matematykaszkolna.pl
kwadratówka ahas: powiedzcie mi ile wynosi (1−x2)2 i dlaczego
27 sty 13:11
ahas: >
27 sty 13:23
Skipper: |1−x2|
27 sty 13:24
Aga1.: (1−x2)2=1−x2, gdy 1−x2≥0 Z definicji pierwiastka kwadratowego i ze wzoru a2=a, jeśli a≥0
27 sty 13:29
Aga1.: Gdyby było (1−x2)2=I1−x2I
27 sty 13:31
Skipper: a niby czym się różni (1−x2)2 od (1−x2)2
27 sty 13:36
Skipper: wzory z gimnazjum się kłaniają
27 sty 13:37
Dominik: @Skipper − dla obu wyrazen jest inna dziedzina x.
27 sty 13:44
Skipper: ... to rozwiąż w tych swoich różnych dziedzinach ... i odpowiedz na pytanie zadania
27 sty 14:22
PW: Aga1 odpowiedziała fachowo na zadane pytanie w pierwszym wejściu o 13:29. Po swojemu wytłumaczę to innymi słowami: Skoro autor zadania napisał 1−x2, to należy rozumieć, że wyrażenie to ma sens, czyli 1−x2>0. Autor zadania nie mógł pytać np. ile jest (−8)2, bo by sam popełnił błąd. Aga1 tylko podkreśliła, że takie musi być założenie: 1−x2≥0. Wobec tego (1−x2)2=1−x2. W drugim wejściu o 13:31 chciała niejako ostrzec, że przy drobnej zmianie polecenia (a więc już mówi o innym zadaniu) rozwiązanie jest inne. Wyrażenie (1−x2)2 jest nieujemne (bo jest kwadratem), ale jego pierwiastek, który musi być liczbą nieujemną, może być równy (1−x2) − jeśli to wyrażenie jest nieujemne − albo (1−x2). W tym zadaniu dziedziną są wszystkie liczby rzeczywiste, a w poprzednim nie, dlatego rozwiązanie poprawne tego drugiego zadania jest takie jak napisała Aga w drugim wejściu. Dominik zwracał uwagę, że dziedziny są inne.
27 sty 15:20