matematykaszkolna.pl
Zadania dla Kuby. Bogdan: Zadania dla Kuby. 1. W dwunastościanie foremnym odcięto płaszczyznami przechodzącymi przez środki krawędzi każdy z narożników. Ile ścian ma powstała w ten sposób bryła i jakimi są one wielokątami.
 5 π 310 π 
2. Wiadomo, że sinα =

i α∊(0,

), cosβ =

i β∊(0,

).
 5 2 10 2 
 π 
Wykaż, że α + β =

.
 4 
3. Liczby x1, x2 (x1 ≠ x2) są pierwiastkami równania kwadratowego x2 + 2mx + m = 0. Narysuj wykres funkcji g określonej wzorem g(m) = x12 + x22.
2 lip 12:55
Kuba: rysunek1. Odczytałem z rysunku: w każdym wierzchołku powstanie jeszcze dodatkowo 20 trójkątów równobocznych i pięciokąty ale pomniejszone tak jak na rysunku.(niebieski) Bryła która powstałą to trzydziestodwuścian emotka
2 lip 14:05
Kuba: zapomniałem dodać że pięciokąty foremne powstały(ten niebieski)
2 lip 14:06
AD: Pomyliłeś dwunastościan z dwunastokątem.
2 lip 14:10
Kuba: nic nie pomyliłem... na rysunku pkazałem tylko 1 ściane dwunastościanu http://pl.wikipedia.org/wiki/Dwunasto%C5%9Bcian_foremny
2 lip 14:53
Bogdan: Kubo, brakuje kilku uzasadnień w Twoim rozwiązaniu, a także są nieścisłości: 1. Dlaczego rozpatrujesz pięciokąt foremny, a nie inną figurę? 2. Dlaczego powstają trójkąty równoboczne w wierzchołkach i dlaczego jest ich 20? 3. Dlaczego wewnątrz pięciokąta foremnego powstaje również pięciokąt foremny? 4. Nieścisłością jest stwierdzenie, że w każdym wierzchołku powstanie 20 trójkątów równobocznych, bo w każdym wierzchołku po jego ścięciu powstanie 1 trójkąt równoboczny. Popraw zapis rozwiązania i wykonaj porządny rysunek (masz przecież do dyspozycji przycisk z pięciokątem).
2 lip 14:53
Kuba: rysunekAd. 1. Rozpatruje pięciokąt foremny ponieważ dwunastościan Foremny jak sama nazwa wskazuje to wielościan foremny o 12 ścianach w kształcie pięciokątów foremnych. Ad.2 Jest ich dwadzieścia ponieważ tyle jest wierzchołków. Można zastosować wzór Eulera: s − k + w = 2 s − liczba ścian (w tym wypadku 12) k − liczba krawędzi (w tym wypadku 30) w − liczba wierzchołków (w tym wypadku jeżeli Bogdanie nie chcesz znac ilości wierzchołków to je obliczeemotka ) 12 − 30 + w = 2 −18 + w = 2 /+18 w = 20 każdy narożnik jest odcięty(20 narożników odcinamy płaszczyzną przechodzącą przez 3 środki krawędzi przy każdym narożniku. Powstają trójkąty równoboczne o wszystkich krawędziach równych długości odcinka łączącego dwie sąsiednie krawędzie pięciokąta foremnego. Ad.3 Powstają pieciąkąty foremne(zielony) o wszystkich krawędziach równych długości odcinka łączącego dwie sąsiednie krawędzie pięciokąta foremnego(czarny). Ad. 4 żle napisałem, ale miałem na myśli że w każdym ściętym wierzchołku powstanie 1 trójkąt równoboczny, za błąd przepraszam
2 lip 15:17
Kuba: Mam nadzieje że wszystko już jest okemotka
2 lip 15:20
Kuba: Zadanie 2 π2 = 90o π4 = 45o sinα 55 ≈ 0,447 ≈ 26o α ≈ 26o α ∊ (0, 90o) cosβ 31010 ≈ 0,949 ≈ 19o β ≈19o β ∊ (0, 90o) α + β = 45o α + β = 26o + 19o = 45o
2 lip 15:31
Bogdan: Teraz jest dobrze, chociaż twierdzenia Eulera nie było potrzeby tu przywoływać. Wystarczyło stwierdzić: Ściany dwunastościanu foremnego są pięciokątami foremnymi. Dwunastościan foremny posiada 20 wierzchołków, każdy narożnik tej bryły jest wierzchołkiem trzech ścian (pięciokątów foremnych), przekrój każdego naroża płaszczyzną określoną warunkami zadania jest trójkątem równobocznym, jest więc 20 ścian będących trójkątami równobocznymi. Płaszczyzny przekroju wycinają z każdej ze ścian dwunastościanu foremnego pięciokąt foremny. Jest więc w powstałej z dwunastościanu foremnego po ścięciu jego narożników 12 ścian będących pięciokątami foremnymi i 20 ścian w kształcie trójkątów równobocznych, razem bryła posiada 32 ściany. Jeśli chodzi o nieścisłość, to egzaminator sprawdzający Twoją pracę słów usprawiedliwienia i przeprosin nie zobaczyłby. Rysunek jest teraz porządny.
2 lip 15:39
Bogdan: Niestety, zadanie drugie nie jest poprawnie rozwiązane. Nie przechodzimy na miarę stopniową. Nie stosujemy przybliżeń liczb. Potrzebny jest w tym zadaniu inny pomysł na jego rozwiązanie. .
2 lip 15:42
Kuba: rozumiem. a w zadaniu 2 nie rozumiem dlaczego nie moge przejśc na miarę stopniową przeciez w zadaniu pisze tylko wykaż, a nie wykaż nie używając miary stopniowej i przybliżeń liczb. Nie wiem jak to inaczej rozwiązać.
2 lip 16:00
.: 3.(x1+x2)2−2x1x2
2 lip 16:20
.: (−b/a)2−2(c/a)=0 (−2m)2−2m=0 4m2−2m=0 2m(2m−1)=0 m=0 i m=1/2
2 lip 16:26
.: zmien nick z łaski swojej
2 lip 16:28
.: y=x2 y=x2+x+1/2=0 2 wykresy i część wspólna
2 lip 16:29
.: heh
2 lip 16:30
.: ktos mnie przesladuje juz 2 raz dowiem sie ktoemotka?
2 lip 16:31
.: próbuje razem z Tobą ale nie wiem czy to dobrze
2 lip 16:33
.: heh fajnie to jzu 2 raz robis znieemotka
2 lip 16:34
.: a tam zobaczymy jak Bogdan poprawiemotka
2 lip 16:35
.: ale mam racje?
2 lip 16:35
Bogdan: Ad. zad. 2. Jeżeli w zadaniu miary kątów są podane w mierze łukowej, to nie przechodzi się na inną miarę, np. stopniową, przyjmij to jako zasadę przy rozwiązywaniu zadań. Zauważmy, że jeśli miary katów α i β należą do pierwszej ćwiartki, to sinα > 0, cosα > 0, sinβ > 0 i cosβ > 0.
 5 25 
sinα =

⇒ cosα = 1 − sin2α = 1 − 5/25 = 20/25 =

.
 5 5 
 310 10 
cosβ =

⇒ sinβ = 1 − cos2β = 1 − 90/100 = 10/100 =

.
 10 10 
Korzystamy z zależności: sin(α + β) = sinαcosβ + sinβcosα.
 5 310 10 25 550 
sin(α + β) =

*

+

*

=

=
 5 10 10 5 50 
 252 2 
=

=

 50 2 
 2 π π π 
sin(α + β) =

⇒ sin(α + β) = sin

⇒ α + β =

dla α, β ∊ (0,

)
 2 4 4 2 
co należało wykazać.
2 lip 16:37
.: yeah
2 lip 16:37
.: no bylam bliskoxD
2 lip 16:39
.: a to 2 ja chce 3!
2 lip 16:39
.: ja tez
2 lip 16:39
.: fajnie..
2 lip 16:39
.: prosimy o wytłumaczenie 3 zadaniaemotka
2 lip 16:41
Kuba: g(m) = x12 + x22 = (x1 + x2)2 − 2x1 * x2 (wzór skróconego mnożenia) wzory Viete'a g(m) = (−ba)2 − 2* ca podstawiamy z: x2 + 2mx + m = 0 a = 1 b = 2m c = m a = 1 czyli może zapisać tak: g(m) = b2 − 2c = 4m2 − 2m = 2m(2m−1) jest to funkcja kwadratrowa z miejscami zerowymi 0 i 0,5
2 lip 16:42
.: x1+x2=−b/a x1*x2=c/a
2 lip 16:43
.: o a chcialam zrobic
2 lip 16:43
Kuba: łooo ktoś już doszedł do tegoemotka
2 lip 16:44
.: ?
2 lip 16:44
Kuba: to narysuj wykres
2 lip 16:45
Kuba: o 16:20 już Ty albo ten drugi ".:" to napisał
2 lip 16:45
...: nom doszedł gorzej z wykresem emotka
2 lip 16:46
.: kto Ty jestes ;
2 lip 16:47
.: czemu 2 raz mnie przesladujesz
2 lip 16:47
...: sorry już się nie wtrącam pozdrawiam!emotka
2 lip 16:49
.: ale kto Ty powiedz
2 lip 16:50
.: z/w
2 lip 16:53
Bogdan: Ad. zad. 3. W podanych tu rozwiązaniach brakuje pewnych zapisów, ich brak z pewnością obniży punktację za rozwiązanie. Poprawne rozwiązanie jest następujące: Równanie kwadratowe: x2 + 2mx + m = 0 ma dwa różne pierwiastki ⇔ Δ > 0. Δ = 4m2 − 4m > 0 ⇒ 4m(m − 1) > 0 ⇒ m ∊ (−, 0) U (1, +) + + + + + + −−−−−−−−−−−−−−(0)−−−−−−−−−−−−(1)−−−−−−−−−−−−−> − − − x12 + x22 = (x1 + x2)2 − 2x1x2 Po zastosowaniu wzorów Viete'a otrzymujemy: x12 + x22 = 4m2 − 2m. g(m) = 4m2 − 2m, m ∊ ℛ.
 1 1 
Wierzchołek paraboli W(mw, gw) = (

, −

)
 4 4 
 2 1 1 1 1 1 
mw =

=

, gw = g(

) = 4*

− 2*

= −

 8 4 4 16 4 4 
Uwzględniając ograniczenie dla m mamy: g(m) = 4m2 − 2m, Dg: m ∊ (−, 0) U (1, +) Uwaga: Odcięta mw wierzchołka paraboli g = 4m2 − 2m nie należy do Dg. Najpierw szkicujemy delikatną linią wykres g = 4m2 − 2m, potem pogrubiamy tę część wykresu, która odpowiada m ∊ (−, 0) U (1, +).
2 lip 17:07
Kuba: Nie rozumiem Bogdanie jak obliczyłeś gw?
2 lip 17:17
Kuba: aaaa już wiememotka
2 lip 17:18
Bogdan: Przy okazji ostatniego zadania wtrącę następującą uwagę. Jeśli dana jest funkcja kwadratowa w postaci: a) ogólnej: f(x) = ax2 + bc + c, to wierzchołek paraboli W(xw, yw) można wyznaczyć tak:
 b 
xw = −

 2a 
 Δ 
yw = −

lub yw = f(xw) = a*xw2 + b*xw + c lub yw = c − a*xw2.
 4a 
b) w postaci iloczynowej dla Δ > 0: f(x) = a(x − x1)(x − x2), to:
 x1 + x2 
xw =

,
 2 
yw = a*(xw − x1)*(xw − x2)
2 lip 17:32
Kuba: superemotka Bogdan a Ty się na wakacje nie wybierasz?;>
2 lip 17:34
Bogdan: Nie, jestem w okresie wakacji w domu.
2 lip 17:37
Kuba: o to super.
2 lip 17:43
Kuba: jak będziesz miał czas to prosze wrzuć wiecej zadańemotka bo te juz jak widać rozwiązane i przedystkutowaneemotka
2 lip 18:11
Bogdan: Dobrze, za chwilę przekażę następne 3 zadania. Mam prośbę do Ciebie. Przedstawiaj swoje rozwiązania w taki sposób, jakbyś zdawał prawdziwą maturę. Oczekuję pełnych rozwiązań zawierających wszystkie uzasadnienia. Rozwiązanie każdego zadania kończ pełną odpowiedzią.
2 lip 18:15
Kuba: Będę się starał tak je przedstawiaćemotka
2 lip 20:27