matematykaszkolna.pl
potęgowanie jaryn93: Pytanie. Kiedy mamy przykładowe równanie: a + b = c / ()2 to mamy (a + b)2 = c2 ,czy a2 + b2 = c2 ?
28 kwi 23:23
bezendu: (a+b)2=c2 ale jak już to a2+2ab+b2=c2
28 kwi 23:24
jaryn93: dziękuję
28 kwi 23:27
Cusack: podnosisz obie strony do kwadratu lewa strona jest równa a+b podnosimy lewą stronę do kwadratu czyli (a+b)2
28 kwi 23:28
PW: To pierwsze, ale podnosić do kwadratu bez obawy można tylko wtedy, gdy wiemy, że obie strony równości są dodatnie. W przeciwnym wypadku można uzyskać błędne informacje (np. pierwiastki równania kwadratowego nie muszą być pierwiastkami tego pierwotnego).
28 kwi 23:29
jaryn93: czyli kiedy są ujemne nie można potęgować? czy trzeba rozważać 2 przypadki?
28 kwi 23:32
PW: x−5=−7 Równanie ma jeden pierwiastek x1=−2 Po podniesieniu do kwadratu otrzymamy (x−5)2 =72 x2−10x+25=49 x2−10x−24=0 (x−12)(x+2)=0 To równanie ma dwa pierwiastki: x1=−2 i x2=−12. Przykład pokazuje niebezpieczeństwo − w wyniku podniesienia do kwadratu otrzymaliśmy równanie, które ma więcej pierwiastków niż wyjściowe. Taki sposób postępowania jest dopuszczalny, tyle że wymaga sprawdzenia − które z pierwiastków są dobre, a które są "obce" − powstałe w wyniku podniesienia do kwadratu. Najgorsze jest to, że bardzo często zapomina się o tym sprawdzeniu. Tego niebezpieczeństwa nie ma, gdy wiemy, że obie strony są dodatnie, albo obie ujemne. Dla a,b>0 równości a=b i a2=b2 są równoważne, to samo gdy wiemy, że obie liczbyujemne. wynika to z faktu, że funkcja f(x)=x2 rozpatrywana na przedziale (0,) jest różnowartościowa; rozpatrywana na przedziale (−,0) też jest różnowartościowa. To są jednak mało przydatne fakty. Zazwyczaj nie wiemy, jakich znaków są obie strony (lub mogą mieć dla różnych x różne znaki, tak jak w podanym przykładzie lewa strona), więc podnoszenie do kwadratu wymaga ostrożności przy wyciąganiu wniosków.
29 kwi 00:18