matematykaszkolna.pl
Podnoszenie do kwadratu Ted: Dlaczego gdy podnosimy do kwadratu w nierównościach musimy mieć pewność, że po obu stronach nierówności mamy liczby/niewiadome dodatnie? Mógłby ktoś mi to rozpisać i wytłumaczyć? Czy jeśli mamy po obu stronach nierówności liczby/niewiadome ujemne, również możemy podnosić do kwadratu?
17 kwi 16:56
Ted: Bardzo proszę o pomoc
17 kwi 17:26
PW: Klasyczny przykład: −5=5 (zdanie fałszywe) (−5)2=52 (zdanie prawdziwe).
17 kwi 17:48
PW: A dla nierówności −5<2 (zdanie prawdziwe) (−5)2<22 (zdanie fałszywe). Bez wiedzy o znakach (czy obie strony są dodatnie bądź ujemne) podnoszenie do kwadratu może zmienić wartość logiczną wypowiedzi − przy rozwiązywaniu równań bądź nierówności może wprowadzić "obce" pierwiastki.
17 kwi 17:52
Ted: W równościach postępuję podobnie jak w równaniach(w sensie, że jeśli oczywiście mi się to przyda w zadaniu i chcę podnieść do kwadratu to muszę wiedzieć jaki jest znak niewiadomej)? Załóżmy, że mam x=5 (taką równość spełnia tylko jedna liczba) co nam daje po podniesieniu x2=25 (taką równość spełniają dwie liczby) Dobrze rozumiem? Jeszcze mam jedną wątpliwość: Jeśli mam nierówność a < b, i wiem, że a, b < 0 to: wyjściowa nierówność: a < b po podniesieniu do kwadratu: a2 > b2 tak?
17 kwi 18:02
PW: Tak, po to jest potrzebna informacja o znakach − funkcja x2 jest rosnąca dla argumentów dodatnich i malejąca dla ujemnych, tak więc Twoje wnioskowanie dla a i b ujemnych jest poprawne.
17 kwi 18:10