matematykaszkolna.pl
uprość wyrazenie Blitz: Prosze o pomoc w tym bo nie bardzo wiem jak to uprościć [(2−3)1/2+(2+3)1/2]2
9 lut 12:19
Nienor: 2−3+24−3+2+3=2+2+2=8
9 lut 12:21
Blitz: mozesz rozpisać jak CI wyszło 24−3?
9 lut 12:25
Blitz: proszę
9 lut 12:31
Nienor: 2(2−3)(2+3 i korzystam z a2−b2=(a−b)(a+b)
9 lut 12:34
Blitz: a jak mam porównać te dwie liczby bez potęgowania? 89 i 98 skąd mam wiedziec która jest większa?
9 lut 12:40
Blitz:
9 lut 12:50
Blitz: prosze o pomoc
9 lut 12:58
PW: Porównywanie liczb polega na badaniu ich różnicy albo ilorazu, w zależności od oceny − co będzie łatwiejsze. Tutaj na pewno iloraz:
 98 316 1 1 

=

=(1,5)16 .

=(1,5)12(1,5)4 .

>
 89 218 4 4 
 1 
>(1,5)12(2,25)2 .

>(1,5)12>1
 4 
9 lut 13:11
Blitz: powiem szczerze ze nie wiem jak wykonywałes te obliczenia...
9 lut 13:16
Artur_z_miasta_Neptuna: 98 = (32)8 = 3{2*8) = 316 89 ... analogicznie
316 3 1 1 

= (

)16 *

= (1,5)16 *

218 2 22 4 
9 lut 13:18
Blitz: 89 to chyba 227 ?
9 lut 13:30
PW: A widzisz, rąbnąłem się (przeszkadzają domownicy), to nie będzie takie łatwe jak napisałem
 1 1 1 
(1,5)16 .

= [(1,5)4]4 .

=(5,0625)4.

<
 211 211 211 
 1 34 81 
(2.3)4.

<

=

<1
 211 27 128 
Ale to kiepski dowód, miało być bez wykonywania potęgowania. Może wykorzystać logarytmy?
9 lut 14:00
PW: log89 = log227=27log2 log98=log(316)= 16log3 Odczytujemy z tablic lub liczymy kalkulatorem log2>0,3010, log3<0.4780, skąd 27log2>8,127 >7,648>16log3 czyli log89>log98 skąd 89>98 Też mi się nie podoba ten dowód, ale może właśnie o to szło − może akurat "przerabiacie logarytmy"?
9 lut 14:37
Blitz: a w tym pierwszym sposobie dlaczego tam jest na koniec <1 ?
9 lut 15:53
Artur_z_miasta_Neptuna: bo masz licznik mniejszy od mianownika
9 lut 15:55
Blitz: a zadanie jest z liczb rzeczywistych, przygotowuje sie do matury i na maturze nie wylicze kalkulatorem logarytmów niestety..
9 lut 15:56
Blitz: Artu wiem ze licznik jest mniejszy od mianowanika moze źle sprecyzowałem pytanie po co porównanie z 1 ?
9 lut 15:58
Blitz: podbijam
9 lut 16:11
Blitz: podbijam
9 lut 16:25
PW:
 a 
a<b ⇔

<1 (oczywiście dla liczb a i b dodatnich, a z takimi mamy do czynienia).
 b 
Dlatego zamiast badać, czy jedna liczba jest mniejsza od drugiej − badamy, czy ułamek jest mniejszy od 1.
9 lut 16:32