matematykaszkolna.pl
Ciągłość - Sens zadania ? Bakus1993: Nie rozumiem sensu zadania, tzn jego 2 części, z tym f(0). Poza tym, czy cosx można jakoś zamienić z 1 trygonometrycznej ? Oto zadanie : Funkcja f jest określona wzorem f(x) =cosx − 1x2 , gdy − π2 ≤ x ≤ π2 i x≠0 . Jeśli to możliwe to zadać wartość f(0) tak, że f stanie się funkcją ciągłą w punkcie x = 0.
1 lut 23:42
Mila: Liczysz granicę lewostronną i prawostronną w x=0.
 cosx−1 
lim {x→0+}

=0
 x 
 cosx−1 
lim {x→0−}

=0⇔
 x 
 cosx−1 
lim {x→0}

=0
 x 
Nadajemy wartość: f(0)=0 Istnieje granica w 0 i granica jest równa wartości funkcji w zerze.
2 lut 00:07
Bakus1993: Ale nie bardzo rozumiem to polecenie : Zadać wartość f(0). ? To wystarczyło po prostu pokazać , że w funkcja ma wartość granicy = wartości funkcji w 0 ?
2 lut 00:37
Mila: rysunekAle zauważ że x=0 nie należy do dziedziny, bo nie wolno dzielić przez 0. wykres może wyglądać tak. Dopiero po nadaniu wartości będzie tam w zerze wartość,
2 lut 00:54