matematykaszkolna.pl
najmniejsza i największa wartość funkcji!!! Ola: Znajdź najmniejszą i największą wartość funkcji y= 2x2+2x−4 w przedziale: a) <0,1/2> b) <−1, 1 1/2>
9 cze 17:45
AS: rysunekUwaga: maksimum funkcji nie musi być wartością największą funkcji w przedziale minimum funkcji nie musi być wartością najmniejszą funkcji w przedziale y = 2*x2 + 2*x − 4 Δ = 22 − 4*2*(−4) = 4 + 32 = 36 , Δ = 36 = 6 x1 = (−2 − 6)/4 = −2 , x2 = (−2 + 6)/4 = 1 Położenie wierzchołka xw = −b/(2*a) = −2/(2*2) = −1/2 , yw = −Δ/(4*a) = −36/(4*2) = −−9/2 By rozstrzygnąć problem należy w przedziale ustalić: maksimum i minimum (jeżeli istnieją) i wartości na krańcach przedziału a) przedział <0,1/2> y(0) = 2*02 + 2*0 − 4 = −4 y(1/2) = 2*(1/2)2 + 2*1/2 − 4 = 1/2 + 1 − 4 = −2 1/2 Wierzchołek paraboli znajduje się poza przedziałem Wartość najmniejsza y = −4 dla x = 0 Wartość największa y = −2 1/2 dla x = 1/2 b) przedział < −1,3/2> y(−1) = 2*(−1)2 +2*(−1) − 4 = 2 − 2 − 4 = −4 y(3/2) = 2*(3/2)2 + 2*3/2 − 4 = 9/2 + 3 − 4 = 7/2 Wierzchołek paraboli mieści się w przedziale <−1,3/2> Wartość najmniejsza i zarazem minimum y = −9/2 dla x = −1/2 Wartość największa y = 7/2 dla x = 3/2
11 cze 09:18
Bogdan: Mała uwaga. Nie ma potrzeby wykonywać obliczeń zbędnych. W przypadku wyznaczania najmniejszej oraz największej wartości funkcji kwadratowej w określonym przedziale <x1, x2>, najpierw wyznacza się xw wierzchołka paraboli i jeśli: a) xw ∊ <x1, x2> to wyznacza się yw = f(xw), b) xw ∉ <x1, x2> to nie wyznacza się yw. Np. w przykładzie a)
 1 2 
y = 2x2 + 2x − 4 i x ∊ <0.

>, xw = −

∉ <x1, x2>
 2 4 
Nie obliczamy yw, Δ, a już nieporozumieniem jest obliczanie miejsc zerowych. Obliczamy: f(0) = −4, to jest wartość najmniejsza
 1 1 1 1 
f(

) = 2*

+ 2*

− 4 = −2

, to jest wartość największa.
 2 4 2 2 
11 cze 12:48
AS: W zasadzie zgadzam się z uwagami,chociaż te niby zbędne obliczenia szkody nie przynoszą. (utrwalenie materiału) Miejsca zerowe wyliczałem by naszkicować wykres funkcji a i trochę co niektórym respondentom przypomnieć jak się oblicza miejsca zerowe.
11 cze 13:02
Eta: emotka....
11 cze 13:07
Bogdan: No Asie, szkody nie przynoszą, ale po co? W ten sposób można by jeszcze dopisać np. postać kanoniczną i iloczynową funkcji, określić jej monotoniczność i podać jeszcze kilka innych informacji − dla utrwalenia materiału. W tym gąszczu wiadomości bezpośrednie rozwiązanie zadania jest mało widoczne i dla czytającego taki zapis odpowiedzi staje się nieczytelny.
11 cze 13:13