matematykaszkolna.pl
Obliczanie a nie zgadywanie - Pierwiastki Adam: Witam! Niedługo matura, obecnie obliczam sobie ciągi geometryczne i nie wiem jak poradzić sobie z końcowym obliczeniem q. Chodzi o to że q często wychodzi w potędze i trzeba spierwiastkować obie strony równania np. q2=9 / q=9 q=3 Ten przykład był akurat łatwy. Nie jest szczególnie trudne zgadnąć jaki będzie wynik 9 ale co w przypadku gdy: a) q5=243 b) q4=6561 Skąd mam wiedzieć że w przykładzie a) wynikiem będzie 3 a w b) wynik będzie równy 9? Na maturze będę posiadał najprostszy z możliwych kalkulatorów i w razie czego będę zdany wyłącznie na siebie. Jak sobie z tym poradzić? Bardzo proszę o odpowiedź bądź link do tematu w którym zostało to opisane, sam niestety nie znalazłem tego w wyszukiwarce. Pozdrawiam.
14 kwi 20:29
walę Niemca w kask: w tym łatwym przykładzie q może być tez −3
14 kwi 20:30
krystek: q2=9 ⇒q=−3 lubq=3
14 kwi 20:30
krystek: 243=9*27=9*3*9= q5=35 i juz masz
14 kwi 20:32
Adam: Z rozpędu i bez rozczulania się nad tym prostym przykładem zapomniałem dodać że faktycznie do q2=9 będą pasowały dwie liczby, 3 oraz −3. Bardziej mnie interesuje skąd wziąć wynik dla przykładów a) oraz b) emotka
14 kwi 20:34
Adam: 9*27=243 to też zgadywanie. Nie ma jakiejś metody typu: Ile 5 jest w 15? Obliczenie: 15:5=3 Tak samo ile wynosi 5243 ? Obliczenie: > jakiś sposób? < Wiem, że jest jakieś dzielenie przez kreskę, nie pamiętam dokładnie o co w tym chodziło, pomogłoby to wogóle w jakiś sposób w takim przypadku?
14 kwi 20:42
krystek: Rozłożyć na czynniki , to nie jest zgadywanie!
14 kwi 20:47
Adam: W takim razie skąd wiedziałeś, że akurat te dwie liczby po przemnożeniu dadzą wynik 243? Boja np. nie mam pojęcia jakie liczby pomnożone przez siebie dadzą wynik 6561
14 kwi 20:53
krystek: 243I3 81I3 27I3 9I3 3I3 1 szkoła podstawowa i gimnazjum
14 kwi 20:58
jikA: 6561|3 2187|3 729|3 243|3 81|3 27|3 9|3 3|3 3 * 3 * 3 * 3 * 3 * 3 * 3 * 3 = 38
14 kwi 21:03
Adam: Nie ukrywając nie mam problemów z ciągami, wielomianami, funkcjami itd. za to zdarza się, że zaginają mnie rzeczy właśnie z poziomu szkoły podstawowej, które są wymagane przy obliczeniach Jeżeli dobrze rozumiem zamieniam 38 na 94 wtedy: q4=94 / 4 q=9 Bardzo dziękuje za pomoc, szczególnie Tobie krystek. Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru emotka
14 kwi 21:23
krystek: ale q=9 lub q=−9
14 kwi 21:26
Adam: Oczywiście masz rację, widać to już na początku biorąc pod uwagę parzystą potęgę.
14 kwi 21:36