matematykaszkolna.pl
pytanie tn: Listonosz rozmieszcza 5 listów do trzech skrzynek. Powiedźcie czy dobrze rozpisuję moc zdarzenia, że żadna skrzynka nie była pusta.
 
nawias
5
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
5
nawias
nawias
2
nawias
 
|A| = 57 − (5 −
(47−4) −
(37−3) −
(27−2))
    
13 sty 18:59
tn: Tfu, było 7 listów, a 5 skrzynek.
13 sty 18:59
PW: Rozważmy zbiór . (1) {a1,a2,a3,a4,a5,a6,a7}. Z takiego zbioru można utworzyć 5 niepustych podzbiorów w ten sposób, że: A − do jednego ze zbiorów zaliczymy 3 z tych elementów, a do pozostałych czterech − po jednym albo B − do dwóch podzbiorów weźmiemy po dwa elementy, a do pozostałych trzech − po jednym. Uzasadnienie: 7 = 3+1+1+1+1 albo 7=2+2+1+1+1 − innych możliwości przedstawienia liczby 7 w postaci sumy 5 dodatnich składników naturalnych nie ma.
 
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
 
3−elementowy podzbiór zbioru 7−elementowego można utworzyć na
sposobów.
  
 
nawias
7
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
5
nawias
nawias
2
nawias
 
Dwa 2−elementowe podzbiory zbioru 7−elementowego można utworzyć na
.
:2 sposobów
   
(dzielenie przez 2 zapobiega uwzględnianiu kolejności wyboru). Każdy podział typu A lub typu B oznacza 5! możliwości rozłożenia listów do 5 skrzynek, tak więc wszystkich możliwości rozłożenia listów w ten sposób, aby w każdej skrzynce był co najmniej jeden list, jest
 
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
 1 
nawias
7
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
5
nawias
nawias
2
nawias
 
5!.(
+

.
.
)
  2   
Rozwiązanie powyższe zakłada, że listy są rozróżnialne (stąd mnożenie przez 5!, które gwarantuje rozróżnienie nie tylko skrzynek z większą od 1 liczbą listów, ale również rozróżnienie sytuacji, gdy listy w skrzynkach zawierających po 1 liście zostały zamienione miedzy sobą. Nie wiem, czy otrzymaliśmy te same wyniki − nie umiem ocenić Twojego, bo nic nie komentujesz, a zapis budzi wątpliwość − gdyby potraktować go tak jak jest to napisane i opuścić nawias przed piątką, to wynik przekroczy 57 − będzie 57−5 plus wyrażenie dodatnie.
14 sty 00:25
14 sty 00:33
PW: @Mila:Mam to samo. Różnica polega na sposobie opowiadania. U mnie skrzynki "stoją i nic nie robią", a listonosz wkłada do nich wyodrębnione 5 podzbiorów na wszystkie możliwe sposoby (zmieniając kolejność tych podzbiorów). Tam działają dwutorowo − najpierw wybierają skrzynki, a potem do nich wkładają podzbiory o założonej liczności i osobno permutują listy w skrzynkach "jednolistowych", według mnie trochę tamto przegadane (może popełniam gafę, bo nie doczytałem, kto jest autorem). W każdym razie zadanie "na zapalenie płuc", na pewno nie nadaje się na maturę z uwagi na czas potrzebny do opisania sposobu myślenia, nawet jeśli się wszystko rozumie.
14 sty 02:20
Mila: PW − nie śledziłam rozwiązań, uważam zadanie za sztuczne i nie lubię tego typu zadań. Jesli muszę, wtedy rozwiązuję.
15 sty 00:27
tn: @PW, chciałbym to rozumieć tak jak i Ty emotka Ja miałbym pomysł, żeby od wszystkich możliwości rozdań odjąć te, które sprawiają, że jedna skrzynka jest pusta, dwie, trzy, cztery, pięć, lub 6 Chciałbym to rozwiązanie przeforsować, ale nie potrafię.
16 sty 01:00
PW: Można w ten sposób, ale będzie to trudniejsze. W gruncie rzeczy będziesz musiał rozwiązać to samo zadanie kilka razy : najpierw dla jednej skrzynki, potem dla dwóch, następnie dla trzech i czterech, a liczbę zdarzeń ustalać biorąc pod uwagę, że skrzynki puste można wybierać na wiele sposobów. Byłoby to rozwiązanie poprzez zdarzenie przeciwne − zamiast liczyć zdarzenia sprzyjające zdarzeniu "każda skrzynka ma co najmniej jeden list" liczyłbyś zdarzenia sprzyjające przeciwnemu − "co najmniej jedna skrzynka nie ma listu". W tym wypadku lepiej jest liczyć "wprost".
16 sty 12:04
16 sty 16:00
PW: Nie chce mi się przeliczać tego co policzył program, pewnie się nie pomylił. Jeżeli sens pytania jest taki: "dlaczego nie otrzymałem poprawnego rozwiązania zadania", to jasne − wzór nie odzwierciedla treści zadania.
16 sty 16:12
Mila:
 
nawias
5
nawias
nawias
1
nawias
 
Jeżeli wybrałeś,że jedna skrzynka pusta
to 7 listów rozkladasz do 4 skrzynek,
  
Liczba sposobów jest dość trudna do policzenia. załóżmy,że s1 pusta rozkład może być: (s2;s2;s2;s3;s3;s3;s3) a Ty odjąłeś tylko sytuacje gdy wszystkie będą w 2 lub w 3 lub .. Gdyby listy były nierozróznialne, wtedy łatwo da się policzyć. Odradzam ten sposób. łatwo policzyc w tym zadaniu dla sytuacji: 3puste, 4 puste. W takim razie polecam sposób z info (raczej I). Nie analizowałam sposobu PW.
16 sty 17:14
b.: analizowałem rozwiązanie PW i wydaje mi się ono poprawne
16 sty 17:22
b.: sposób I z linku jest prawie taki jak rozwiązanie PW (choć moim zdaniem nieco bardziej skomplikowany)
16 sty 17:24
Mila: Przy lepszej pogodzie przeanalizuję. Dziękuję b emotka
16 sty 17:25
tn: Tak Mila. Musiałoby to być nierozróżnialne, albo też łatwiejsze do przetrawienia. Nie ma co pchać się z tym na siłę. Dzięki za pomoc
16 sty 18:50