matematykaszkolna.pl
ułamki - zadanko ania:
 
nawias
16
nawias
nawias
5
nawias
 44 
20 + 9 * −
= −

mógłby mi ktoś wytłumaczyć jak to jest obliczone bo mi
  5 
wychodzą jakieś wielkie liczby
31 maj 20:41
♊: Jesteś pewna, że dobrze napisałaś zadanie?
31 maj 20:44
kaz: 20+9*(−165)=−445 20+(−1445)=−445
31 maj 20:46
kilo: w czym masz problem
31 maj 20:47
ania: to jest tylko część działania w której sie pogubiłam, bo wynika z tego że trzeba ułamek przemnożyć przez 9 no i dodać 20 ale wtedy wynik jest całkiem inny, przynajmniej mi to nie wychodzi
31 maj 20:48
♊:
 16! 
to tak − aniu to co Ty napisałaś to jest dwumian newtona i oznacza tyle co

a to
 5! 11 ! 
trochę duża liczba jest
 16 
Natomiast (−

) to już zupełnie inna bajka ;)
 5 
 16 
Napisz mi co Ci wyszło po wymnożeniu 9*(−

)
 5 
31 maj 20:53
ania:
 144 
już wiem gdzie sie gubie 20 + (−

) =
 5 
 44 
i w jaki sposób wynik jest −

 5 
31 maj 20:53
kilo: 9*−(16/5) 9 to 9/1*−(16/5) mnożysz licznik przez licznik mianownik przez mianownik
31 maj 20:53
kilo: 144/5 musisz podzielic i wychdzi −28.8
31 maj 20:54
♊:
 5 20*5 100 
20 = 20 * 1 = 20

=

=

 5 5 5 
31 maj 20:57
kilo: i teraz masz 20 −28,8= −8,8
31 maj 20:57
♊:
 5 
Tam powinno być 20 *

 5 
Już rozumiesz ?
31 maj 20:57
♊: kilo twój sposób jest mało uniwersalny, bo się musisz męczyć z zamianą ułamków ;) Jak będziesz miał ułamek z twójką w mianowniku to będziesz miał problem ;)
31 maj 21:00
kilo: to Ty tłumaczemotka
31 maj 21:01
♊: Znaczy się nie mówię, ze jest zły, bo nie jest, po prostu sprawdza się dobrze dla małej ilości danych, z którymi ani może sobie później nie poradzić.
31 maj 21:03
♊: Aktualnie czekam na odpowiedź zainteresowanej :)
31 maj 21:03
ania: właśnie próbuje to zrozumieć, ale coś nie bardzo mi to wychodzi, a jaki jet ten drugi sposób jeżeli można wiedzieć
31 maj 21:07
♊: Znaczy się to to było to co Ci zaprezentowałem.
 100 
Musisz zamienić 20 na

 5 
Zamianę napisałem w poście opisanego: 31 maj 20:57
31 maj 21:11
ania: ok chwile nad tym posiedze, jakos to razgryzę moze
31 maj 21:14
♊: Może inaczej . . .
 20 
20 to tyle samo co

a ty chcesz mieć w mianowniku 5 (no, może nie chcesz, ale potrzebne
 1 
Ci to będazie do rozwiązania zadania :P ).
 20 cośtam 
Więc musisz

na

Jak to zrobisz ?
 1 5 
Żeby wynik pozostał taki sam to musisz pomnożyć licznik i mianownik przez tą samą liczbę.
20 20*5 100 

=

=

1 1*5 5 
Teraz przystępniej to przedstawiłem ?
31 maj 21:17
ania: jak to sie mówi ''jak chłop krowie na miedzy'' mi tłumaczyliście krok po kroku wspólnymi siłami jakoś sie udało już zrozumiałam dziekujeemotka*
1 cze 00:51