matematykaszkolna.pl
wyznacz y jako funkcje x i naszkicuj wykres tej funkcji. maturalny:
 1 1 
z równania

+

=1 wyznacz y jako funkcje x i naszkicuj wykres tej funkcji.
 y−1 x+1 
9 mar 23:46
maturalny: założenia y≠1 i x≠−1 prawa strona do wspolnego mianownika z lewą I tutaj kończą się moje pomysły po karkołomnych przekształceniach wyszło mi x2(2y−2−y2+y)+x(4y−y2−1)+y−1=0 ale co dalej? z góry dziękuje za odp.
9 mar 23:47
maturalny: dwie delty?
9 mar 23:48
maturalny: czy 2y−2−y2+y=0 i 4y−y2−1=0 i y−1=0 wtedy i tylko wtedy całośc równa 0?
9 mar 23:49
aw:
 1 
y=

+ 2
 x 
9 mar 23:51
Dres: Może lepiej nie komplikować sobie życia i wrzucać do wspólnego mianownika zarówno y jak i x? Zostaw y po jednej stronie i przekształcaj dalej po drugiej!
9 mar 23:55
ICSP:
1 1 

= 1 −

y−1 x−1 
1 x−1 − 1 

=

y−1 x−1 
 x−2 
y−1 =

 x−1 
 x−2 
y =

+ 1
 x−1 
 1 
y =

+2
 x−2 
10 mar 00:34
maturalny: nierozumiem przejścia z drugiej linijki do trzeciej dlaczego nagle z mianownika y−1 przeszlo do licznika, w ogole nie pomnozone z proporcji ani nie przeksztalcone w zaden sposob
10 mar 21:26
ICSP: Bo mi się nie przewróciło. Poprawna trzeci linijka to :
 x−1 
y − 1 =

 x−2 
zatem czwarta :
 x−1 
y =

+ 1
 x−2 
dalej już dobrze
10 mar 21:33
maturalny: ok. dzieki, ale jesli chodzi o sprowadzanie do wszystkiego do wspolnego mianownika lub dzialanie szybszym przeksztalceniem jak wyzej, to zastanawia mnie to kiedy która strategia dziala lepiej i od czego to zalezy? macie jakies wskazówki? emotka
10 mar 21:41
Mila: rysunekTo najszybszy sposób, alle ICSP zrobił literówkę w mianowniku
1 1 

+

=1 y≠1 i x≠−1
y−1 x+1 
1 1 

=1−

y−1 x+1 
1 x+1−1 

=

y−1 x+1 
1 x 

=

y−1 x+1 
 x+1 
y−1=

 x 
 1 
y−1=1+

 x 
 1 
y=

+2 i x≠0
 x 
10 mar 23:05
maturalny: dzięki bardzo. moja watpliwość tyczy się tylko tego w jakich przypadkach w ten sposob a kiedy sprowadzajac wszystkie liczby do wspolnego mianownika? czy ja powinienem byc tak wycwiczony zeby od razu to zauwazyc czy zwyczajnie metoda prob i bledow szukac rozwiazania?
11 mar 19:22