do egzaminatora
henio: Witam

Ile tracę punktów na maturze R, jeżeli gdzieś na początku pomylę się w obliczeniach i wszystkie
kolejne kroki są poprawnym mechanizmem rozwiązania, ale wynik jest zły przez tą pomyłkę?
7 kwi 15:32
maciek: pewnie z 1 punkt za sposob tak mi sie wydaje
7 kwi 15:54
PW: Nie wiem, ale mam radę: nie robić obliczeń na początku. Dawnymi czasy wymagało się rozwiązania
"na symbolach", a dopiero w ostatnim kroku podstawiania danych i obliczania. Jest w tym jakiś
sens.
7 kwi 16:04
Tomek: w zależności jak bardzo sobie uprościsz zadanie
jeżeli np pomyslisz sie w obliczeniach i zamiast kilku rozważań wyjdzie ci jedno to mozesz
sttracic wszystkie a jesli to nie zmieni toku rozumowania to jeden
7 kwi 16:08
henio: PW− i tak i nie

W literkach też można się pomylić, a pośrednie obliczenia mogą stać się niepotrzebnie dużo
paskudniejsze.
7 kwi 16:09
Tomek: Rozwiązanie nierówności z wartością bezwzględną
Uwaga
Jeżeli zdający popełni błędy w wyznaczaniu przedziałów, to za całe zadanie otrzymuje
0 punktów.
przykład z matury 2012 czerwiec pierwsze zadanie i karta odp

zadanie za 4pkt
troche szkoda za błąd w rachunkach
7 kwi 16:17
Artur_z_miasta_Neptuna:
Tomek − no cóż ... dla wielu 'starej daty' jest to coś normalnego −−− albo masz dobrze albo
piszesz glupoty, bo na samym początku napisałeś, ze |x| = x gdy x∊<1,7>
7 kwi 16:18
Tomek: ja to doskonale rozumiem tylko teraz nie wiadomo co jest lepsze to zeby dostawac 0pkt czy to
zeby tylko jakąś czesc pkt odejmowac...
bo jezeli masz zadanie z graniastosłupem które jest dość skomplikowane wiadomo kąty, sinusy itp
to za dobre rozumowanie ale błąd w drobnych rachunkach troche szkoda tych punkcików. a cenny
czas na zadaniu zleciał....
7 kwi 16:23
Artur_z_miasta_Neptuna:
Tomek −−− a jeżeli maturzysta idzie do sklepu z banknotem 200PLN, kupuje paczkę zapałek i
zamiast 199,81 PLN reszty bierze 19,81PLN (bo mu się pomyliło) to rodzice pogłaszczą
maturzystę i powiedzą, że za karę nie dostanie deseru lodowego

Czy też − no to oddajesz nam
180PLN
7 kwi 16:25
Tomek: nie porównujmy kupowania zapałek do zadań maturalnych... czyli wg ciebie w szkole nie powinno
byc innych ocen niż 1 i 5

tak z tego wynika... no bez przesady
7 kwi 16:28
Artur_z_miasta_Neptuna:
Tomek −−− tyle jest czasu, ze każdy powinien zrobic zadania, później je jeszcze raz zrobić, i
sprawdzić czy ma się dobrze. Wcale tak mało tego czasu nie ma (jeżeli się jest przygotowanym).
Pozatym ... kto zdaje rozszerzona matematykę? Ktoś kto chce w przyszłości pracować w zawodzie,
w którym jednak krolowa nauk odgrywa znaczącą rolę ... a chyba przyszły inzynier powinien
sobie wyrobić nawyk, że trzeba sprawdzać swoje obliczenia ... bo inaczej wszystko się zawali
7 kwi 16:29
Artur_z_miasta_Neptuna:
Tomek −−− nie ... sprawdzamy do pierwszego błędu i koniec.
7 kwi 16:30
Tomek: jestes strasznie rygorystyczny.... moze to i dobrze ale swiata nie naprawisz... a błędy sie
zdarzają wszystkim nawet tym najlepszym...
7 kwi 16:33
Dominik: kiedys widzialem kryteria oceniania matury w ktorych za doprowadzenie poprawnego toku
rozumowania do konca z bledem rachunkowym skutkowalo ucieciem jednego punktu. natomiast
popelnienie bledu rzeczowego, jak napisal Artur, powoduje, ze to co dalej napisales jest juz
bledne i sie tego nie sprawdza.
| | ⎧ | x + 1 dla x ≥ 1 | |
| przykladowo napisanie, ze |x + 1| = | ⎨ | | jest bledem
|
| | ⎩ | −(x + 1) dla x < 1 | |
rzeczowym, nie rachunkowym i skutkuje wyzerowaniem punktow.
7 kwi 16:41