matematykaszkolna.pl
Obliczyć wysokość wycinka koła cięciwa długość c= 180 łuk długość ł=200 szuka smokwa: Pomóżcie Obliczyć wysokość wycinka koła cięciwa długość c= 180 łuk długość ł=200 szukamy wysokość h=?
19 lip 18:35
AROB: Co rozumiesz przez wysokość wycinka? Wycinek może mieć jedynie promień, długość łuku, kąt środkowy, Czy chodzi może o wysokość powstałego trójkąta? (odległość środka koła od cięciwy)
19 lip 18:50
smokwa: tak wysokość powstałego trójkąta
19 lip 19:02
Bogdan: rysunek Figura ADBCA jest odcinkiem koła, a nie wycinkiem.
19 lip 19:04
smokwa: rysunek
19 lip 19:05
smokwa: Bogdan właśnie o to chodziło czyli odcinek AB =180 łuk ACB =200 obliczyc DC
19 lip 19:12
smokwa: Jak mam tę wysokość obliczyć? plis
19 lip 19:32
AROB: Jeśli oznaczymy kąt środowy przez α, to wyznacz R z funkcji sin połowy kąta α, następnie długość odcinka OD z tego samego trójkąta ( z funkcji coc połowy kąta α). Mając R i IODI otrzymasz h =R − IODI. Odp. h=90* ctg połowy α
19 lip 19:37
smokwa: ok chyba sobie poradzęemotka thx
19 lip 19:41
AROB: Mam prośbę i pytanie ( jako, że jestem tu początkująca), jak zapisać np. sin połowy kąta α. Nie mogę znależć sposobu, a na liście znaków nie ma funkcji trygonometrycznych. Może ktoś będzie uprzejmy i mi odpowie.
19 lip 19:44
Bogdan:
 α 
czy chodzi o taki zapis: sin

?
 2 
19 lip 20:07
AROB: Tak, właśnie o to. Bardzo proszę o sposób zapisu.
19 lip 20:11
Bogdan: Najpierw piszesz sin, potem zaraz za słowem sin wstawiasz dużą lub małą literę u, otwierasz klamrę {, wstawiasz znak kąta, np. α, zamykasz klamrę }, znowu otwierasz klamrę {,
 α 
piszesz 2 i zamykasz klamrę }, efekt jest taki: sinα2 lub sin

.
 2 
19 lip 20:13
AROB: sinα2 . Udało się! Dziękuję bardzo! Pozdrawiam i podziwiam zaangażowanie.
19 lip 20:16
Bogdan: Wszystkie porady znajdziesz obok pod tekstem "wpisz, a otrzymasz" oraz Kliknij po więcej przykładów
19 lip 20:17
AS: Ja mimo wysiłków ciągle nie widzę w jaki sposób uzyskaliście odczyt kąta α?
19 lip 20:43
Bogdan: Do podania skończonej wartości h (wg oznaczeń na rysunku) potrzebna jest jeszcze jedna dana liczbowa.
20 lip 00:55
mari: Wysokość odcinka h możemy obliczyć mając r i c h=r − r2C24 Tylko że my nie mamy r Więc by obliczyc r należy r= h2 + c28h I tu znowu problem bo nie znamy h dlatego kręcimy sie w kółko emotka
20 lip 09:29
mari: h=40
20 lip 10:25
AS: Nad czym tak główkujecie. Wystarczy rozwiązać układ równań: m = 200 długość łuku , c = 180 − długość cięciwy α − kąt środkowy wyrażony w radianach m = π*R*α/180o = R*α ⇒ R = m/α c = 2*R*sin(α/2) c = 2*m/α*sin(α/2) |*α c*α = 2*m*sin(α/2) 180*α − 400*sin(α/2) = 0 |:20 9*α − 20*sin(α/2) = 0 Rozwiązaniem jest α = 1.573366 [rad] = 90.1472o
20 lip 10:33
kasia: Czyli wysokość wynosi około 40?
20 lip 12:20
AS: Z moich wyliczeń R = 127.116 wysokość trójkąta: w = 89.769 wysokość odcinka wo = R − w = 37.347
20 lip 12:50
Bogdan: Dzień dobry. Cieszyć się trzeba, że na forum adresowanym głównie do uczniów gimnazjów i szkół średnich pojawiają się zadania, których rozwiązanie wymaga wiadomości i umiejętności przekraczających obowiązujący materiał tego typu szkół. Widać jednocześnie poprzez takie zadania, jakiej zubożałej wiedzy matematycznej wymaga się obecnie od maturzystów. Myślę, że przy podawaniu rozwiązań do takich zadań należałoby jednak dodawać informacje, że zastosowane zostały narzędzia nie objęte programem nauczania szkoły średniej. Przykładem jest zadanie z odcinkiem koła, które wymaga rozwiązania równania
 x 
9x − 20sin

= 0, a także zadanie z kozą, w którym pojawia się równanie:
 2 
 π 
sinx − xcosx −

. Równań takich bez uzupełnienia zadania o dodatkowe informacje
 2 
nie można rozwiązać na poziomie materiału szkoły średniej, a więc uczeń gimnazjum lub szkoły średniej ma jednak nad czym główkować i warto by było takiemu uczniowi przedstawić szczegółowy sposób uzyskania wyniku.
20 lip 16:00
Bogdan:
 π 
Poprawiam niedokończony zapis równania: sinx − xcosx −

= 0.
 2 
20 lip 16:19
AS: Dzień dobry. Nie wiem kto jest autorem tych zadań ani respondentem. Świadomie nie podaję od A do Z wszystkich wyjaśnień, niech sami poszukają sposobów i metod rozwiązywania. Niech to nie będzie taką gotowizną którą wystarczy tylko przepisać i mieć problem z głowy. Mój udział w pomocy sprowadza się raczej do pokazania drogi. W trudniejszych wypadkach podaję pełniejsze rozwiązania.
20 lip 16:29
Eta: emotka
20 lip 17:23
Mariusz: α =2*m/c*sin(α/2) jak to rowiązać?
2 wrz 11:04
Totu budowniczy: rysunekAB=100 BC=100 AC=200 BD=12 Podałem wszystkie dane jakie posiadam, czy można obliczyć odcinek EF? Jeśli tak, to jak to można zrobić? Proszę o jakieś wzory, pomysły. function (searchElement /*, fromIndex */ ) { "use strict"; if (this == null) { throw new TypeError(); } var t = Object(this); var len = t.length >>> 0; if (len === 0) { return -1; } var n = 0; if (arguments.length > 0) { n = Number(arguments[1]); if (n != n) { // shortcut for verifying if it's NaN n = 0; } else if (n != 0 && n != Infinity && n != -Infinity) { n = (n > 0 || -1) * Math.floor(Math.abs(n)); } } if (n >= len) { return -1; } var k = n >= 0 ? n : Math.max(len - Math.abs(n), 0); for (; k < len; k++) { if (k in t && t[k] === searchElement) { return k; } } return -1; }
9 gru 09:18