matematykaszkolna.pl
Nierówności Przemo: Ciężko idą mi nierówności. W jaki sposób rozwiązuje się takie nierówności jak poniższe Proszę o pomoc. −6x+12x+2<4 8x+63−x>−5 x+5x+7>−2 3x+15−2x<2 3x+25x>−1 3x+61−2x>−4
29 lip 07:31
123: Na tej stronie znajduje się także materiał z liceum wraz z zadaniami i rozwiązaniami. https://matematykaszkolna.pl/strona/1696.html
29 lip 09:35
fbauhrif: ugugbhkhi
31 lip 10:19
idasz: ok, to wcześniej , to tylko próba, czy program przyjmie rozw. A więc...niech " / " oznacza kreskę ułamkową... Zbioru rozw. szukamy w liczbach R \ {−1}. (−6x+1)/2x+2<4 (−6x+1)/2x+2 − 4(2x+2)/2x+2 < 0 (−6x+1) − (8x+8) / 2x+2 < 0 −6x+1−8x−8 / 2x+2 < 0 −14x −7 / 2x+2 < 0 (−14x−7)(2x+2) < 0 Rozwiązujemy teraz miejsca zerowe : −14x − 7= 0 lub 2x+2 = 0 −14x = 7 lub 2x = −2 x = −1/2 lub x = −1 Odp. Zatem zbiór rozwiązań to przedziały x∊(−,−1) ∪(−1/2,)
31 lip 10:43
Squall: Tego typu nierówności rozwiązuje się w kilku prostych krokach. Pokażę to na przykładzie drugim. 1) Wszystkie wyrażenia przenosimy na jedną stronę:
8x+6 

+5>0
3−x 
2) Sprowadzamy do wspólnego mianownika
8x+6 5(3−x) 

+

>0
3−x 3−x 
3) Dodajemy
3x+21 

>0
3−x 
4) Iloraz jest równy iloczynowi, więc: (3x+21)(3−x)>0 5) Liczymy miejsca zerowe: 3x+21=0 ⋁ 3−x=0 3x=−21 −x=−3 x=−7 x=3 6) Rysujemy wykres i odczytujemy z niego rozwiązanie. W tym przypadku otrzymujemy parabolę skierowaną ramionami do dołu, więc: x∊(−7,3) Mam nadzieję, że bez błędu emotka
31 lip 11:05
Bogdan: Do idasz − tu mamy do dyspozycji narzędzia pozwalające tworzyć zapisy wyrażeń matematycznych, zobacz obok: wpisz, a otrzymasz oraz Kliknij po więcej przykładów].
 −6x + 1 
Twój zapis: (−6x + 1)/2x + 2 < 4 oznacza

+ 2 < 4, co jest niezgodne z treścią
 2x 
zadania. Ponadto miejsc zerowych się nie rozwiązuje, miejsca zerowe się wyznacza. Poprawny zapis rozwiązania tego zadania jest następujący:
−6x + 1 −6x + 1 −6x + 1 − 8x − 8 

< 4 ⇒

− 4 < 0 ⇒

< 0 ⇒
2x + 2 2x + 2 2x + 2 
 −14x − 7 
 1 
−14(x +

)
 2 
 

< 0 ⇒

< 0 ⇔
 2x + 2 2(x + 1) 
 1 
⇔ −(x +

)(x + 1) < 0
 2 
+ + + −−−−−−−−−−−−−(−1)−−−−−−−−−−−−(−12)−−−−−−−−−−−−> x − − − − − −
 1 
Odp.: x ∊ (−, −1)∪(−

, +)
 2 
31 lip 11:22
Bogdan: Do Squall − tym razem do Ciebie się wtrącę z następującymi uwagami: 1. bardziej elegancko wygląda zapis sumy ułamków z zastosowaniem jednej kreski ułamkowej; 2. iloraz nie jest równy iloczynowi, należało w tym miejscu stwierdzić: ostatnia nierówność jest równoważna nierówności wielomianowej, używa się tu również symbolu ; 3. miejsc zerowych się nie liczy, miejsca zerowe się wyznacza. Ten przykład powinien być tak rozwiązany:
8x + 6 8x + 6 

> −5 ⇒

+ 5 > 0 ⇒ U{8x + 6 + 15 − 5x} > 0 ⇒
3 − x 3 − x 
 3x + 21 3(x + 7) 

> 0 ⇒

> 0 ⇔ −(x + 7)(x − 3) > 0
 3 − x −(x − 3) 
+ + + −−−−−−−−−−−−(−7)−−−−−−−−−−−(3)−−−−−−−−−−−> x − − − − − − Odp.: x ∊ (−7, 3) Przepraszam za te uwagi, ale to jest matematyka, a matematyka wymaga jasności, poprawności i czytelności zapisów.
31 lip 11:41
Bogdan: Mianownik mi uciekł, poprawiam:
8x + 6 8x + 6 + 15 − 5x 3x + 21 

> 0 ⇒

> 0 ⇒

> 0 ⇒ ....
3 − x 3 − x 3 − x 
31 lip 11:44
Squall: Ok, rozumiem emotka Z tym ilorazem równym iloczynowi to moja matematyczka tak mówiła i tak mi zostało Co do zapisu na jednej kresce ułamkowej − zgadzam się, ale wiem z doświadczenia, że jak zapisuję coś zbyt szybko to później są pytania typu: "jak?", "skąd?", "dlaczego?" − stąd taki a nie inny zapis.
31 lip 12:00
Eta: Witam Squall emotka widząc mojego jamnika ( Toffi) ........ serce mi się raduje emotka Pozdrawiam!
31 lip 16:21
Squall: Witaj Eto Toffi? Hmm...nie wiem, nie próbowałem jak smakuje
31 lip 16:44
AROB: Bogdan, przepraszasz za swe uwagi (wyżej), a ja gratuluję i cieszę się, że są jeszcze nieliczni tacy, którzy zwracają uwagę i troszczą się o poprawne, precyzyjne formułowanie treści matematycznych. Gdzież tego oczekiwać, jak nie w tym ścisłym i pięknym przedmiocie. Dziękuję.
1 sie 01:11