matematykaszkolna.pl
. asdf: granice funkcji Posiada ktoś zbiór zadań z granic funkcji z odpowiedziami?
14 sty 20:56
Bobek: Google.pl
14 sty 20:59
asdf: co to za strona?
14 sty 21:04
Amaz: Ja mam.
14 sty 21:13
asdf: limx → 0 (cosx)1/x = [1] limx → 0 (1+cosx−1)1/x = limx → 0 [(1+cosx−1)1/(cosx−1)]{cosx−1/x} = limx → 0 [(1+cosx−1)1/(cosx−1)]{−(1−cosx)/x} = limx → 0 [(1+cosx−1)1/(cosx−1)]{−(1−cosx)*x/x*x} = limx → 0 [(1+cosx−1)1/(cosx−1)]{−(1−cosx)*x/x2} = limx → 0 n[(1+cosx−1)1/(cosx−1)]{−(1−cosx)*x/x2} = = e1/2*0 = 1 dobrze?
14 sty 21:16
asdf: @Amaz mógłbyś podrzucić?
14 sty 21:16
Amaz: Ok. Zaraz wrzuce na jakiś serwer, to tylko 3mb.
14 sty 21:18
14 sty 21:19
Amaz: Napisz jak pobrałeś, a potem niech jakiś admin zedytuje tego posta, ponieważ nie można umieszczać takich pdfów w necie.
14 sty 21:21
asdf: Dziękuję.
14 sty 21:23
asdf: Sprawdzisz te zadanie?
14 sty 21:24
Amaz: asdf ten przykład co napisałeś jest bardzo oczywisty i moim zdaniem pierwsza linijka jest wystarczająca.
14 sty 21:27
asdf: a taie zadanie: (5+26)x + (5−26)x = 10 log5+26(5+26)x + log5+26(5−26)x = 10 log5+26( (5+26)(5−26)x) = 10 x * log5+26(25−4*6) = 10 x* log5+261 = 10 x*0 = 10 ....jak to rozwiązać?
14 sty 21:31
Amaz: No to łatwe. Musisz zauważyć, że (5+26)(5−26) = 1, zatem są to liczby odwrotne. Wtedy robisz podstawienie: a = 5+26 oraz 1a = 5−26, wtedy: ax + (1a)x = 10 /* ax a2x − 10ax + 1 = 0, kolejne podstawienie: ax = t t2−10t+1 = 0 Delta = 96, Delta = 46 t1 = 5 − 26, t2 = 5 + 26 A dalej poradź sobie sam.
14 sty 21:43
asdf: dzieki, zrobiłem.
14 sty 21:45
asdf: co robię źle?:
 1−cosx 0 
limx→0

= [

]
 sinx 0 
 (1−cosx)(1+cosx) 
limx→0

=
 sinx1+cosx 
 (1−cos2x) 
limx→0

=
 sinx1+cosx 
 sin2x 
limx→0

=
 sinx1+cosx 
 |sinx| 
limx→0

=
 sinx1+cosx 
i teraz trzeba rozpatrzyć obustronne granice? (bo jest wartość bezwzględna?) dla x→0:
 −sinx −1 
limx→0

=

 sinx1+cosx 2 
dla x→0+
 +sinx 1 
limx→0

=

 sinx1+cosx 2 
tak?
14 sty 22:55
Mila: dobrze.22:55
14 sty 23:02
asdf: dzięki, a takie coś: limx−>1 (1−x)tg(πx/2): zmienna (juz bez wyprowadzania): y→0; x = 1−y limy−>0 (1−(1−y))tg(π(1−y)/2) = limy−>0 (y)tg(π(1−y)/2) = limy−>0 (y)tg(π−πy)/2) = limy−>0 (y)tg(π/2−πy/2)) = limy−>0 (y)ctg(πy/2) = limy−>0 (1+y−1))1/(y−1)(y−1) / ctg(πy/2) = limy−>0 (1+y−1))1/(y−1)(y−1)sin(πy/2) / cos(πy/2) = e−1*0/1 = e0 = 1 co mam źle?
14 sty 23:07
Mila:
 π π π π 
tg

x=ctg(


x)=ctg[

(1−x)]
 2 2 2 2 
skorzystaj z tego
14 sty 23:23
Mila: rysunek
 π π π π 
tg

x=ctg(


x)=ctg[

(1−x)]
 2 2 2 2 
skorzystaj z tego
14 sty 23:26
Krzysiek: i nie możesz skorzystać z liczby 'e' przecież nie jest spełnione założenie... (1+an )1/an →e pod warunkiem,że an→0 a tutaj tak nie jest...
14 sty 23:38
asdf: Dziękuję za odpowiedzi. Próbuję dostosować się do Waszych wskazówek, ale coś mi to opornie idzie Dlaczego nie mogę zastosować wzoru? przecież jest: (1+y−1)1/(y−1) y→0
14 sty 23:47
asdf: Mam kolejne zadanie typu: hardkor na dobranoc
 3x−1 + x−1 
limx→1

 4x−1 
jak to rozbroić? próbowałem rozłożyć na czynniki, ale nie wychodzi..
15 sty 00:15
asdf: .
15 sty 00:56
jikA: Można zrobić tak
 4x − 1[(x − 1)1/12 + (x − 1)1/4] 
limx → 1

=
 4x − 1 
limx → 1 [(x − 1)1/12 + (x − 1)1/4]} = 0 + 0 = 0 Podstawienie x − 1 = t12
 t4 + t6 t3(t + t3) 
limt → 0

= limt → 0

= limt → 0 (t + t3) = 0 +
 t3 t3 
0 = 0
15 sty 01:06
Basiek:
 0 
[

]
 0 
de l'Hospitalem to?
15 sty 01:07
asdf: dzięki @Basie niestety − bez "delopitala"
15 sty 01:13
Basiek: Czemuż to?emotka
15 sty 01:14
asdf: napisz podanie do wykładowcy.
15 sty 01:15
Basiek: Zabronił Wam użyć 'Delopitala'? Złoczyńca!
15 sty 01:16
asdf: zabronił
15 sty 01:20
Basiek: Dziwacznie. Dobra, zaraz zwrócę całą mą 'wiedzę', ale idę się uczyć. Za chwilę wstaję na egzamin....emotka
15 sty 01:21
jikA: Tutaj nie ma potrzeby de l'Hospitalem bo byśmy w nieskończoność mogli to liczyć.
15 sty 01:21
asdf: chyba nie tylko ty masz egzamin...ja w tym tygodniu mam jeszcze 1 kolokwium, 2 zaliczenia emotka
15 sty 01:27
Basiek: Aaaa tam, kolokwia to mam jeszcze 2. W tym tygodniu prócz tego egzaminu. emotka W przyszłym tygodniu cudem tylko jeden egzamin i jeden kolos (prawdopodobieństwo, macierze, funkcje dwóch zmiennych), żeby za 2 tygodnie rozpocząć 'maraton': kolosa zaliczeniowy z całego semestru z dwóch przedmiotów zaraz po sobie.... Ciężki to okres dla każdego studenta. emotka Sesja is coming, brave yourself. emotka
15 sty 01:32
asdf: do boju!
15 sty 01:36
Basiek: Jutro... to jest dziś będzie ciężko. To niesamowite, jakich GŁUPOT człowiek musi się nauczyć.
15 sty 01:37
asdf: dobrze, ze tych glupot nie bedzie trzeba pamietac za 5 lat emotka
15 sty 01:50
Basiek: No nie wiem... Te artykuły chyba będą mnie prześladować wieczność całą... straszne to.
15 sty 01:53
asdf: Zapomnisz...a teraz spać!...ja wziąłem tabletke i w kime emotka Dobranoc!
15 sty 01:54
Basiek: Branoc, branoc...
15 sty 01:55