matematykaszkolna.pl
Rysowanie funkcji Blitz: Mam problem z rysowaniem funkcji, mam takie zadanie Naszkicuj wykresy funkcji f oraz g(x)=f(2−x) a) x−2x2 b) ||x|−2| c) |(x−1)2−3| Nie wiem za bardzo jak do tego podejsć, funkcje które rysowałem wczesniej były jakieś prostrze gdzie wystarczyło tylko zrobić ściezkę przekształceń a te są jakieś dziwne
5 lut 13:08
Artur_z_miasta_Neptuna: a) x2 = |x| f(x) = x − |x| = 0 gdy x>0 ; 2x gdy x<0
5 lut 13:10
Artur_z_miasta_Neptuna: 2) krok 1 narysuj f(x) = |x| krok 2 narysuj f(x) = |x| − 2 krok 3 narysuj f(x) = | |x| − 2|
5 lut 13:11
Dominik:
 x − 2x dla x ≥ 0 
a) f(x) = x − 2x2 = x − 2|x| =
 x + 2x dla x < 0 
 2 − x − (2 − x) dla x ≥ 0 
g(x) = f(2 − x) =
 2 − x + (2 − x) dla x <0 
dokoncz i narysuj
5 lut 13:11
Dominik:
 x − 1 − 3 dla x ≥ 1 
c) f(x) = |(x − 1)2| − 3 = |x − 1| − 3 =
 −(x − 1) − 3 dla x < 1 
 2 − x − 1 − 3 dla x ≥ 1 
g(x) = f(2 − x) =
 −(2 − x − 1) − 3 dla x < 1 
5 lut 13:14
Dominik: w a) poprawiam g(x)
 2 −x − 2(2 − x) dla x ≥ 0 
g(x) = f(2 − x) =
 2 − x + 2(2 − x) dla x < 0 
5 lut 13:16
Blitz: jak mam narysować funkcje x−2x ?
5 lut 13:18
Dominik: b) f(x) = ||x| − 2| x ⇒ symetria ujemnych wartosci wzgledem OX ⇒ |x| ⇒ translacja o wektor [0, −2] ⇒ |x| − 2 ⇒ symetria ujemnych wartosci wzgledem OX ⇒ f(x) g(x) = f(2 − x) = f(−(x − 2)) f(x) ⇒ translacja o wektor [2, 0] ⇒ f(x − 2) ⇒ symetria wzgledem OY ⇒ f(−(x − 2)) = f(2 − x) = g(x)
5 lut 13:20
Dominik: jak to jak? x − 2x = −x −x chyba umiesz narysowac?
5 lut 13:20
5 lut 13:20
Dominik: http://www.podkowa.gda.pl/sklep.php?s=karta&id=76 a najlepiej kup sobie takie tablice − bardzo przydatne przez cale LO.
5 lut 13:22
Blitz: tak narysuje −x narysuje również −2x ale jak mam stworzyć jeszcze dodatkowo x ?
5 lut 13:28
Dominik: nie rozumiem. zalozmy ze masz f(x) = 5x − 4x czyli f(x) = 5x − 4x = x (ODEJMUJE) rysujesz prosta nachylona przechodzaca przez punkt (0,0) nachylona do OX pod katem 45o. jasne?
5 lut 13:31
Dominik: chyba sie nie rozumiemy.
5 lut 13:31
Blitz: hahahhahaha sorki jasne masz racje, chyba mi mózg już się zlasował od tych zadań bo ja chciałem narysować najpierw −x potem −2x i potem x−2x zamiast odjąć już jest jasne emotka
5 lut 13:36
pop: a jeśli chodzi o przykłąd b to g(x)= ||x|−2I jak powinna wyglądać ścieżka przekształceń? tak? −x →T[0,2]→ −x+2 →|f(x)|→ |−x+2| →T[0,−2]→ |−x+2|−2 →|f(x)|→ ||−x+2|−2| czy tak? −x →|f(x)|→ |−x| →T[−2,0]→ |−x+2| →T[0,−2]→ |−x+2|−2 →|f(x)|→ ||−x+2|−2| Czy jeszcze inaczej? Bo to za wyjdą inne funkcje?
5 lut 13:53
Blitz: Mam dwa pytania 1. Dlaczego w przykładzie c pierwszy moduł jest tak po prostu opuszczany? 2. Czy przykłąd c) jest na pewno dobrze rozwiązany? Dlaczego nagle −3 wyszło za moduł?
5 lut 14:02
Blitz:
5 lut 14:08
Blitz: halo?
5 lut 14:16
Blitz: wytłumaczy mi to ktoś
5 lut 14:29
Blitz: hej no niech mi ktoś odpowie na te dwa pytania prosze
5 lut 14:53
Dominik: @pop, napisalem wszystkie konieczne przeksztalcenia w b) @Blitz, 1. zrobilem to w pamieci − mysle, ze definicje wartosci bezwzglednej znasz.
 x − 1 dla x ≥ 1 
|x −1| =
 −(x − 1) dla x < 1 
2. rzeczywiscie, zapomnialem o zewnetrznym module. poprawiam. f(x) = |(x − 1)2 − 3| = ||x − 1| − 3| zrobilbym to tak:
 x − 1 − 3 dla x ≥ 1 
h(x) = |x − 1| − 3 =
 −(x − 1) − 3 dla x < 1 
h(x) ⇒ odbicie ujemnych wartosci wzgledem OX ⇒ f(x) f(x) ⇒ translacja o wektor [2, 0] ⇒ f(x − 2) ⇒ symetria wzgledem OY ⇒ f(−(x − 2)) = f(2 − x) = g(x)
5 lut 14:56
Dominik: i nie stresuj sie, gdy ktos od razu nie odpowiada. bylem w sklepie.
5 lut 14:56
Blitz : sorki czyli rysując f(x) rysuje h(x) i nakładam moduł (odbicie względem OX) tak? a co do g(x) a gdybym zrobiła najpierw symetrie f(x) wzgl. OY i potem translacje [−2,0] teoretycznie wyszłoby to samo ale wykres inny...?
5 lut 15:06
Dominik: 1 pytanie − ta 2 pytanie − NIE! kolejnosc przeksztalcen ma znaczenie. gdybys najpierw przesunela o wektor, a potem odbila wzgledem OY to otrzymalibysmy f(x) ⇒ [2, 0] ⇒ f(x − 2) ⇒ symetria wzgledem OY ⇒ f(2 − x) najpierw SOY, potem wektor f(x) ⇒ SOY ⇒ f(−x) ⇒ [2, 0] ⇒ f(−x − 2) f(−x − 2) ≠ f(2 − x)
5 lut 15:12
Blitz: ale chodziło mi o translacje o wektor [ 2,0 ]
5 lut 15:15
Dominik: nie ma to znaczenia
5 lut 15:15
Dominik: narysuj te wykresy i sprawdz czy sa takie same. napisalas, ze nie. wyzej na drodze przeksztalcen ci napisalem, co sie odpowiednio otrzymuje. czyli w teorii, jak i w praktyce, takie funkcje sie roznia. jak juz pisalem, kolejnosc przeksztalcen ma znaczenie.
5 lut 15:17