matematykaszkolna.pl
... buka: Jak wykazać, że funkcja jest różnowartościowa? Na przykład ta: y=4+log(x+1) ?
9 lut 09:51
buka: halo?
9 lut 09:57
PW: Właściwie nie ma czego dowodzić. Powołać się na różnowartościowość funkcji logarytmicznej. Badana funkcja jest sumą funkcji stałej i różnowartościowej g(x) = log(x+1) Ta ostatnia jest różnowartościowa jako złożenie różnowartościowej funkcji h(x) = x+1 i logarytmicznej. Tak bardzo formalnie można udowodnić następująco: Niech x1 i x2 będą różnymi liczbami należącymi do dziedziny funkcji (to znaczy większymi od −1). Jeżeli x1≠x2, to x1+1≠x2+1. Skoro są to liczby różne, to log(x1+1)≠log(x2+1), gdyż funkcja logarytmiczna jest różnowartościowa. Wobec tego również 4+log(x1+1)≠4+log(x2+1), co kończy dowód. W sumie ple−ple, za łatwy przykład.
9 lut 12:17
buka: ok Mogę dać trudniejszy. Na przykład ten i proszę o wytłuamczenie jak to wykazać
 2x−5 
f(x)=

 x+2 
f(x)= x2−4
9 lut 12:21
Andrzej: nie chce mi się pisać x1, x2, będę pisał a, b założenie a ≠ b, czyli a − b ≠ 0 teza f(a) ≠ f(b), czyli f(a) − f(b) ≠ 0 dowód:
 2a−5 2b−5 
f(a) − f(b) =


= ...
 a+2 b+2 
po sprowadzeniu do wspólnego mianownika i uproszczeniu
 9(a−b) 
...=

≠ 0 bo a − b ≠ 0
 (a+2)(b+2) 
w drugim przykładzie podobnie udowadniając pomnożyć licznik i mianownik przez sprzężenie (tak jak przy usuwaniu niewymierności)
 (a−b)(a+b) 
wyjdzie

 suma pierwiastków 
więc nie można stwierdzić, że ≠ 0 mimo założenia a ≠ b czyli że nie jest różnowartościowa i jeszcze ten przykład z samej góry tam się nie robi żadnego ple−ple tylko liczy tak samo
 a+1 a+1 
f(a)−f(b) = ... = log

≠ 0 ⇔

≠ 1 to trzeba pokazać
 b+1 b+1 
 a+1 a+1+b−b b+1 a−b a−b 

=

=

+

= 1 +

≠ 1 bo a − b ≠ 0
 b+1 b+1 b+1 b+1 b+1 
9 lut 13:47
buka: dzięuję emotka
9 lut 13:48
PW: Andrzeju, to "ple−ple" napisałem ja sam, ale to nie znaczy, że mój dowód był nienaukowy, albo gorszy od Twojego. Śmiem powiedzieć, że niesłychanie skomplikowałeś rzecz łatwą,
 a+1 
zwłaszcza dowód, że skoro a≠b, to

≠1, a z różnowartościowości logarytmu
 b+1 
skorzystałeś w sposób niejawny, co z dydaktycznego punktu widzenia krytykuję niniejszym uroczyście. Nie obrażaj się, to oczywiście żarty. Dobrze, że pokazujemy różnorodność podejścia.
9 lut 15:21