matematykaszkolna.pl
Rozwiąż nierówność z wartością bezwzględną. wajdzik: Rozwiąż nierówność z wartością bezwzględną.
|x|−1 

≥3
3|x|+4 
Za bardzo nie wiem jak się tutaj zachować. Da ktoś wskazówki? emotka
6 mar 22:27
Andrzej: rozważ przypadki gdy x>0, x=0 i x<o. później nie zapomnij o założeniach
6 mar 22:31
Fixed: A trzeba oddzielnie x=0, czy mozna normalnie z definicji x≥0 i x<0 ?
6 mar 22:32
Saizou : najpierw zrób założenia
6 mar 22:33
Aga1.: x≥0 oraz x<0
6 mar 22:34
Mila: Ponieważ |x|≥0 to 3|x|+4>0 i możesz pomnożyć przez mianownik |x|−1≥3*(3|x|+4) |x|−1≥9|x|+12⇔dokończ
6 mar 22:35
wajdzik: x>0 D=R\{−1{1}{3}
x−1 x−1−3(3x+4) x−1−9x−12 

≥3

≥0

≥0
3x+4 3x+4 3x+4 
−8x−13 

≥0 (−8x−3)(3x+4)≥0
3x+4 
 13 
x∊<−

,−{4}{3})
 8 
x>0 się zgadza?
6 mar 22:46
wajdzik:
 4 

*
 3 
6 mar 22:47
wajdzik: x=0
x−1 

≥3
3x+4 
−1 

≥3
4 
−1−12 

≥0
4 
−13 1 

=−3

4 4 
6 mar 22:49
Licealista D: (−8x−13),a nie (−8x−3) emotka
6 mar 22:50
wajdzik: yyy, źle. −3{1}{4}≥0 a więc x=0 ⇔ x∊∅
6 mar 22:51
wajdzik: zgubiłem jedyneczkę
6 mar 22:51
Licealista D: Nie musisz rozwiązywać w 3 przypadkach wystarczy x≥0 i x<0 emotka
6 mar 22:53
Mila: Wajdzik, po co komplikujesz sobie rachunki, zobacz co Ci napisałam.
6 mar 22:53
Licealista D: A i pamiętaj, że w każdym przypadku musisz dać założenie, że w mianowniku nie ma 0 . emotka
6 mar 22:54
Mila: Żadnych przypadków.
6 mar 22:54
wajdzik: Mila, wybacz ale nie wiem za bardzo jak to pociągnąć dalej..
 1 
|x|−1≥9|x|+12 ⇔ x−1≥9x+12 ⇔ x=1 V x=−1

 3 
Zgadza się?
6 mar 22:57
Licealista D: 1/ x−1 ≥ 9x + 12 −8x ≥ 13 x ≤ −i{13}{8} 2/ −x−1 ≥ −9x + 12 −10x≥13 x≤−1310 Część wspólna x ∊(−∞; −138>
6 mar 23:09
Licealista D: I wcześniej trzeba umieścić założenie, że x ∉ {−43; 43 }
6 mar 23:11
Licealista D: Przepraszam w 2/ 8x ≥ 13 x ≥ 138 , więc części wspólnej nie ma, czyli nie ma takiego x.
6 mar 23:13
Mila: Sprawa prosta, postępujesz jak ze zwykłą nierównością. |x|−1≥9|x|+12 /−9|x| −8|x|≥13 /*(−1) |x|≤−13 brak rozwiązań, ponieważ |x|≥0 Przeanalizuj, może Ci się przydać.
6 mar 23:22
Licealista D: Toż to fakt, głupi ja . Po co to rozpisywać, przecież można działać na wartości bezwzględnej. Ahh teraz już będę wiedziałemotka
6 mar 23:25
Mila: Do , Licealisty, zwróć uwagę na mianownik, jest dodatni, to bardzo upraszcza zadanie, nie zawsze tak jest, ale najpierw trzeba spojrzeć spokojnie, potem działać. Ponadto w wartości bezwzględnej masz tylko x. Przykład na myślenie.
6 mar 23:29