matematykaszkolna.pl
Błagam o pomoc **Asterka**: Hey. Proszę Was o pomoc! 4x2x2−x . Czy da się ustalić dziedzinę tego wyrażenia i je skrócić
21 sie 18:34
Bogdan: Niewyraźny zapis, stosuj dużą literkę U do zapisu ułamków. Powtórz zapis. Przed wysłaniem sprawdź na podglądzie, czy jest czytelny.
21 sie 18:58
**Asterka**:
 4x2 
Hey. Proszę Was o pomoc!

Teraz lepiej? Pomożcie proszę. Naprawdę nie mogę
 x2−x 
sobie z tym poradzić...emotka
21 sie 19:09
Bogdan: Jeśli w wyrażeniu wymiernym w mianowniku występuje zmienna, to ustalając dziedzinę trzeba zapisać: Założenie: mianownik ≠ 0 Stąd wyznaczmy zmienną.
 2x − 3 
Np.

 x2 − 5x + 6 
Założenie: x2 − 5x + 6 ≠ 0 ⇒ (x − 2)(x − 3) ≠ 0 ⇒ D: x ∊ R \ {2, 3} Δ = 1, x1 = 2, x2 = 3 Spróbuj teraz sama wyznaczyć dziedzinę swojego wyrażenia.
21 sie 19:17
**Asterka**: Nie rozumiem.. A gdzie się podziało to (−5x) w Twoim zadaniu
21 sie 19:26
Bogdan: Potrafisz rozwiązywać równania kwadratowe zupełne z zastosowaniem Δ (mój przykład) i równania kwadratowe niezupełne bez stosowania Δ (jak w Twoim przykładzie)? Wykonaj mnożenie: (x − 2)(x − 3) = ....
21 sie 20:04
**Asterka**: (x−2)(x−3) = x2−3x−2x+6 = x2−5x+6 Teraz to widzę! He Ale wracając do mojego zadania, to dalej nie mam pojęcia jak je zrobić...emotka
21 sie 20:20
Bogdan: Założenie: x2 − x ≠ 0 ⇒ ... dokończ i określ dziedzinę
21 sie 20:49
**Asterka**: = x(x−1) D=R\{−1} ? O to chodziło
21 sie 20:58
Bogdan: O to chodzi, ale dziedzina jest źle wyznaczona. Powinno być: Założenie: x2 + x ≠ 0 ⇒ x(x − 1) ≠ 0 ⇒ x ≠ 0 i x ≠ 1 D: x ∊ R \ {0, 1}
 4x2 
Teraz zapisujemy ułamek:

= ... skróć i podaj wynik
 x(x − 1) 
21 sie 21:14
**Asterka**: Ale kiedy właśnie nie potrafię tego skrócić. Nie wiem jak się do tego zabrać.. Pomocy..emotka
21 sie 21:28
Bogdan:
 4*32 
No to skróć taki ułamek:

 3*5 
21 sie 21:34
**Asterka**:
4*9 36 6 

=

= 2

tak nie mam pojęcia czy o to chodzi.. Według mnie to jest
15 15 15 
policzenie ulamka a nie skrócenie. A tak w ogóle to jesteś nauczycielem matematyki?
21 sie 21:47
Bogdan:
 4*32 
Nie o to chodziło. Skróć

bez wykonywania działania potęgowania i mnożenia.
 3*5 
21 sie 21:50
**Asterka**: Nie .. Teraz to wcale nie wiem co zrobić.. Próbuję coś wymyśleć, ale nic mi nie przychodzi do głowy.. Zostały mi 4 dni żeby to opanować.. Boże..
21 sie 21:53
Bogdan: rysunek
 4*32 4*3 
Ułamek

skracasz przez 3 otrzymując

.
 3*5 5 
 4x2 
Podobnie skróć

 x(x − 1) 
21 sie 22:09
**Asterka**:
 4x 
To wyjdzie mi

chyba.. tak?
 (x−1) 
21 sie 22:13
Eta: Dobry wieczór Bogdanie ! To co widzę u Asterki to , nic wiecej nie dodamemotka
21 sie 22:14
Eta: Asterka ....no wreszcie! Bo już mi ręce "opadły" ... emotka
21 sie 22:16
**Asterka**: No to mi wytłumacz, proszę. Bo to nie moja wina, że nie potrafie zrozumieć matematyki..
21 sie 22:17
Bogdan:
4x2 4x 

=

, bez nawiasow w mianowniku.
x(x − 1) x − 1 
Na pewno nie Twoja wina? Ile lat chodzisz do szkoły? Skracanie ułamków to jedna z elementarnych czynności, taka sama, jak np. czytanie ze zrozumieniem.
21 sie 22:32
**Asterka**: No z pewnej strony moja wina, prawda. Ale nigdy nie potrafiłam przyswoić materiału z matematyki nawet siedząc godzinami nad książką.. Taki już mój los.. Dziękuję za pomoc emotka
21 sie 22:42
αβγδπΔΩinnerysuję
Φεθμξρςσφωηϰϱ
±
imię lub nick
zobacz podgląd
wpisz,
a otrzymasz
5^252
2^{10}210
a_2a2
a_{25}a25
p{2}2
p{81}81
Kliknij po więcej przykładów
Twój nick