matematykaszkolna.pl
do sprawdzenia Niunia:): Bardzo bym prosiła o sprawdzenie zadania czy dobrze zrobiłam oraz czy mój tok rozumowania jest poprawny Treść zadania: Punkty B=(0,10) i O=(0,0) są wierzchołkami trójkąta prostokątnego OAB, w którym IKątOABI=90 Stopni. Przyprostokątna OA zawiera się w prostej o równaniu y= 1/2 x . Oblicz współrzędne punktu A i długośc przyprostokątnej OA Moje rozwiązanie: Nie moge rysować rysunku nie wiem czemu:(:( więc podstawiamy dowolne liczby w prostą y=1/2x i otrzymujemy punkty by ją narysować X 2 4 Y 1 2 Prosta BA jest prostopadła do OA więc rysujemy ją i z rysunku widzimy,że A=(4,2) A więc dł. przyprostąkątnej liczymy z wzoru: IOAI=√(x2−x1)2+(y2−y1)2= √16+4=√20=2√5 Dobrze
28 maj 19:30
Andrzej: Metoda odczytywania z rysunku nie jest całkowicie poprawna... a poza tym nie zawsze będzie skuteczna, jak proste przetną się gdzieś "pomiędzy kratkami" Współrzędne punktu A trzeba obliczyć z układu równań prostych OA i BA.
 1 
OA: y =

x (bo przechodzi przez (0,0))
 2 
BA: y = −2x+10 (bo prostopadła do OA i przechodzi przez (10,0))
28 maj 19:58
Andrzej: (0,10) powinno być ostatnie, sorki, ale wzór dobry napisałem
28 maj 19:58
Niunia:): tak tylkoskąd te −2x
28 maj 19:59
Andrzej: no taka jest zależność między współczynnikami kierunkowymi prostych prostopadłych, ich iloczyn musi być równy −1
28 maj 20:01
Niunia:): mógłbyś napisać ni tą zależność
28 maj 20:02
Niunia:): y=12x y=−2x+10 i rozwiązujemy ten układ
28 maj 20:05
Andrzej: już napisałem, ale napiszę jeszcze raz proste y = a1x+b1 i y=a2x+b2 są prostopadłe ⇔ a1 * a2 = −1
 1 1 
przykład: proste y = 3x +5 i y = −

x−4 są prostopadłe, bo 3 * (−

) = −1
 3 3 
28 maj 20:05
Andrzej: tak, ten układ właśnie
28 maj 20:05
Niunia:): czyli a1=−2
28 maj 20:08
Andrzej: jak najbardziej −2
28 maj 20:09
Niunia:): wikurde tylko ja nie wiem gdzie to −2 widać na rysunku:(:(:( <załamka>
28 maj 20:10
Andrzej: No narysowałaś sobie prostopadłą prostą do tej danej. To popatrz na krateczki po których ona leci. Jedna kratka w prawo, dwie w dół, prawda ? a to właśnie oznacza współczynnik kierunkowy −2
28 maj 20:12
Niunia:): mógłbyś narysować mi ten rysunek
28 maj 20:14
Kate : te zadanie już było dziś robione przez nas ; ) więć sobie sprawdź ; ) Misiek ma je chyba u siebie w poście rozwiązane ; )
28 maj 20:16
Niunia:): żeby narysować prostą robimy to podstawiamy dowolne liczby w prostą y=1/2x i otrzymujemy punkty by ją narysować X 2 4 Y 1 2 ?
28 maj 20:17
Niunia:): tak tylko mam problem z tą −2
28 maj 20:18
Niunia:): dlaczego −2 a nie np −3
28 maj 20:22
Kate : no tak trzeba podstawić . będzie − 2, ponieważ to wynika z własności prostych prostopadłych ,zawsze odwraca się wspólczynnik i nadaje mu przeciwny znak
28 maj 20:24
Niunia:): jak wygląda ta własność boje sie ze sor mi da podobne zadanie ilegne na nim bo nie będę wiedziała co z tym współczynnikiem:(
28 maj 20:27
Andrzej: tu źle wychodzą takie rysunki bo nie jedzie się po kratkach tylko między nimi. Narysuj na kratkowanej kartce jakąkolwiek prostą o współczynniku kierunkowym −2, na przykład y = −2x+4, o ile się zorientowałem to robisz to za pomocą tabelki, tak ? Wpisz do tabelki jako x liczby 1, 2, 3, 4. Zobacz jakie y wyjdą: 2, 0, −2, −4. To oznacza że jak x zwiększa się o 1 to y maleje o 2 (czyli zwiększa się o −2) O tym właśnie mówi współczynnik kierunkowy.
28 maj 20:30
Kate : a2 = −1a1
28 maj 20:30
Niunia:): dziękuję
28 maj 20:34
Niunia:): a=−1 czy a<−1
28 maj 20:36