matematykaszkolna.pl
wariancja Arek: Moglby mi ktos wytlumaczyc, nie na podstawie wikipiedi, tylko w prosty sposob, co oznacza wariancja oraz odchylenie standardowe ? Srednia arytmetyczna latwo sobie wyobrazic natomiast tutaj mam problem
16 lut 11:50
16 lut 13:21
PW: Co "dobrze mierzy" odległość między końcami wektorów? v=[x1, x2, x3] i u=[a1, a2, a3] d= (x1−a1)2+(x2−a2)2+(x3−a3)2 Taki pomiar nie mówi, czy "mierząc po pierwszej współrzędnej" uzyskaliśmy odchylenie dodatnie, czy ujemne. Wynik nie mówi, które współrzędne różnią się najbardziej. Ale mówi o odległości końców. Jest tu głęboka analogia, tyle że w statystyce mierzy się "średnie". Jeżeli mamy np. pomiar wzrostu 28 uczniów w klasie, to wynik tego pomiaru można zapisać jako 28−wymiarowy wektor [x1, x2, x3, ..., x28] Wiadomo, jak liczy się średni pomiar (średni wzrost) − to jest średnia arytmetyczna (można mówić o średniej ważonej, bo pewnie niektórzy mają ten sam wzrost). Niech ta średnia będzie równa x0. Na pytanie o średnią różnicę − odchylenie od przeciętnej nie odpowiemy dobrze, gdy pokażemy, że Kazik (x16) jest wyjątkowo wysoki i jego wzrost odbiega "na plus" o 12 cm od średniej. Nie odpowiemy dobrze, gdy wskażemy, że Ania (x11) jest malutka i jej wzrost odbiega "na minus" o 6 cm od średniej) Liczymy "miarę rozrzutu" − wariancję
 (x−x0)2+(x1−x0)2 +...+(x28−x))2 

 28 
Podnoszenie do kwadratu gwarantuje, że wynik będzie dodatni, a podzielenie przez 28 − że będzie to średnia tych odchyleń. Odchylenie standardowe to analogia do długości wektora − liczymy pierwiastek.
16 lut 14:14