matematykaszkolna.pl
Rozłóż wielomian na czynniki Przemo: Podane wielomiany należy zapisać w jak najprostrzej postaci wg prawa, że "każdy wielomian jest iloczynem czynników stopnia najwyżej drugiego." Za pomocą takich właśnie czynników należy zapisać te wielomiany. Podaję również odpowiedzi do zadań. Zależy mi żebyście powiedzieli w jaki sposób rozwiązaliście poszczególne przykłady. Ja próbowałem je rozwiązać ale jestem na nie zbyt ułomny Pozdrawiam. a) w(x)=12x316x2−3x+1 Odpowiedź: 16(3x−1)(x−6)(x+6) b) w(x)=23x3−3x2−6x+27 Odpowiedź: 13(2x−9)(x−3)(x+3) c) w(x)=x5+x4+x3+x2−2x−2 Odpowiedź: (x+1)2(x−1)(x2+2) d) w(x)=x32x2+2x−2 Odpowiedź: (x−2)(x2+2)
20 lip 19:49
adm: a)metodą grupowania wyrazów: 1/6 x2 ( 3x−1) − (3x−1)= (1/6 x2 − 1)(3x−1)=(3x−1)1/6(x−√6)(x+√6) b)metodą grupowania wyrazów: (poniżej omówię szerzej tę metodę) Mam parzystą liczbę składników (gdyby była nieparzysta to trzeba by próbować sprytnie rozbić środkowy wyraz tak, aby dało się pogrupować) więc dzielę je na dwie grupki i z każdej z nich wyciągam tyle ile najwięcej się da, tzn. z pierwszych dwóch wyrazów 2/3 x2 a z dwóch kolejnych 6 i otrzymuję: 2/3x2(x−4,5)+6(−x+4,5) Aby grupowanie było poprawne, w nawiasach musze mieć dokładnie to samo. Zauważam, że wyrazy różnią się od siebie znakami, więc wyciągam (−1) z drugiego nawiasu i otrzymuję: 2/3x2(x−4,5)−6(x−4,5)=(2/3x2−6)(x−4,5) Teraz zgodnie z zasadą "każdy wielomian jest iloczynem czynników stopnia najwyżej drugiego." rozkładam na czynniki jeszcze pierwszy nawias przy pomocy delty (tak jak funkcja kwadratowa) i otrzymuję to co napisałeś w odpowiedzi. resztę spróbuj sam. nie ma się z czego śmiaćemotka. pozdrawiam
20 lip 20:34
Eta: c) x5 +x4 +x3 +x2 −2x −2= x4(x +1) +x2(x+1) −2(x +1)= = (x+1)( x4 +x2 −2) = (x+1)( x4 +2x2 −x2 −2)= = ( x+1)[ x2(x2 +2) −(x2+2)]= (x+1)(x2 +2)(x2 −1)= = (x+1)(x2+2)( x−1)(x+1)= (x+1)2(x−1)(x2+2) d) x32 *x2 +2* x −2= x2( x −2) +2( x −2)= = ( x −2)( x2 +2) Miłych snówemotka
20 lip 23:33
Przemo: Czyli podsumowując łatwiej jest najpierw wyciągnać ile się da przed nawias a potem myśleć w jaki sposób przemnożyc żeby w jednym nawiasie było to samo
21 lip 13:55
Bogdan: Wyłączanie przed nawias w pierwszej kolejności na pewno ułatwi następne przekształcenia.
21 lip 14:01