matematykaszkolna.pl
wartość bezwzględna Blitz: Czy wg tego |a|2=a2 nierówności i równania z wartością bezwzględną można liczyć na dwa sposoby? Dzieląc na przedziały, bądź podnosząc do kwadratu i to będzie to samo
8 lut 10:50
PW: Nie bardzo, musiałbyś mieć pewność, że obie strony są nieujemne. |x| = x−3 Bardzo proste równanie, ale prawa strona może być ujemna lub nieujemna − podniesienie stronami do kwadratu jest niedozwolone (można wprawdzie rozwiązać w ten sposób, ale otrzymane pierwiastki wymagają sprawdzenia − mogą być wśród nich takie, które są pierwiastkami równania kwadratowego, ale nie są pierwiastkami zadanego równania).
8 lut 11:02
Blitz: ale jeśli mam |..........|<|..........| to moge chyba bo mam dwie wartości bezwzględne tak?
8 lut 11:07
Blitz: a licząc coś takiego 4x2+20x+25+3x+8=0 moge liczyć tak? 4x2+20x+25+3x+8=0 |4x2+20x+25|2+9x2+64=0 (4x2+20x+25)2+9x2+64=0 Czy jakoś inaczej to trzeba zrobić?
8 lut 11:15
PW: Tak, bo dla nieujemnych argumentów funkcja f(u)=u2 jest rosnąca: u1<u2 ⇔ f(u1) < f(u2), tzn. u1<u2 ⇔ u12 < u22 (tymi u1 i u2 są właśnie te Twoje |....| i |...|).
8 lut 11:17
Blitz: i to równanie z pierwiastkiem też moge tak rozwiazac tak?
8 lut 11:19
PW: To była odpowiedź na post z 11:07. W rozwiązaniu z 11:15 popełniłeś błąd (niejeden) Kwadrat pierwiastka to tylko 4x2+20x+25 (bez modułu i bez kwadratu). Bez modułu, bo wcześniej ustalaliśmy dziedzinę równania − a wtedy musieliśmy zastrzec, że to co pod pierwiastkiem − jest nieujemne. Drugi błąd to niezastosowanie wzoru skróconego mnożenia przy podnoszeniu do kwadratu (ten błąd występuje dwukrotnie)..
8 lut 11:24
Blitz: z kwadratem i modułem już zauważyłęm ale gdzie nie zastosowałem wzoru skróconego mnożenia? Ma być (3x+8)2 a nie odzielnie (3x)2+82?
8 lut 11:29
PW: Tak, i całość też: ...2 +2...(3x+8) + (3x+8)2
8 lut 11:31
PW: Po prostu lepiej byłoby przenieść to co nie jest pierwiastkiem − na drugą stronę.
8 lut 11:33
Blitz: i wtedy ...2=(...)2 ?
8 lut 11:36
Blitz: nie wychodzi w ten sposób...
8 lut 11:38
PW: Tak, ale pierwiastki wymagają sprawdzenia − jest to tak zwana metoda analizy starożytnych. Zakladamy, że pierwiastki istnieją, w wyniku pewnych operacji (np. podnoszenia do kwadratu) dochodzimy do wniosku, że pierwiastkami mogą być tylko np. liczby a i b. Po sprawdzeniu dopiero wiemy, czy rzeczywiście są pierwiastkami − czy po podstawieniu do pierwotnego równania otrzymamy zdanie prawdziwe. Piszemy spokojnie: dla a otrzymaliśmy zdanie prawdziwe, więc a jest pierwiastkiem. Dla b otrzymaliśmy zdanie fałszywe, więc b nie jest pierwiastkiem.
8 lut 11:42
PW: A uwzględniasz dziedzinę? x2+20x+25≥0.
8 lut 11:43
Blitz: dochodzę do 13x2−4x−39 a z tego pierwiastek nie zgadza sie z odpowiedzią
8 lut 11:46
Blitz: w zasadzie to do 3x2−28x−39 bo zxrobiłem błąd ale dalej jest coś zle
8 lut 11:50
PW: 4x2+20x+25≥0 − ponieważ Δ=0 nie ma ograniczeń dla x, dziedziną jest R. 4x2+20x+25 = [−(3x+8)]2 4x2+20x+25 = 9x2+48x+64 0=5x2+28x+39
8 lut 12:00
Blitz: dalej jest coś nie tak bo w odpowiedzi mam −3
8 lut 12:54
Blitz: i dlaczego jak Δ=0 to zakładasz ze dzioedzina jest dla R skoro jest jeden pierwiastek x=20/8 ?
8 lut 13:01
Blitz: spoko już jest ok zgadza się jest −3 ale jest też −2,6 i dalej dlaczego tak przyjąłes dziedzine?
8 lut 13:05
Blitz:
8 lut 13:23
Blitz: PW możesz mi to wytłumaczyć, albo ktokolwiek?
8 lut 13:33
Aga1.: Rozwiążę inaczej 4x2+20x+25=−3x−8 (2x+5)2=−3x−8 I2x+5I=−3x−8 I teraz rozpatruję dwa przypadki
 −5 
1) gdy x≥

 2 
2x+5=−3x−8 rozwiąż i koniecznie sprawdź , czy x spełnia warunek 2) gdy x<−2,5 −2x−5=−3x−8 dokończ.
8 lut 13:49
Blitz: pierwiastek wyszedł mi 13.. a ma byc −3
8 lut 13:54
Blitz: jest ok, rąbnąłem się w obliczeniach a załozenie powinno być ...≥0 tak?
8 lut 13:58
Blitz: bo jesli tak to czemu x=−3 jest odpowiedzią skoro D jest x≥−2,5..?
8 lut 13:59
Mila: Drugi warunek (lub) jest dla x<−2,5
8 lut 14:08
Blitz: aa no jasne dzięki
8 lut 14:11
Blitz: I PW dzięki Wielkie
8 lut 14:12
Aga1.: W moim sposobie dziedziną jest R=(−;−2,5)U<−2,5;) Rozwiązania 1)x= −2,6∉<−2,5;) 2)x=−3∊(−;−2,5) Rozwiązaniem jest więc liczba −3.
8 lut 14:14