matematykaszkolna.pl
dwa zadania tn: Witam. 1. W pierwszej urnie jest 6 kul czarnych i 4 białe, a w drugiej urnie 7 czarnych i 8 białych. Losujemy dwie kule bez zwracania z pierwszej urny i dwie kule ze zwracaniem z drugiej urny. Jakie jest prawdopodobieństwo wylosowania dokładnie trzech kul białych Tego zadania nie rozumiem w ogóle. 2. W sklepie owocowo−warzywnym w sprzedaży jest sześć odmian jabłek. Każdy z sześciu klientów, którzy dokonali zakupów w tym sklepie w ciągu ostatniej godziny, kupił kilogram jabłek. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia: B−trzy osoby kupiły jabłka tej samej odmiany, a pozostałe trzy kupiły jabłka różnych odmian. Tutaj w tym drugim, Nie rozumiem. Niby otrzymałem wynik jaki trzeba, ale jednak nie wiem dlaczego dobrze. Popatrzcie: Wybieram trójkę osób. Kombinacja 3 z 6. Mnożę razy sześć, bo na tyle sposobów ta trójka może wybierać sobie jeden rodzaj. Potem powinienem mnożyć razy 5 * 4 * 3. Ale wg mnie, powinienem potem mnożyć razy: (3*5) * (2*4) * (1*3). Dlatego tak, ze potrzebuję, że wybieram najpierw osobę, a potem dla niej jakąś odmianę. Dlaczego więc nie powinno być tak jak ja napisałem?
29 gru 21:17
Eta: rysunek Z U1 −− losowanie bez zwracania , z U2 −−− losowanie ze zwracaniem zd.A={ (B,B, b, c) (B,C,b, b)}
 4 3 8 7 4 6 8 8 
P(A)=

*

*

*

+

*

*

*

=.....
 10 9 15 15 10 9 15 15 
29 gru 22:58
PW: Strasznie podchodzisz do rozwiązywania zadań. Jest to sposób, który skrótowo określam nazwą "Jak to się robi", odpowiedź brzmi − "to trzeba pomnożyć". Elementarz: skonstruuj przestrzeń zdarzeń elementarnych Ω (inaczej mówiąc opisz wszystkie możliwe zdarzenia, nic jeszcze nie licząc). No więc: zdarzeniami elementarnymi są wszystkie możliwe przyporządkowania "klient → odmiana jabłka". Klienci są w sposób naturalny uporządkowani przez kolejność przychodzenia do sklepu. Dobrym modelem matematycznym będą więc wszystkie ciągi sześciowyrazowe o wartościach w zbiorze {1,2,3,4,5,6}. Na przykład jednym ze zdarzeń jest (3,4,1,1,2,6) − ciąg ten ilustruje przypadek "pierwszy klient nabył jabłka trzeciej odmiany, drugi klient − jabłka czwartej odmiany, trzeci i czwarty klient kupili jabłka pierwszej odmiany, piąty − drugiej i szósty − szóstej. takie ciągi nazywane są 6−elementowymi wariacjami z powtórzeniami o wartościach w zbiorze 6−elementowym. Oczywiście tego wszystkiego w rozwiązaniu zadania nie musisz pisać − wystarczy Ω = {(a1,a2,a3,a4,a5,a6): ai∊{1,2,3,4,5,6}}, |Ω| = 66 Jeżeli jednak tego nie zrobisz, tylko zaczynasz gorączkowo kombinować − co przez co pomnożyć, żeby "wyszło", to przepadłeś. Spróbuj teraz elegancko opisać: jakie wariacje tworzą zdarzenie B.
29 gru 23:18
tn: Dzięki Wam za wsparcie! Jutro przeanalizuję co napisaliście na spokojnie Dzięki wielkie za zaangażowanie emotka
29 gru 23:23
Mila: zadanie 2)
nawias
6
nawias
nawias
3
nawias
 
wybrana trójka osób (kupi tę samą odmianę)
 
nawias
6
nawias
nawias
1
nawias
 
wybór odmiany
 
V53=5*4*3 to 3 wyrazowe wariacje bez powtórzeń z 5 elementów
 
nawias
6
nawias
nawias
3
nawias
 
|B|=
*6*5*4*3
  
29 gru 23:25
Eta: emotka
29 gru 23:28
Mila: 1) mamy sytuacje sprzyjające:
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
BBBC
*8*7=6*56
  
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
BBCB
*7*8=6*56
  
 
nawias
4
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
1
nawias
 
BCBB
*
*82=24*64
   
z I urny kolejność nie jest ważna w drugiej tak Czarnym kolorem I urna czerwony II urna
 6 56 24 64 
P(A)=2*

*

+

*

=
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 152 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 152 
 736 
=

 153 
30 gru 00:02
Eta: Echh .... zapomniałam o kolejności emotka
30 gru 00:18
Mila: Witaj Eto, nie sprawdzałam Twojego rozwiązania, ale pamiętam, że moi uczniowie zawsze mają problem z tym zadaniem.
30 gru 00:24
Eta: Na to samo wyjdzie i moim sposobem po dorzuceniu jeszcze (BBcb) emotka
30 gru 00:33