matematykaszkolna.pl
kombinatoryka angelina: kombinatoryka Na ile sposobów możemy ułożyć w rzędzie 4 identyczne jabłka i 3 identyczne gruszki? odpowiedź to:
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
 
*
  
a nie może być:
nawias
7
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
3
nawias
nawias
3
nawias
 
*
  
3 mar 20:49
pigor: ...może, bo wynik masz ten sam . ...emotka
3 mar 20:53
PW: Mącenie. Sposobów jest tyle, na ile sposobów można wybrać 4 miejsca dla jabłek, czyli
 
nawias
7
nawias
nawias
4
nawias
 
  
− gruszki nie mają wyboru, zajmują pozostałe 3 miejsca (czyli jest jeden sposób ułożenia nierozróżnialnych gruszek − na pozostałych wolnych miejscach). Jeżeli ktoś bardziej lubi gruszki i da im pierwszeństwo, to sposobów będzie tyle, na ile można wybrać 3 miejsca spośród 7, czyli
 
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
 
  
− jabłka nie mają wyboru, zajmują pozostałe miejsca. Na szczęście
 
nawias
7
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
 
=
,
   
wiec niezależnie od sympatii zadanie ma jedno rozwiązanie.
 
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
3
nawias
nawias
3
nawias
 
To mnożenie przez
lub przez
to właśnie mącenie w głowach biednych dzieci
   
(przecież te liczby są równe 1 − po co mnożyć przez 1?). Taki sposób zapisu to (niestety) brak polotu. Ktoś nauczył się (?), że trzeba mnożyć liczbę możliwości przez siebie, ino nie dostrzega, że tych drugich możliwości nie ma za wiele (jest jedna).
3 mar 21:03
angelina: dzięki wielkie emotka
3 mar 21:08