Błagam o pomoc
**Asterka**: Hey. Proszę Was o pomoc!
4x2x2−x . Czy da się ustalić dziedzinę tego wyrażenia i je
skrócić
21 sie 18:34
Bogdan:
Niewyraźny zapis, stosuj dużą literkę U do zapisu ułamków. Powtórz zapis. Przed wysłaniem
sprawdź na podglądzie, czy jest czytelny.
21 sie 18:58
**Asterka**: | 4x2 | |
Hey. Proszę Was o pomoc! |
| Teraz lepiej? Pomożcie proszę. Naprawdę nie mogę |
| x2−x | |
sobie z tym poradzić...
21 sie 19:09
Bogdan:
Jeśli w wyrażeniu wymiernym w mianowniku występuje zmienna, to ustalając dziedzinę
trzeba zapisać:
Założenie: mianownik ≠ 0
Stąd wyznaczmy zmienną.
Założenie: x
2 − 5x + 6 ≠ 0 ⇒ (x − 2)(x − 3) ≠ 0 ⇒ D: x ∊ R \ {2, 3}
Δ = 1, x
1 = 2, x
2 = 3
Spróbuj teraz sama wyznaczyć dziedzinę swojego wyrażenia.
21 sie 19:17
**Asterka**: Nie rozumiem.. A gdzie się podziało to (−5x) w Twoim zadaniu
21 sie 19:26
Bogdan:
Potrafisz rozwiązywać równania kwadratowe zupełne z zastosowaniem Δ (mój przykład)
i równania kwadratowe niezupełne bez stosowania Δ (jak w Twoim przykładzie)?
Wykonaj mnożenie: (x − 2)(x − 3) = ....
21 sie 20:04
**Asterka**: (x−2)(x−3) = x
2−3x−2x+6 = x
2−5x+6
Teraz to widzę! He Ale wracając do mojego zadania, to
dalej nie mam pojęcia jak je zrobić...
21 sie 20:20
Bogdan:
Założenie: x2 − x ≠ 0 ⇒ ... dokończ i określ dziedzinę
21 sie 20:49
**Asterka**: = x(x−1) D=R\{−1}
? O to chodziło
21 sie 20:58
Bogdan:
O to chodzi, ale dziedzina jest źle wyznaczona.
Powinno być:
Założenie: x
2 + x ≠ 0 ⇒ x(x − 1) ≠ 0 ⇒ x ≠ 0 i x ≠ 1
D: x ∊ R \ {0, 1}
| 4x2 | |
Teraz zapisujemy ułamek: |
| = ... skróć i podaj wynik |
| x(x − 1) | |
21 sie 21:14
**Asterka**: Ale kiedy właśnie nie potrafię tego skrócić. Nie wiem jak się do tego zabrać.. Pomocy..
21 sie 21:28
Bogdan:
| 4*32 | |
No to skróć taki ułamek: |
| |
| 3*5 | |
21 sie 21:34
**Asterka**: 4*9 | | 36 | | 6 | |
| = |
| = 2 |
| tak nie mam pojęcia czy o to chodzi.. Według mnie to jest |
15 | | 15 | | 15 | |
policzenie ulamka a nie skrócenie. A tak w ogóle to jesteś nauczycielem matematyki?
21 sie 21:47
Bogdan:
| 4*32 | |
Nie o to chodziło. Skróć |
| bez wykonywania działania potęgowania i mnożenia. |
| 3*5 | |
21 sie 21:50
**Asterka**: Nie .. Teraz to wcale nie wiem co zrobić.. Próbuję coś wymyśleć, ale nic mi nie przychodzi do
głowy.. Zostały mi 4 dni żeby to opanować.. Boże..
21 sie 21:53
Bogdan:
| 4*32 | | 4*3 | |
Ułamek |
| skracasz przez 3 otrzymując |
| . |
| 3*5 | | 5 | |
| 4x2 | |
Podobnie skróć |
| |
| x(x − 1) | |
21 sie 22:09
**Asterka**: | 4x | |
To wyjdzie mi |
| chyba.. tak? |
| (x−1) | |
21 sie 22:13
Eta:
Dobry wieczór
Bogdanie !
To co widzę u
Asterki to
, nic wiecej nie dodam
21 sie 22:14
Eta:
Asterka ....no wreszcie
!
Bo już mi ręce "opadły" ...
21 sie 22:16
**Asterka**: No to mi wytłumacz, proszę. Bo to nie moja wina, że nie potrafie zrozumieć matematyki..
21 sie 22:17
Bogdan:
4x2 | | 4x | |
| = |
| , bez nawiasow w mianowniku. |
x(x − 1) | | x − 1 | |
Na pewno nie Twoja wina? Ile lat chodzisz do szkoły? Skracanie ułamków to jedna
z elementarnych czynności, taka sama, jak np. czytanie ze zrozumieniem.
21 sie 22:32
**Asterka**: No z pewnej strony moja wina, prawda. Ale nigdy nie potrafiłam przyswoić materiału z matematyki
nawet siedząc godzinami nad książką.. Taki już mój los.. Dziękuję za pomoc
21 sie 22:42