matematykaszkolna.pl
prawdopodobieństwo, kombinatoryka lena: Witam wszystkich. Bardzo proszę Was o pomoc w dwóch zadaniach: zad 1. Spośród wszystkich wierzchołków sześciokąta foremnego wybieramy losowo trzy wierzchołki. Oblicz prawdopodobieństwo tego, że wylosowane wierzchołki są wierzchołkami: a)trójkąta równobocznego b)trójkąta prostokątnego Odp. a)1/10 b)3/5 zad 2. Talia kart dla dzieci do gry w przeciwieństwa składa się z 32 kart stanowiących 16 par. Ola ma 16 zielonych kart, na których są napisane różne określenia, np.:noc, pusty, wysoki, duży. Hubert ma 16 kart czerwonych, na których są podane przeciwieństwa do określeń z kart zielonych, np.: dzień,, pełny, niski, mały. Ola wykłada swoje karty, a Hubert losowo dokłada swoje. Na ile sposobów dzieci mogą ułożyć karty tak, żeby żadna para nie stanowiła przeciwieństwa? Odp. 16!(12!13! + 14! + ... + (−1)1616!)
13 gru 17:58
lena: Chciałabym żeby ktoś mi to wytłumaczył
13 gru 17:58
PW: Sześciokąt foremny ma 6 wierzchołków, a więc trzy z nich można wybrać na
 
nawias
6
nawias
nawias
3
nawias
 
= 20
  
sposobów. a) Trójkąt równoboczny powstanie wtedy, gdy wybierzemy co drugi wierzchołek (to warto sobie narysować). Trójki takie to dwa możliwe trzyelementowe podzbiory: {w1.w3,w5}, {w2.w4,w6}. Nie uwzględniamy kolejności wyboru, po prostu wybieramy wierzchołki o numerach nieparzystych lub o numerach parzystych. Tu formułka o zastosowaniu klasycznej definicji prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo P powstania trójkąta równobocznego jest równe
 2 

= 0,1
 20 
13 gru 20:37