matematykaszkolna.pl
pierwiastek klon: Proszę o szczegółowe wytłumaczenie: dlaczego 5 − 2 * 5 = −5
14 wrz 21:24
Bogdan: A ile jest: x − 2x, a − 2a, Δ − 2Δ, ♠ − 2♠, itd. ?
14 wrz 21:36
sufler: Z tego samego powodu, dla którego: x − 2x = −x 1zł − 2zł = −1zł (dług, debet,...) Ale lepiej się tłumaczy na wyrażeniach dodatnich: 2*5 + 5 = 35 2x + x = 3x 2 jabłka + 1 jabłko = 3 jabłka 2zł + 1zł = 3zł 2 "czegoś tam" + 1 "czegoś tam" = 3 "czegoś tam" Nieważne, czy odejmujesz lub dodajesz niewiadomą x, złotówki, jabłka, czy pierwiastki − działa to tak samo.
14 wrz 21:38
klon: nie bardzo mnie rozumiecie. chodzi mi ogólnie o dodawanie / odejmowanie pierwiastków. to może inaczej: dlaczego 520 = −5 coś zamieniamy, wyłączamy czynniki? proszę o pomoc
14 wrz 22:25
kaz: 520=54*5=54*5=5−2*5=−5
14 wrz 22:53
sufler: 20 = 4 * 5 = 4 * 5 = 2 * 5 Przy dodawaniu/odejmowaniu pierwiastków zmierzamy do tego, aby tak je przedstawić, żeby wszystkie miały pod pierwiastkiem to samo ( w twoim zadaniu 20 przedstawiasz tak, aby mieć 5). A dalej to już lecisz według początkowych tłumaczeń. Przetrenuj sobie: 45 = 9 * 5 = ... 18 = 9 * 2 = ... 12 = 4 * 3 = ... P.S. W niektórych zadaniach nie da się wszystkich przedstawić tak samo, a tylko niektóre, np: 125 + 2445150 = 55 + 26 − 35 − 56 = 25 − 36. Wolno dodać/odjąć tylko wyrażenia z tym samych pierwiastkiem ("jabłka do jabłek, a słonie do słoni")
14 wrz 22:58
iza: 3∨5 jak to obliczyc? Pilne prosze pomoc!
26 wrz 22:08
AROB: Chyba to jest 35. Nie ma tu co liczyć. Wynik jest dokładny i ostateczny. Można jedynie podać jego wartość przybliżoną.
26 wrz 22:35
ala: bo: √5 − √20 = √5 − √4*5 = √5 − 2√5 = 1√5 − 2√5 = −√5
12 wrz 10:00