matematykaszkolna.pl
Pomocy;/ Marysia: Zestaw 11
 4a2b3 
1. Wykonaj wskazane działanie:

:(−8xy2)
 3x3y 
Zestaw 12
 x2+4x x−5 
2.Wykonaj wskazane działania:

:

 x2−x−20 x+1 
Zestaw 15 3. Wypisz pięć wyrazów ciągu o wyrazie ogólnym an = 2(n−1)
7 kwi 12:17
123: W czym problem? Pierwsze 2 to zwykłe działania na ułamkach. W 3 podstaw za n kolejno 1,2,3,4,5 i masz 5 wyrazow
7 kwi 12:18
Marysia: nie umiem tego zrobić dlatego napisałam na tej stronie
7 kwi 12:19
Marysia: 3. an = 2(n−1) a1 = 2(n−1) a1 = 2n − 2 Tak to ma wyglądać? Coś jeszcze do tego dopisywać czy to tyle?
7 kwi 12:20
Marysia: sory inaczej: a1 = 2(1−1) a1 = 2 − 2
7 kwi 12:22
Marysia: to przed nawiasem a z liczbą w nawiasie się mnoży?
7 kwi 12:29
Aga1.: a1=0 Tak, lub najpierw wykonaj działanie w nawiasie i pomnóż przez 2.
7 kwi 12:32
Marysia: czyli ma to wyglądać tak: a1 = 2(1−1) a1 = 2−1 a1 = 1?
7 kwi 12:33
Marysia: aha czyli wszystko mnożymy?
7 kwi 12:34
Marysia: czyli a1 wyszło 0, w a2 wyszło 2, w a3 wyszło 4, w a4 wyszło 6, a w a5 wyszło 8?
7 kwi 12:37
Marysia: A kto pomoże w tych dwóch pierwszych?
7 kwi 12:37
Krzysiek: W tych dwoch przykladach potrzebna jest wiedza ze szkoly podstawowej. Pisze CI po to zeby w zadnym przypadku Cie nie dolowac ale po to zebys zobaczyla i zrozumiala jakie to sa potezne braki Wracamy wiec do podstawowki i przypominamy sobie co to jest dzielenie ? Otoz dzielenie mozemy zastapic mnozeniem przez odwrotnosc dzielnika .
 20 1 
Np jesli mamy

i teraz tak liczba odwrotna do 3 jest liczva

to mozemy zapisac
 3 3 
ze
20 1 

=20*

3 3 
 a c 
Teraz np mamy tak

:

gdzie b−nie rowna sie 0 i d −nie rowna sie 0 mozemy
 b d 
 a d 
zapisac tak

*

gdzie teraz c−nie rowna sie 0 . No to teraz bogatsi o te
 b c 
wiedze przystapimy do rozwiazywania tych przykladow W zestawie 11 −przyklad nr1 −−pewnie chodzi o uproszczenie Do tego przykladu mam nadzieje ze znasz wlasnosci dzialan na potegach . Tzn jak sie mnozy potegi o jednakowych podstawach (ze wykladniki poteg sie dodaje ) np x2*x=x2+1=x3 NO to zapiszmy nasz przyklad
4a2b3 

:−8xy2−−−−−dzielenie zastapimy mnozemniem przez odwrotnosc dzielnika i mamy
3xy 
4a2b3 1 4a2b3 

*

=

uprosc sobie teraz 4 z −24 i zapisz
3x3y −8xy2 −24x4y3 
wynik Teraz przyklad nr2
x2+4x x−5 

:

−− 1 krok to wyznaczenie dziedziny tego wyrazenia wiec
x2−x−20 x−1 
x2−x−20 nie rowna sie 0 policz kiedy a takze x−1 nie rowna sie 0 ......policz x a takze x−5 nie rowna sie 0 policz x .... No to na razie czekam na wyliczenia a potem bedziemy dalej liczyc
7 kwi 14:05
Marysia: jak mam uprościć? Pomnożyć?
8 kwi 11:34
Krzysiek:
 a2b3 
Pierwsze to bedzie =

i koniec
 −6x4y3 
8 kwi 11:43
Marysia: a czemu tak?
8 kwi 11:43
Marysia: A drugiego przykładu nie umiem zrobić
8 kwi 11:44
Krzysiek: CO do drugiego przykladu to w poscie z godz 14.05 pomylilem sie w mianowniku ma byc x+1 a nie x−1 . 1 krok to wyznaczenie dziedziny x2−x−20≠0 to Δ=b2−4ac to
 −b+Δ 1+9 
Δ=(−1)2−4*1*(−20)=81 wiec81=9 to x1=

=

=5 a
 2a 2 
 −b−Δ 1−9 
x2=

=

=−4Wiec mozemy zapisac ze x2−x−20=(x+4)(x−5)
 2a 2 
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−Teraz x+1 ≠0 to x≠−1 a takze x−5≠0 to x≠5 . Wiec dziedzina tego wyrazenia jest zbior liczb R (rzeczywistych) z wylaczeniem {−1,5.−4} bo dla {−1, −4, i 5 } wyrazenie to traci sens liczbowy −zapisz to tak D=R\{−1.−4,5} Teraz majac wyznaczona dziedzine zapiszemy nasze wyrazenia tak
x2+4x x−5 

:

x2−x−20 x+1 
 x(x+4) x+1 x(x+1) x2+x 
=

*

=−−po skroceniu

=

 (x+4)(x−5) x−5 (x−5)2 (x−5)2 
8 kwi 12:27
Krzysiek: Do pytania z 11. 43 bo przeciez −24:4=−6 Inaczej jak skrocisz w liczniku 4 przez 4 to zostaje 1 a 1 nie piszesz a wnianowniku jak skrocisz −24 przez 4 to zostanie −6 . . Dziecko moje kochane −−−to naprawde podstawowa szkola
8 kwi 12:31