matematykaszkolna.pl
całka nieoznaczona Kornelia: Jak rozwiązać tą całkę nieoznaczoną? ∫(3x3+2x2−x−1)/(x2−4x+3)dx
7 kwi 22:00
wredulus_pospolitus: krótko i na temat ... przez części się bawisz
7 kwi 22:02
Mila: Metoda współczynników nieoznaczonych.
7 kwi 22:30
Mila:
 3x3+2x2−x−1 

dx= przewidujemy, że rozwiązanie ma postać:
 x2−4x+3 
 A 
=(ax2+bx+c)*x2−4x+3+∫

dx aby wyznaczyć współczynniki: a, b, c, A
 x2−4x+3 
różniczkujemy obie strony i otrzymujemy:
3x3+2x2−x−1 

=
x2−4x+3 
 2x−4 A 
=(2ax+b)*x2−4x+3+(ax2+bx+c)*

+

mnożymy obie strony
 2x2−4x+3 x2−4x+3 
przez mianownik: 3x3+2x2−x−1=(2ax+b)*(x2−4x+3)+(ax2+bx+c)*(x−2)+A po uporządkowaniu otrzymujemy 3a=3 −10a+2b=2 6a−6b+c=−1 3b−2c+A=−1 stąd: a=1, b=6, c=29, A=39 Mamy :
 3x3+2x2−x−1 dx 

dx=(x2+6x+29)x2−4x+3+39∫

 x2−4x+3 x2−4x+3 
ostatnia całka : dokończ
8 kwi 16:48
Kornelia: Dziękuję bardzo emotka Właśnie z odpowiednim rozłożeniem mam największy problem i teraz muszę zrozumieć jak i dlaczego tak to poprzekształcałaś.
8 kwi 17:28
Mila: Jestem, możesz zadawać pytania.
8 kwi 18:22
Kornelia: Chodzi mi o sam sposób rozłożenia. Muszę przyznać, że jestem po pierwszych zajęciach z całek i wielu rzeczy jeszcze nie widzę tak od razu i nie znam większości sposobów rozkładania całek. Na zajęciach miałam tylko coś takiego, że nie braliśmy całki jako takiej tylko wyrażenie, które sie całkuje i je przyrównywaliśmy do A/funkcja liniowa lub kwadratowa+ B/funkcja liniowa lub kwadratowa. (ax2+bx+c)*x2−4x+3− dlaczego tutaj pojawia się pochodna z mnożenia f. przez stałą?
8 kwi 18:43
Mila: Jeśli to początkowe zajęcia, to nie wiem co prowadzący chciał przez takie zadanie osiągnąć.To po prostu taka jest metoda. Poczytaj w Krysickim, albo Skoczylasie. Zacznij rozwiązywać proste całki. Metoda stopniowania trudności obowiązuje na każdym etapie edukacji, inaczej więcej jest szkody i straty czasu.
8 kwi 19:02
Kornelia: Dzięki już to mniej więcej rozumiem
8 kwi 19:31
Kornelia: Dzięki już to mniej więcej rozumiem
8 kwi 19:35
Mila: emotka
8 kwi 21:47