw fizyki i matematyki nie nadaja sie na studia. Nie wiem czy problem lezy po stronie systemu czy innych czynnikow. Jedno jest pewne, spoleczenstwo jest coraz madrzejsze.
3 maj 20:11
MAturzysta :): Społeczeństwo jest coraz mądrzejsze? Sprawdź coroczne statystyki maturalne, albo zapraszam do mojej szkoły emotka
3 maj 20:12
Boogeyman: Przepraszam, pomyliłem pojęcia. Spoleczenstwo jest zdolniejsze emotka
3 maj 20:15