matematykaszkolna.pl
Trzy zadania AS: Oto moja propozycja trzech łatwych zadań dla tych co się nudzą i mimo wakacji chcą pobudzić szare komórki do wysiłku. Zadanie 1. Rozwiązać równanie 4*x 3*x −−−−−−−−−−− + −−−−−−−−−−−− = 1 4*x2 − 8*x + 7 4*x2 − 10*x + 7 Zadanie 2 Rozwiązać równanie (x − 2)4 + (x − 3)4 = 1 Zadanie 3 Rozwiązać układ równań (a,b − dane) x + y = a + b xy = a − b
22 lip 12:31
Bogdan: Witaj Asie. Widzę, że prawie jednocześnie postanowiliśmy nieco ożywić nasze forum emotka
22 lip 13:03
AS: Cóż robić! Ja jestem pracuś i dla mnie największą zmorą jest bezczynność.
22 lip 13:06
Eta: 1) odp: x= 0,5 lub x= 3,5
22 lip 14:08
tim: Pokazuj rozwiązanie a nie
22 lip 14:35
Eta: Pomyśl i rozwiąż Timuśemotka
22 lip 14:38
AS: Po 1) brak rozwiązania po 2) są 4 rozwiązania a podano tylko 2. Tylko bez cwaniactwa.
22 lip 14:40
Eta: 3) odp: x=0,5(a +a2 −b) , y= 0,5(a−a2 −b)
22 lip 14:42
Charlize: Hej ludzie ja mam taki problem z tym zadaniem ... Punkty A(4,−3) B(7,1) C(5,5) są wierzchołkami trójkąta ABC a) oblicz długość wyskości trójkąta opuszczonej z wierzchołka C na bok AB b) Napisz równanie symetralnej boku AB c) Wyznacz współrzędne wierzchołka D, tak aby punkty ABCD były wierzchołkami równoległoboku. Co do podpunktu a) obliczyłam że S(5.5; −1)
22 lip 14:47
tim: Eto <piesek>, poproszę o podpowiedzi , bo nie mam pomysłu.
22 lip 14:54
tim:
22 lip 14:54
Eta: AS ..... pokaż mi te dwa następne rozwiązania. zad1) W żden sposób .... nie mogę ich znaleźćemotka ( bez "cwaniactwa" Pozdrawiam!
22 lip 15:03
AS: Poczekam jeszcze trochę. Może inni jeszcze myślą!
22 lip 15:25
AS: Do Ety. Brak rozwiązania do zadania 3.
22 lip 15:27
Eta: Faktemotka nie określiłam dziedziny .... dzięki AS . PS: mam dzisiaj kiepski dzień ( pechowo o mało nie złamałam kręgosłupa, wypadek przy pracy).... ale żyję jak widać emotka Pozdrawiam!
22 lip 16:01
Bogdan: Zad. 1. Asie, korzystaj z narzędzi do pisania ułamków.
4x 3x 

+

= 1, x∊R,
4x2 − 8x + 7 4x2 − 10x + 7 
4x 3x 

+

= 1
(4x2 − 9x + 7) + x (4x2 − 9x + 7) − x 
4x(4x2 − 9x + 7) − 4x2 + 3x(4x2 − 9x + 7) = (4x2 − 9x + 7)2 − x2 7x(4x2 − 9x + 7) − (4x2 − 9x + 7)2 = 0 (4x2 − 9x + 7)(7x − 4x2 + 9x − 7) = 0 −(4x2 − 9x + 7)(4x2 − 16x + 7), dalej już jest prosto.
22 lip 16:35
Bogdan: Nie dopisałem zera, uzupełniam: −(4x2 − 9x + 7)(4x2 − 16x + 7) = 0
22 lip 16:39
Bogdan: Zad. 2. (x − 2)4 + (x − 3)4 = 1, założenie: x≥0 Podstawienie: x − 2 = t t4 + (t − 1)4 = 1 ⇒ t4 + t4 − 4t3 + 6t2 − 4t + 1 = 1 2t(t3 − 2t2 + 3t − 2) = 0 ⇒ 2t[t3 − t2 − (t2 − 3t + 2)] = 0 2t[t2(t − 1) − (t − 1)(t − 2)] = 0 ⇒ 2t(t − 1)(t2 − t + 1) = 0 t = 0 lub t = 1 ⇒ x − 2 = 0 lub x − 2 = 1 ⇒ x = 4 lub x = 9
22 lip 16:53
Bogdan: Z trzecim zadaniem na razie się wstrzymam, może ktoś inny przedstawi jego sposób rozwiązania.
22 lip 16:56
Eta: Hehe, AS emotka ... zatem są dwa rozwiązania w zb. R( takie ,które podałam) cztery ? .... dwa rzeczywiste i dwa zespolone . Czy o to Ci chodziło?
22 lip 16:56
AS: W 3−im wierszu pomyłka − brak + 3x2 (przed =) ale dalej w porządku
22 lip 17:02
AS: Eto! Mea culpa , starość nie radość , są tylko dwa pierwiastki rzeczywiste takie jakie podałaś. Przepraszam.
22 lip 17:04
Eta: emotka OK wybaczam ..... też ze względu na moją "młodość"
22 lip 17:26
AS: Podaję moje rozwiązania dwóch pierwszych zadań trochę inaczej. Rozwiązać równanie 4*x 3*x −−−−−−−−−−− + −−−−−−−−−−−− = 1 4*x2 − 8*x + 7 4*x2 − 10*x + 7 dzielę licznik i mianownik każdego ułamka przez x 4 3 −−−−−−−−−− + −−−−−−−−−−− = 1 4*x + 7/x − 8 4*x + 7/x − 10 Podstawiam 4*x + 7/x = y otrzymując równanie 4 3 −−−−− + −−−−− = 1 .... ⇒ y2 − 25*y + 144 = 0 ⇒ y1 = 9 lub y2 = 16 y − 8 y − 10 Równanie 4*x + 7/x = 9 ⇒ 4*x2 − 9*x + 7 = 0 brak pierwiastków rzeczywistych 4*x + 7/x = 16 ⇒ 4*x2 − 16*x + 7 = 0 ⇒ x1 = 0.5 lub x2 = 3.5 Rozwiązać równanie (x − 2)4 + (x − 3)2 = 1 [(x − 5/2) + 1/2]4 + [(x − 5/2) − 1/2]4 = 1 Podstawiam x − 5/2 = y otrzymuję równanie (y + 1/2)4 + (y − 1/2)4 = 1 Po wykonaniu działań i uporządkowaniu 16*y4 + 24*y2 − 7 = 0 y12 = −1.75 odpada y22 = 0.25 ⇒ y2 = −0.5 lub y2 = 0.5 Wracając do podstawienia x − 2.5 = −0.5 ⇒ x = 2 ⇒ x = 4 x − 2.5 = 0.5 ⇒ x = 3 ⇒ x = 9
22 lip 17:37
Eta: załozzenia: x≥0 ⊂ y≥0 ∊ a2≥b dodając stronami otrzymamy: 2x= a +b +a −b ..... podnosimy do kwadratu obydwie strony; 4x = 2a +2a2 −b => x= 0,5( a +a2 −b) podobnie : 2y= a −ba +b y= 0,5( a − a2 −b) Bogdan pewnie poda ciekawsze rozwiązanieemotka Czekam na nie .....z niecierpliwością .
22 lip 17:38
Eta: A w drugim zad. ..... ja podstawiłam "z"
22 lip 17:41
Eta: A tak poza nawiasem: Kochani ... młodzieży na forum prawie nie ma , tylko My się bawimyemotka Zastanawiające to, prawda? Pozdrawiam emotka
22 lip 17:43
Bogdan: Nie Eto, nie podam ciekawszego rozwiązania trzeciego zadania emotka. Rozwiązałem je tak w ten sam sposób, najpierw dodałem stronami, potem odjąłem stronami.
22 lip 18:00
Eta: Hehe .... super , czyli jeszcze ze mną nie jest tak źle emotka
22 lip 18:17
AS: Odnośnie zadania 3 Zastrzeżenie a2 ≥ b jest potrzebne tylko wtedy gdy rozpatruje się rozwiązanie w zakresie liczb rzeczywistych. Ale wzory są słuszne dla a2 < b czyli dla liczb w zakresie liczb zespolonych.
22 lip 20:00
Eta: AS? ...widzę ,że się nudzisz ? emotka
22 lip 20:22
AS: Niezupełnie. Właśnie wracam z krainy dinozaurów (na krążkach DVD)
22 lip 20:42
Eta: Czyli "wilka ciągnie do lasu" ( bez urazyemotka
22 lip 20:46
AS: Zaraziłem się.Nie powiem wyraźnie od kogo.
23 lip 09:35
Eta: emotka
24 lip 17:22
Kasia4554:: Który zestaw parametrów opisuje oswtrosłup prawidłowy czworokątny mieszczący się pod stołem (ostrosłup stoi podstawą na podłodze)? a).objętość 1 m3,krawędż podstawy 1 m b)objętośc 0,1 m3,krawędż podstawy 1 dm c)objętośc 10 cm3,krawędż podstawy 1 cm d)objętośc 1 cm3,krawędż podstawy 1 mm Prosze pomóżcie mi to rozwiązać
25 lip 11:00