matematykaszkolna.pl
Zadania dla Kuby, zestaw 3 Bogdan: Zadania dla Kuby, zestaw 3. 1. Kolejne boki czworokąta wpisanego w okrąg mają długości: 3, 5, 6, 9. Wyznacz cosinus kąta między najkrótszymi bokami. 2. Znajdź punkt symetryczny do punktu A = (2, 6) względem prostej o równaniu 3x + 4y − 5 = 0. 3. Wycinek koła przy zwinięciu utworzył powierzchnię boczną stożka, którego kąt rozwarcia jest prosty. Wyznacz miarę kąta środkowego tego wycinka.
2 lip 18:48
Kuba: rysunekZadanie 1. Dane 3, 5, 6, 9 − to długości boków tego czworokąta wpisanego w okrąg S − środek okręgu α − szukamy cos tego kąta β − wartość tego kąta wynosi (180o − α) Korzystam z Twierdzenia cosinusów x2 = 32 + 52 − 2 * 3 * 5 * cosα x2 = 62 + 92 − 2 * 6 * 9 * cos(180o − α) <−−−−stosuje wzór redukcyjny cos(180o − α) = − cosα x2 = 9 + 25 − 30 * cosα x2 = 36 + 81 − 108 * (−cosα) x2 = 34 − 30 * cosα x2 = 117 − 108 * (−cosα) x2 = 34 − 30 * cosα x2 = 117 + 108 * cosα 34 − 30 * cosα = 117 + 108 * cosα / −34 − 30 * cosα = 83 + 108 * cosα /+ 30 * cosα 83 + 138 * cosα = 0 138 * cosα = (−83) cosα = −0,601 nie wiem co mam zrobić z tym minusem
2 lip 23:49
Bogdan: Zadanie rozwiązałeś poprawnie. Należało uzasadnić fakt: β = 180o − α powołując się na twierdzenie o czworokącie wpisanym w okrąg (brak tego uzasadnienia może skutkować nie przyznaniem 1 punktu). Jeśli w zadaniu nie ma wyraźnego polecenia o podaniu wyniku z określoną dokładnością, to nie zamienia się ułamków zwykłych na dziesiętne. Rozwiązanie
 83 
należało zakończyć odpowiedzią: cos α = −

.
 138 
Znak minus oznacza, że kąt α jest rozwarty i zawiera się w przedziale (90o, 180o), cosinus kąta w drugiej ćwiartce jest ujemny.
3 lip 00:42
Kuba: rysunekA = (2, 6) 3x + 4y − 5 = 0 / −4y −4y = 3x − 5 / :{−4)
 3 5 
y=(−

x) +

 4 4 
niebieska linia to wykres tej prostej Liczymy odległość punktu p od prostej y Wzór:
 |Ax0 + By0 + C| 

 A2 + B2 
prosta 3x + 4y − 5 = 0 Ax + By + C = 0 A = (2, 6) A = (x0, y0) Podstawiamy
|3*2 + 4*6 − 5| |6 + 24 − 5| 25 25 

=

=

=

= 5
32 + 42 9 + 16 25 5 
Odległość punktu A od prostej y wynosi 5. Nie wiem jak teraz to zrobić Ja odmierzyłem taką samą długość po drugiej stronie prostej prostopadle do niej, odczytałem ile wynosi punkt A'=(−2, −4) i Teraz za pomocą tego wzoru na odległość sprawdzam czy się zgadza odległość A' od prostej.
|3*−4 + 4*−2 − 5| |−12− 8− 5| |−25| 25 

=

=

=

=5
32 + 42 9 + 16 25 5 
Odp.: Punkt symetryczny do punktu A = (2, 6) względem prostej o równaniu 3x + 4y − 5 = 0, wynosi A'=(−4, −2).
3 lip 01:15
Kuba: ahha oo to super dobrze że tyle mi się udało zrobićemotka i dziękuje za kolejne wskazówki.
3 lip 01:17
Bogdan: rysunek Ad. zad. 2. Kubo, nie podaje się w rozwiązaniu wzorów, które są umieszczone w broszurce z wzorami dołączanej do arkusza maturalnego podczas egzaminu maturalnego. Np. w tym zadaniu
 |3*2 + 4*6 − 5| 
wystarczyło napisać: d =

= 5.
 9 + 16 
Zadanie można rozwiązać na kilka sposobów, przedstawię jeden z nich, który nie wymaga obliczania długości d. Zadanie. Znajdź punkt symetryczny do punktu A = (2, 6) względem prostej o równaniu 3x + 4y − 5 = 0. Rozwiązanie. A = (2, 6), B = (xB, yB) to punkt symetryczny do A względem prostej k1, S = (xS, yS) to punkt wspólny prostych k1 i k2 będący środkiem odcinka AB.
 3 5 
prosta k1: 3x + 4y − 5 = 0 ⇒ y = −

x +

, S ∊ k1,
 4 4 
prosta k2: y = a2x + b2, A ∊ k2, B ∊ k2
 3 4 
k2 ⊥ k1 ⇔ a2 * −

= −1 ⇒ a2 =

 4 3 
 4 8 10 
k2: y = a2x + b2 i A ∊ k2 ⇒ 6 =

*2 + b2 ⇒ b2 = 6 −

=

 3 3 3 
 4 10 
k2: y =

x +

 3 3 
Wyznaczamy punkt S przez porównanie wzorów prostych k1 i k2.
 3 5 4 10 

x +

=

x +

/ *12 ⇒ −9x + 15 = 16x + 40 ⇒ 25x = −25 ⇒ x = −1
 4 4 3 3 
 4 10 
i y =

* (−1) +

= 2
 3 3 
S = (−1, 2)
 xB + 2 
Punkt S jest środkiem odcinka AB, więc

= −1 ⇒ xB = −4,
 2 
 yB + 6 

= 2 ⇒ yB = −2
 2 
B = (−4, −2) Odp.: Punkt symetryczny do punktu A = (2, 6) względem prostej o równaniu 3x + 4y − 5 = 0 to punkt B = (−4, −2)
3 lip 13:09
Kuba: rysunekZadanie 3 Dane: na zielono zaznaczony wycinek koła (z którego zrobiona jest powierzchnia boczna stożka) o kącie szukanym α H − na czerwono zaznaczona jest wysokośc stożka r − na pomarańczowo promień podstawy stozka l − tworząca stozka β − kąt w trójkącie prostokątnym równoramiennym wynosi 45o (czarne kąty) 2β − kąt rozwarcia (90o) Jeżeli kąty są równe to długości boków(h i r) tego trójkąta prostokątnego są równe H = r Licze z pitagorasa l(tworzącą) Wzór: l = H2 + r2 l = H * 2 Czyli moge obliczyć Pole powierzchni bocznej: Wzór P = π * r * l P = πH2 * 2 i pożniej Korzystam z https://matematykaszkolna.pl/strona/1004.html licze α ze wzoru na Pb Znając Pole boczne moge obliczyć α Korzystam z https://matematykaszkolna.pl/strona/1004.html wzór końcowy na α
 r * 360o 
α =

 l 
 H * 360o 
α =

 H * 2 
 360o 
α =

 2 
α ≈ 254,6o Odp. Szukany kąt środkowy wycinka tego koła wynosi α ≈ 254,6o. Mam nadziele, że dobrzeemotka bo ten kąt jakiś dziwny wyszedł...
3 lip 13:48
Kuba: okemotka a czy moja wersja zadania 2 mogłaby być tak przedstawiona na maturze?
3 lip 14:21
Bogdan: Kubo, w zadaniu 2 poza wyznaczeniem odległości od punktu A do prostej nic więcej nie wyznaczyłeś, więc nie przedstawiłeś żadnej wersji rozwiązania. Co to znaczy: "odmierzyłem taką samą długość po drugiej stronie prostej prostopadle do niej, odczytałem ile wynosi punkt A'=(−2, −4) ". Jak Kubo odmierzyłeś?, linijką?, cyrklem? Wspominałem już, że odczytanie rozwiązania z rysunku nie może być uznane za rozwiązanie, rysunek jest tylko narzędziem wspomagającym i ilustracją rozwiązania.
3 lip 16:02
Bogdan: rysunek Ad. zad. 3. Zabrakło ostatniego kroku.
 360o 360o * 2 
α =

=

= 2*180o
 2 2 
Można było rozwiązać nieco prościej. L − długość tworzącej, R − długość promienia podstawy stożka, γ − miara kata rozwarcia stożka, β − miara kąta środkowego wycinka koła, z którego utworzono stożek
 γ 2 
γ = 90o,

= 45o, sin45o =

,
 2 2 
R γ R 2 

= sin


=

L 2 L 2 
Obwód podstawy stożka = długość łuku wycinka koła,
 βo R βo R 
2πR =

*2πL ⇒

=

⇒ βo = 360o*

 360o L 360o L 
 2 
⇒ βo = 360o*

= 2*180o
 2 
3 lip 16:30
Kuba: Hmmm no przyrządy można mieć na maturz, tu na oko ale wyszło dobrze wiec doszedłem do wyniki inna droga niz jest podana w kluczu(tak zakładam) więc zadanie powinno być wysoko punktowane za rozwiazanie innym sposobem. Ale moge się mylić...
3 lip 17:34
Bogdan: Muszę Cię zmartwić. Nie doszedłeś do rozwiązania w zadaniu 2 i nie dostałbyś za to zadanie punktów. Nie przyznaje się punktów za brak rozwiązania, a takim jest uzyskanie odpowiedzi "na oko". Oceniana jest przez egzaminatora droga, która doprowadziła do wyniku. Takiej drogi u Ciebie nie ma. Odczytanie rozwiązania z rysunku przy braku takiego polecenia w zadaniu nie jest uznawane za rozwiązanie.
3 lip 18:26
Kuba: Szkoda:( no ale ok. Będe sie starał je jakos liczyć normalnie matematycznie a jak nie bede potrafił to napisze.
3 lip 23:24