PW: W ogóle to nie powinno być takiego zapisu.
Zgadzam się, że nawet w niektórych podręcznikach się to pojawia, ale to tylko źle świadczy o
ich autorach.
Umówmy się raz na zawsze: "procent" to literackie określenie setnej części (jednocześnie musi
być podany obiekt, którego setne części liczymy) , i jako określenie literackie nie powinien
pojawiać się w działaniach matematycznych.
Przykład. Dwanaście procent Polaków choruje na cukrzycę. To "literatura", określenie gazetowe.
Jeżeli chcemy je zapisać matematycznie, to "przekładamy literaturę na język matematyki" i
piszemy:
c− liczba chorych na cukrzycę, x − liczba Polaków
Zawsze zjadliwie pytam swoich uczniów: gdyby napis 0,29
.5% miał sens, to powinien mieś sens
również napis
3%
.5%,
tylko wynik to będzie co? − Procent kwadratowy?
Jedyne wyjście dyplomatyczne z tej sytuacji to podpowiedziane przez
Artura − znaczek %
| | 1 | |
zamienić na mnożenie przez " |
| " i przemilczeć, że autor zadania miesza literaturę z |
| | 100 | |
matematyką, żeby nie powiedzieć dosadniej.