matematykaszkolna.pl
.. asdf: zadanka z logarytmów i wykładniczej:
 3 4 4 
(

)x − 1 * (

)1/x =

 4 3 16 
 4 4 1 
(

)1 − x * (

)1/x =

 3 3 4 
41 − x + 1/x 1 

=

31 − x + 1/x 4 
4*41 − x + 1/x = 31 − x + 1/x 41 − x + 1/x + 1 = 31 − x + 1/x jak dalej? (albo złą drogą ide )
1 gru 15:23
Mati_gg9225535: jak miales ten ułamek
41 − x + 1/x 1 4 

=

moze zamien prawa strone na

czyli
31 − x + 1/x 4 1 
 4−1 

i wtedy liczniki porównaj i mianowniki
 30 
1 gru 15:32
konrad: na pewno 4/16 miało być
1 gru 15:33
asdf: na pewno był taki mianownik
1 gru 15:35
konrad:
 9 
założę się że miało być

 16 
1 gru 15:36
asdf: @Mati
41 − x + 1/x 4−1 

=

31 − x + 1/x 30 
ale co to mi da?
1 gru 15:38
asdf: @kondrad http://speedy.sh/a4ReR/ok.png
1 

..
4 
1 gru 15:40
1 gru 15:42
asdf: tylko jak to dalej rozwiązać jak mam: 41 − x + 1/x + 2 = 31 − x + 1/x + 2 Jedynym tutaj rozwiązaniem jest potęga = 0 tak? −x + 1/x + 3 = 0 / x ≠ 0 −x2 + 1 + 3x = 0 Δ = 1 + 12 Δ = 13
 −1 + 13 
x1 =

 2 
 −1 − 13 
x2 =

 2 
wyjszlo emotka
1 gru 15:47
asdf: kolejny dziwny przykład: 5x + 3 < 25 * 7−x − 7 / 25 5x + 1 < 7−x − 7
 1 
5x + 1 <

(x + 7}
 7 
 1 1 
5 * 5x <

x * (

)7
 7 7 
da coś się z tym zrobić czy znowu źle wykładowca przepisał?
1 gru 15:56
asdf:
1 gru 16:09
Mati_gg9225535: no ja niestety nie widze zeby tu sie dalo cos zrobic, ale moze ktos bardziej wyedukowany pomoże
1 gru 16:23
AC: 5x+1 < 7−x−7 / 7x+1 ⇒ 35x+1 < 7−6 ⇒ x < −1 − 6 log357
1 gru 16:30
asdf: @AC Dzięki, ale odpowiedź to x < −1 Chyba kolejny źle przykład przepisany...
1 gru 16:34
Mati_gg9225535: chyba tak emotka
1 gru 16:35
asdf:
2logx 

= 1
log(5x − 4) 
 4 4 
x > 0, x >

, D : x ∊ (

;)
 5 5 
2logx = log(5x − 4) logx2 = log(5x − 4) x2 = 5x − 4 x2 − 5x + 4 = 0 Δ = 25 − 4*4 Δ = 3
 5 − 3 
x1 =

= 1 ∊ D
 2 
 5 + 3 
x2 =

= 4 ∊ D
 2 
W odpowiedzi jest tylko x = 4...w wolframie tak samo, Co mam źle?
1 gru 16:37
Mati_gg9225535: jeszcze cały mianownik ≠ 0 i tam wyskoczy Ci 1 z dziedziny emotka
1 gru 16:41
Mati_gg9225535: a co Ty tak katujesz te wykladnicze i log ?
1 gru 16:43
asdf: we wtorek mam kolosa emotka
1 gru 16:44
asdf: Sorki, to nie jest kolos tylko wejściówka.
1 gru 16:44
Mati_gg9225535: spoko emotka cokolwiek to znaczy
1 gru 16:46
asdf:
 4 
x ∊ (

; ) oraz log(5x − 4) ≠ 0
 5 
tak?
1 gru 16:46
Mati_gg9225535: tak emotka
 4 
ostatecznie: x∊(

,1) ∪ (1,)
 5 
1 gru 16:48
asdf:
 1 
log(2x + 4x) − log8 = log(2x − 1

)
 4 
 2x + 4x 1 
log

= log(2x − 1

))
 8 4 
2x + 4x 1 

= 2x − 1

//* 8
8 4 
 1 
2x + 4x = 8*2{x − 1) − 8*

 4 
2x + 4x = 23*2x − 1 − 2 2x + 4x = 2x + 2 − 2 2x + 4x = 4*2x − 2 //na jedną stronę 4x − 3* 2x + 2 = 0 (2x)2 − 3 * 2x + 2 = 0 można tak robić?
1 gru 16:57
Mati_gg9225535: trzeba emotka teraz pomocnicza niewiadomą
1 gru 16:58
krystek: i teraz podstawienie 2x=t
1 gru 16:59
asdf: t = 2x ( bez założeń) t2 − 3t + 2 = 0 t2 − 2t − t + 2 = 0 t(t − 2) − 1(t − 2) = 0 (t − 1)(t − 2) = 0 t= 1, t = 2 2x = 1 ⇒ x = 0 2x = 2 ⇒ x = 1 elegancko?
1 gru 16:59
Mati_gg9225535: z zalozeniami, t>0
1 gru 17:00
Mati_gg9225535: f. wykladnicza przyjmuje tylko wartosci dodatnie emotka
1 gru 17:00
asdf: a dlaczego?
1 gru 17:01
asdf: ok! dzięki emotka
1 gru 17:01
Mati_gg9225535: emotka
1 gru 17:03
asdf: 4 − logx = 3logx D : x > 0, logx ≥ 0 logx ≥ log1 x ≥ 1 4 − logx = 3logx −logx − 3logx + 4 = 0 −logx2 − 3logx + 4 = 0 t = logx ( bez założeń), czy > 0? −t2 − 3t + 4 = 0 Δ = 9 + 16 Δ = 25
 3 + 5 
x1 =

= −4
 −2 
 3 − 5 
x 2 =

= 1
 −2 
t = logx 1 = logx / 2 1 = logx x = 10 Sposób robienia jest dobry, czy byków nie zrobiłem i jak z założeniami emotka?
1 gru 17:06
krystek: A czy f logarytmiczna przyjmuje wartości ujemne, czy nie?
1 gru 17:08
krystek:
 1 
log

=?
 10 
1 gru 17:09
asdf: −1
1 gru 17:13
asdf: logx = −4 no ale to nie ma sensu
1 gru 17:13
krystek: I masz odp na zadane pytanie.A wcześniej pisałeś to zał.
1 gru 17:15
asdf: to jak mam: logx = t, brak założeń logx = t; t ≥ 0 ?
1 gru 17:17
asdf: x + 4x = 12 x ≥ 0 x1/2 + x1/4 = 12 x3/4 = 12 jak to dalej zrobić?
1 gru 17:28
Mati_gg9225535: te zalozenia na pierwiastek z log jest ok emotka nizej zle jest, nie dodaje sie tego tak! x3 + x2 = x5 nie sądze emotka tu tez pomocnicza niewiadomą za x1/4 = t t>0
1 gru 17:36
Mati_gg9225535: x1/2 = t2
1 gru 17:36
asdf: a no tak..to dodawanie x1/4 = t t2 + t − 12 = 0 Δ = 1 + 48 Δ = 7
 −1 + 7 
t1 =

= 3
 2 
 −1 − 7 
t2 =

= −4 (nie należy do zał)
 2 
x1/4 = 3 x = 34 x = 81
1 gru 17:40
Piotr: emotka
1 gru 17:43
asdf:
 2 
0,125 * 42x − 3 = (

)x
 8 
1 8 

* 42x − 3 = (

)x
8 2 
 82 
2−3 * 24x − 6 = (

)x
 2 
24x − 9 = (42)x 24x − 9 = (32)x 24x − 9 = (25/2)x
 5 
4x − 9 =

x
 2 
8x − 18 = 5x 3x − 18 = 0 3(x − 6) = 0 x = 6 dobrze?
1 gru 17:45
Piotr: chyba emotka
1 gru 17:46
Mati_gg9225535: 3x−18=0 3x=18 x=6 emotka tak prosciej emotka dobrze
1 gru 17:46
asdf: x > 0 log4(x + 12) * logx2 = 1
 log42 
1 

2 
 
logx2 =

=

= 2 log4x
 log4x log4x 
log4(x + 12) * log4x = 1 log4(x + 12 + x) = 1 log4(2x + 12) = 1 log4(2x + 12) = log44 2x + 12 = 4 2x + 8 = 0 2(x + 4) = 0 x = −4 coś chyba źle zrobiłem w tym zaznaczonym na czerwono
1 gru 17:50
asdf: log4(x + 12) * 2log4x = 1 2 * log4x(log4x + log412) = log44 tędy droga?
1 gru 17:52
Mati_gg9225535: jak mnozysz logarytmy to nie dodajesz tego co w nawiasie, tylko jak dodajesz logarytmy to mnozysz to co w nawiasie emotka
1 gru 17:54
asdf: źle rozpisałem logx2
 log42 
1 

2 
 1 
logx2 =

=

=

 log4x log4x 2log4x 
 1 
log4(x + 12) *

= 1 // * 2log4x
 2log4x 
log4(x + 12) = 2log4x log4(x + 12) = log4x2 x + 12 = x2 x2 − x − 12 = 0 Δ = 1 + 48 Δ = 7
 1 − 7 
x1 =

= −3 (nie należy do dziedziny)
 2 
 1 + 7 
x2 =

= 4 ( należy)!
 2 
x = 4 i chyba wyszlo! emotka
1 gru 17:59
1 gru 17:59
Piotr: hehe brakuje tylko zalożenia.
1 gru 18:01
Mati_gg9225535: gratulacje emotka
1 gru 18:02
asdf: x > 0, log4x ≠ 0?
1 gru 18:04
Piotr: interesuje nas pierwotna postac a nie przeksztalcona emotka
1 gru 18:06
asdf: o dziedzine Ci chodzi? log4(x + 12) * logx2 = 1 x + 12 > 0 x ≠ 1, x > 0 x∊(0;1)(1;)
1 gru 18:08
Mati_gg9225535: ok
1 gru 18:09
Piotr: o właśnie emotka
1 gru 18:09
asdf: xlogx = 100x xlog10x = 100x
 1 
logx=

 logx10 
x1/logx10 = 100x jak dalej? (wskazówkę proszę jedynie)
1 gru 18:11
Mati_gg9225535: 100x = log100 + logx
1 gru 18:15
Mati_gg9225535: a nie czkaj
1 gru 18:15
asdf: ok emotka
 1 
0,5x2 * 22x + 2 =

 64 
2−x2 * 22x + 2 = 2−6 i to dalej zrobię łatwo... tylko jakbym użył takiego wzoru: (ax)y = axy to byłoby:
 1 
2−2x + 2x + 2 =

 64 
co jest sprzeczne Pytanie: dlaczego w tym przypadku nie mogę użyć tego wzoru (albo po prostu nie rozumiem jego przekształcenia)
1 gru 18:24
Piotr: a gdzie masz (ax)y ?
1 gru 18:28
Mati_gg9225535: 0,5x2 = ..?
1 gru 18:29
asdf: 0,52x?
1 gru 18:29
asdf: to jakby było takie coś: (5x)2 to wtedy jest 52x a jak jest 5x2 to po prostu 5x2?
1 gru 18:30
Piotr: tak.
1 gru 18:33
Mati_gg9225535: tak
 1 
(

)x2 = 2−x2 i wtedy mozesz sobie dodac te wykladniki emotka
 2 
1 gru 18:34
asdf: To dzięki Wam bardzo za pomoc emotka Borussia gra z Bayernem emotka Lece na meczyk emotka Do zobaczenia
1 gru 18:38
Mati_gg9225535: do "zobaczenia" emotka
1 gru 18:47
Mati_gg9225535: i mam pomysl na to z tym xlogx = 100x a wiec xlogx = 100x logx = t 10t = x (10t)t = 100 * 10t 10t2 = 10t+2 t2 = t+2 t2 − t − 2 = 0 t = −1 v t = 2 logx=2 v logx= −1
 1 
x=100 v x=

 10 
1 gru 18:55
asdf: genialne
1 gru 19:12
Mati_gg9225535: obym do matury nie zapomnial emotka
1 gru 19:15
asdf: 5logx − 3logx − 1 = 3logx + 1 − 5logx − 1 5logx + 5logx − 1 = 3logx + 1 + 3logx−1
 5logx 
5logx +

= 3 * 3logx + 3logx − 1
 5 
5 * 5logx 5logx 3logx 

+

= 3 * 3logx +

5 5 3 
6 * 5logx 9 * 3logx + 3logx 

=

5 3 
6 * 5logx 10 * 3logx 

=

5 3 
18 * 5logx = 50 * 3logx // przez 18
 50 * 3logx 
5logx =

// przez 50
 3 * 6 
5logx 3logx 

=

// doprowadzam do tej samej potęgi
10 * 5 3 * 6 
5logx − 1 3logx − 1 

=

10 6 
t = logx − 1
5t 3t 

=

10 6 
6*5t = 3t * 10 // podziele przez 5t
 3t * 10 
6 =

// a teraz przez 10
 5t 
6 3 

= (

)t
10 5 
3 3 

= (

)t
5 5 
t = 1 podstawiam do zmiennej: log(x − 1) = 1 log(x − 1) = log10 x − 1 = 10 x = 9 dobrze?
1 gru 20:21
Mati_gg9225535: tesknilem
1 gru 20:22
asdf: zamiast oglądać mecz to robiłem to Trochę przy tym zadaniu posiedziałem, pewnie dużo na około zrobiłem, a będzie jeszcze przypał jak będę miał źle....
1 gru 20:23
Mati_gg9225535: juz patrze emotka
1 gru 20:23
1 gru 20:30
Mati_gg9225535: ja bym raczej zrobil tak (pomijam dziedzine ale Ty sobie ja uzupelnij jesli nie masz emotka ) : 5logx − 3logx − 1 = 3logx + 1 − 5logx − 1
 1 1 
5logx

* 3logx = 3 * 3logx

* 5logx
 3 5 
i teraz 5logx = a 3logx = b
 1 1 
a −

b = 3b −

a
 3 5 
6 10 

a =

b / * 15
5 3 
18a = 50b 9a = 25b// a
 b 
9=25

//25
 a 
9 b 

=

25 a 
i teraz podstawiasz
1 gru 20:32
Mati_gg9225535: i wychodzi slicznie emotka chociaz nie wiem jaka ta dziedzina bo jej nie liczylem emotka
1 gru 20:34
Piotr: mi wyszło 100. żadnych podstawien nie trzeba robic emotka
1 gru 20:39
Mati_gg9225535: nie trzeba, ale o ile wygodniej emotka u mnie tez 100 wychodzi
1 gru 20:40
Piotr: bo ja wiem. kilka linijek mam
1 gru 20:42
Mati_gg9225535: linijek moze i tyle samo ale nie musze ciagle pisac log w wykladniku i tak dalej emotka ale jak kto woli
1 gru 20:43
Piotr:
 6 10 
5logx *(

) = 3logx *(

)
 5 3 
 5 25 
(

)logx =

 3 9 
 5 5 
(

)logx = (

)2
 3 3 
logx=2 x=102 = 100
1 gru 20:47
Mati_gg9225535: no ale pominąłeś kilka początkowych hehe
1 gru 20:48
Piotr: no te poczatkowe to latwe sa
1 gru 20:49
Mati_gg9225535: ale zapisac trzeba
1 gru 20:53
asdf: Już wiem gdzie się palnąłem..w końcówce, jakbym użył podstawiania było by łatwiej emotka Dzięki.
1 gru 21:01
Mati_gg9225535: byłoby piszemy lacznie matematyka matematyką ale "trzeba kochac polski" jak to powiedziala moja nauczycielka jezyka emotka nie ma za co emotka
1 gru 21:03
asdf: nie trzeba
1 gru 21:06
Mati_gg9225535: warto by
1 gru 21:23
asdf: log4(x + 3) − log)(x − 1) = 2 − log48
 x + 3 
log4(

) = 2 − log48
 x − 1 
 x + 3 
log4(

) = log416 − log48
 x −1 
 x + 3 16 
log4(

) = log4(

)
 x − 1 8 
 x + 3 
log4(

) = log4(2)
 x − 1 
x + 3 

= 2
x − 1 
x + 3 = 2x − 2 −x = −5 x = 5 Wyznaczając dziedzinę, x > 1 trzeba jeszcze wziąć to, że log4(x − 1) jest w mianowniku i musi być cały logarytm różny od zera? log4(x − 1) ≠ 0 log4(x − 1) ≠ log41 x − 1 ≠ 1 x ≠ 2 D: (1;2)(2;) tak?
1 gru 21:25
asdf: 4x − 2 − 17 * 2x − 4 + 1 = 0 22x − 4 − 17*2x − 4 + 1 = 0
22x 17*2x 


+ 1 = 0 // * 16
16 16 
22x − 17 * 2x + 16 = 0 (2x)2 − 17 * 2x + 16 = 0 2x = t > 0 t2 − 17t + 16 = 0 Δ = 15
 17 + 15 
t1 =

= 16
 2 
 17 − 15 
t2 =

= 1
 2 
2x = 16 2x = 1 x = 4 lub x = 0 dobrze?
1 gru 21:32
ZKS: Wygląda że emotka.
1 gru 22:06
asdf: 3 * 811/x − 10* 91/x + 3 = 0 3 * 92/x − 10 * 91/x + 3 = 0 teraz chodzi mi o to: 811/x = (92)1/x można zapisć jako (91/x)2 i wtedy zmienną t: t = 91/x 3t2 − 10t + 3 = 0 Δ = 100 − 9*4 = 64 i dalej... Tylko właśnie nie rozumiem tego, kiedy można ten czerwony sposób tak zapisywać, a kiedy inaczej, np. 92/x
1 gru 22:14
Mati_gg9225535: mozna emotka
1 gru 22:15
Mati_gg9225535: to jest to samo
1 gru 22:16
Mati_gg9225535:
 1 2 
2*

=

 x x 
1 gru 22:16
asdf: log1/4(2x − 5) < −4 2x − 5 > 0
 5 
x >

 2 
log1/4(2x − 5) < log1/4256 2x − 5 > 256 2x > 261 x > 261/2 x > 130,5
 21 
a w odpowiedzi jest

..
 2 
1 gru 22:21
Mati_gg9225535: moze zle spojrzales? albo zle przyklad przepisany? bo ja nie widze bledu w Twoich obliczeniach
1 gru 22:25
1 gru 22:26
Mati_gg9225535: log1/2
1 gru 22:28
asdf: Heh...bo te przeskakiwanie między okienkami potrafi zgubić miałem robić 4c, a przepisałem do podstawy logarytmu i dalej zrobilem 4b Ludzka głupota nie zna granic
1 gru 22:29
Mati_gg9225535: jaka glupota zwykla nieuwaga/rozproszenie emotka zdarza sie wszystkim
1 gru 22:31
asdf: Chyba starczy na dzisiaj emotka Jeszcze muszę ogarnąć fizykę, elektronikę, podstawy informatyki, laboratoria z fizyki, programowanie i elementy cyfrowe emotka Dzięki za pomoc emotka
1 gru 22:35
Mati_gg9225535: nie ma za co masz chlopie tego wszystkiego troche na tej glowie emotka nie dziwie sie ze taki rozkojarzony emotka powodzenia! dobranoc emotka
1 gru 22:37
asdf: Dobranoc emotka
1 gru 22:47