matematykaszkolna.pl
Zbió wartości funkcji, ograniczenia das: Dlaczego jest tak: −3≤2sinx−1≤1 / ()2 0≤(2sinx−1)2≤9 Głównie nie rozumiem skąd się wzięła ta 9.. Z góry dzięki
7 mar 23:46
jikA: Możliwe że (−3)2 = 9.
7 mar 23:55
das: no ok, w takim razie skąd się wzięło to 0? Może przykład banalnie prosty, ale nie miałem z czymś podobnym styczności dlatego prosiłbym o rozpisanie jak się mnoży takie ograniczenia (chyba tak sie to nazywa)
7 mar 23:59
PW: A tak w ogóle jeśli chciałeś się dowiedzieć czegoś o sinusie, to trzeba było dodać jedynkę stronami: −2≤2sinx≤2 −1≤sinx≤1, czyli rewelacyjna informacja, którą jakoś dziwnie zagmatwałeś podnosząc stronami do kwadratu.
8 mar 00:00
das: To jest tylko wycinek zadania, które rozumiem poza mnożeniem stronami... mam dojść do postaci (2sinx−1)2+4, więc to co napisałem na pewno jest ok tylko nie wiem dlaczego tak jest (przykład z lekcji)
8 mar 00:02
jikA: Skoro nie wiesz to najwygodniejszym sposobem jest podstawienie za sin(x) = t wtedy dostaniemy funkcję kwadratową gdzie t ∊ [−1 ; 1] f(t) = (2t − 1)2
 1 
tw =

∊ [−1 ; 1] i będzie to minimum ponieważ współczynnik przy najwyższej potędze
 2 
jest dodatni policzmy ile wynosi wartość dla tego argumentu
 1 
f(tw) = (2 *

− 1)2 = 0
 2 
teraz liczymy wartości na krańcach przedziału f(−1) = (2 * (−1) − 1)2 = (−3)2 = 9 f(1) = (2 * 1 − 1)2 = 12 = 1. Dostajemy że najmniejszą wartością funkcji jest 0 a największą 9 czyli ZW = [0 ; 9].
8 mar 00:05
das: No właśnie tym sposobem potrafię, ale chciałbym też się nauczyć tamtego i zrozumieć co robię źle
8 mar 00:07
jikA: A przykładowo −1 ≤ sin(x) ≤ 1 / 2 0 ≤ sin(x) ≤ 1 byś wiedział dlaczego jest 0 po lewej stronie?
8 mar 00:11
jikA: 0 ≤ sin2(x) ≤ 1
8 mar 00:12
das: No tak, to wynika z tego samego co x2 ≥0. Ale co dalej?
8 mar 00:15
jikA: Jak co dalej?
8 mar 00:17
das: Dobra, poddaje się. Chyba nie potrafię tego zrozumieć. Może ktoś w szkole mi to wytłumaczy. Dzięki za pomoc.
8 mar 00:22
PW: A ja mówię jeszcze raz: podnoszenie stronami do kwadratu nierówności jest najgorszym sposobem działania − chyba idzie o to, żeby zepsuć posiadaną informację. Na przykład (1) −3<x<−2 po podniesieniu do kwadratu daje 0<x2<9 − wynikanie prawdziwe, ale co teraz wiemy o liczbie x? Ano, że (2) −3<x<3 Z (1) wywnioskowałeś, że (2). Gratuluję.
8 mar 00:22
jikA: Popieram zdanie PW że podnoszenie stronami do kwadratu to słaby sposób skoro potrafisz sposób który zapisałeś to po co chcesz utrudniać sobie tym sposobem?
8 mar 00:25
das:
 2 
Bo jak zastosować tamten sposób np przy takim przykładzie:

?
 sin2x+1 
8 mar 00:28
PW: A co mamy z tym ułamkiem zrobić? Oszacować jakie przyjmuje wartości?
8 mar 00:35
jikA:
 2 
f(t) =

wartość będzie największa dla wartości najmniejszej mianownika
 t2 + 1 
g(t) = t2 + 1 tw = 0 g(tw) = 1 f(0) = 2 więc dla t = 0 mamy wartość największą równą 2 teraz sprawdzamy na krańcach przedziału wartości f(−1) = 1 f(1) = 1 więc ZW = [1 ; 2].
8 mar 00:36
PW: Aż za bardzo skomplikowanie. Myślę, że wystarczy gdy uczeń napisze: mianownik m=sin2x+1
 2 
przyjmuje najmniejszą wartość m1=0+1=1, a największą m2=1+1=2, a więc ułamek

waha
 m 
się między
 2 2 

i

,
 1 2 
czyli
 2 
1<

<2.
 m 
8 mar 00:45
PW: Oczywiście nierówności nieostre!
8 mar 00:48
jikA: das chciał abym zastosował tamten sposób więc mu zastosowałem.
8 mar 00:48
PW: Jasne, jestem pełen uznania. Cały czas myślę jednak jak skracać wypowiedzi − obawiam się, że nie uzyskałbym na maturze rozszerzonej za dobrego wyniku − z braku czasu.
8 mar 00:53
jikA: Sprawna szybka ręka ale nie za szybka żeby kartki się nie po przepalały i byłby dobry wynik. Ale to też jest umiejętność pisać nie za dużo ale na temat i zawrzeć najważniejsze szczegóły.
8 mar 01:04
Mila: rysunek1) Zbiór wartości funkcji: f(x)=2sinx−1 −1≤sinx≤1 /*2 −2≤2sinx≤2 /−1 −3≤2sinx−1≤1 Zw=<−3, 1>
8 mar 13:07