matematykaszkolna.pl
Rzucamy 300 razy kostką.Oblicz prawdopodobieństwo że: MarcinMG: Koledzy i koleżanki, ćwiczę przed maturą i natknąłem się na takie zadanie i nie mogę go ruszyć, prosiłbym o rozwiązanie by na przyszłość wyciągnąć wnioski i zobaczyć jak to się robi, gdyż z tego typem zadania się jeszcze nie spotkałem, a pewnie nie ma tu nic trudnego: Oto treść: Rzucamy 300 razy kostką.Oblicz prawdopodobieństwo że: a) nie uzyskamy co najmniej jeden raz "4" b) P(150≤ k ≤200)
5 lut 13:23
Artur_z_miasta_Neptuna: wskazówka −−− schemat Bernoulliego
5 lut 13:24
Artur_z_miasta_Neptuna: i nie bardzo rozumiem co oznacza podpunkt (b) czym jest 'k'
5 lut 13:25
MarcinMG: a) że uzyskamy co najmniej jeden raz "4" − błąd podczas przepisywania
5 lut 13:30
Basia: ad.a jeżeli dobrze rozumiem sformułowanie "nie uzyskamy co najmniej jeden raz 4" to jest ono równoważne ze stwierdzeniem "co najmniej raz coś innego niż 4" a to jest zdarzenie przeciwne do zdarzenia "wypadną same 4" |Ω| = 6300 A − co najmniej raz coś innego niż 4 A' − wypadną same 4 |A'| = 1
 1 
P(A) = 1−

 6300 
ad.b czegoś nie dopisałeś, co oznacza "k" ?
5 lut 13:30
Basia: no to będzie trochę inaczej A − przynajmniej raz 4 A' − ani raz nie ma 4 |A'| = 5300 dalej jak poprzednio
5 lut 13:32
MarcinMG: B) K to jest ta nie wiadoma ( ilość rzuconych oczek ), tutaj nazwali ją K, w innch zadaniach nazywają ją X itp...
5 lut 13:38
Basia: Ale jaka niewiadoma ?, co ona oznacza ? np. może być tak: k − liczba wyrzuconych "4" albo k − liczba rzutów, w których wypadło 5 lub 6 i tak dalej. Musi to być gdzieś napisane
5 lut 13:43
PW: Jesteś pewny, że dobrze nam interpretujesz liczbę k? Nie idzie tu o tzw. "liczbę sukcesów", przy czym nie bardzo wiadomo co jest "sukcesem"? Bo jeżeli mówisz tu o rozkładzie zmiennej losowej, to wątpię, że ćwiczysz przed maturą. Dobrze by było, gdybyś przepisał dokładnie treść zadania.
5 lut 13:48
MarcinMG: K = ilość sukcesów w N próbach jak kolega wyżej pisze zadanie jest związane ze schematem Bernoulliego
5 lut 14:14
Basia: to kiedy ten egzamin ze statystyki ?
5 lut 14:34
Kondi: Na rozszerzonej matmie pojawiają się takie zadania, nie koniecznie musi być to statystyka, bardziej mi wygląda to na zadania z metod probalistycznych co łączy się z kombinatoryką i prawdopodobieństwem i będziesz musiał kolego przysiąść do tego jeśli liczysz na zdanie rozszerzenia.
5 lut 14:52
MarcinMG: Ponawiam prośbę
5 lut 16:19
Basia: jeżeli sukcesem jest wyrzucenie 4 to p = 16 q = 1−p = 56 K − zmienna losowa K = liczba sukcesów w 300 próbach P(150≤K≤200) = ∑i=150,151,...,200 P(K=i) =
 
nawias
300
nawias
nawias
i
nawias
 
i=150,151,...,200
(16)i(56)300−i
  
teoretycznie; praktycznie byłyby potrzebne komputery NASA i liczy się to zupełnie inaczej przez porównanie z rozkładem normalnym (jeżeli np>5 i n(1−p)>5) albo z rozkładem T−Studenta jeżeli, któraś z nierówności nie jest spełniona ale to już zdecydowanie wykracza poza program szkolny
5 lut 16:26
MarcinMG: dzięki wielkie, to jest już całość rozwiązania ? Próbowałem coś wykombinować oglądając ( etrapeza ) lecz nie jest to takie hop siup ...
5 lut 16:30
Basia: na poziomie szkoły średniej tak na poziomie statystyki na studiach nie
5 lut 16:40